«انتزاع ایرانی» هنرمندان در کارشیو شکل میگیرد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گالری کارشیو، مجموعهای از کارهای هنرمندان تجسمی ایران و یک هنرمند آمریکایی در پروژهای از نگارخانه مشارکتی کارشیو، در نمایشگاهی با عنوان «انتزاع ایرانی» به نمایش درخواهد آمد.
در این نمایشگاه آثاری از رضا بانگیز، صادق بریرانی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقیجاه، ایران درودی، رضا دریابیگی، حسین زندهرودی، جمشید سماواتیان، ایرج شایستهپور، مسعود عربشاهی، ناصر عصار، منیر فرمانفرمایان، مارکو گریگوریان، سیراک ملکونیان، منوچهر نیازی، محسن وزیریمقدم و رابی آستین به نمایش گذاشته شده است که در آن این هنرمندان به خلق اثر با سبک انتزاعی پرداختهاند، انتزاعی که در آن ردپای ایرانی بودن مشهود است.
در این نمایشگاه از رابی آستین که سابقه حضور در نمایشگاهها و آرتفرهای بسیاری را در رزومه خود دارد و جزو هنرمندان مطرح آمریکا به شمار میآید، نیز آثاری به نمایش درخواهد آمد. این هنرمند به واسطه همکاری که با هنرمند بین المللی ایرانی Vertchy دارد، آثارش را به ایران فرستاده است. وی پیش از این به هنر، فرهنگ و نمادهای ایرانی در هنر علاقهمند شده و با حال و هوای ایرانی آثار آبستره خلق کرده است.
در استیتمنت نمایشگاه «انتزاع ایرانی» که به قلم توکا ملکی نوشته شده، آمده است: «اولین هنرمندان مدرنیست ایرانی، در پی پاسخ به پرسش مدرن بودن، به سنتهای تصویری کمالالملکی رجوع کردند و نقاشیهای فیگوراتیو را مبنای کارشان قرار دادند. خاستگاه آثار این نسل بازنماییهای واقعگرایانه مکتب کمالالملک بود که اولین آموزگاران دانشکده هنرهای زیبای تهران نیز بودند. نقاشان نوگرا سعی کردند با سادهسازی فرمها و رنگها و ترکیببندیها اولین قدمها را به سمت نو شدن بردارند. نسل دوم که برای تحصیل هنر به غرب رفتند با چشمانداز تازهای روبهرو شدند. ارمغان آنان از مدرنیسم اروپایی نقاشی انتزاعی بود. بهجت صدر، منصوره حسینی و محسن وزیریمقدم را باید از پیشگامان رواج نقاشی آبستره در هنر نوگرای ایران برشمرد که بعدتر با کوششهای دیگران در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ وسعت یافت. چشماندازهای طبیعی در آثار هنرمندانی چون سیراک ملکونیان، ایران درودی، ناصر عصار، سهراب سپهری و فریده لاشایی؛ خوشنویسی ایرانی و شرقی در آثار منصوره حسینی، صادق بریرانی، حسین زندهرودی، صادق تبریزی؛ نقشمایهها و عناصر تصویری هنر عامیانه ایرانی در آثار مارکو گریگوریان، منیر فرمانفرماییان و هنرمندان جنبش سقاخانه؛ انتزاع هندسی در آثار محسن وزیریمقدم، مسعود عربشاهی، محمدرضا جودت و… نمونههایی از جریانهای متفاوت و تجربهورزیهای هنرمندان نوگرای ایرانی در مواجهه با گستره وسیع هنر انتزاعی و یافتن زبان و بیانی بومی در سطحی بینالمللی است. میل به قصهگویی ایرانیان، اما همواره مانع از آن شده که هنر انتزاعی به جریان غالب و اصلی مدرنیسم ایرانی بدل شود. همیشه رفت و برگشتی به عناصر تصویری آشنا، نقاشی ایرانی را در مرز میان نقاشی فیگوراتیو و انتزاعی نگاه داشته است. جهان خیالورزانه هنرمند ایرانی، در پیوند دیرینه با موسیقی و شعر، جهانی عاشقانه و تغزلی را در انتزاع ایرانی موجب شده است. سهراب سپهری میگوید: «جایی که هنر [غرب] یک آنِ زمان را، یک رفتار بازایستاده را و یا یک اثر نور را ترسیم میکند، هنر شرق یک چگونگی مداوم را بازمینماید.»
این نمایشگاه از جمعه ۲۲ فروردین آغاز و تا یکم اردیبهشت این ماه در نگارخانه مشارکتی کارشیو به آدرس تهران، خیابان سنایی، کوچه دوازدهم، شماره ۱۳ طبقه اول برپا خواهد بود.