عدم افزایش میزان جوایز نهمین جشنواره فیروزه / احتمال تجدیدنظر در زمان برگزاری دوره دهم
تهران فرهنگی: علیرضا نوریزاده در نشست خبری نهمین دوره جایزه فیروزه، با اشاره به موضوعات این جایزه، گفت: اسباب بازی، نوشت افزار، طراحی شخصیت، عروسک، هدایای فرهنگی و ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی از موضوعات این رویداد است.
به گفته وی ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی با نگاه ویژه به محصولات اقوام ایرانی، توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع خلاق، معرفی فعالان صنایع خلاق به جامعه و نهادهای خصوصی و… از اهداف نهمین دوره جشنواره فیروزه است.
وی با اشاره به اینکه فراخوان برگزاری جایزه فیروزه در سال جاری به ادارات کل استانی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و برگزیدههای استانی هم در دبیرخانه ملی داوری شدند، گفت: ۲۷۵۱ اثر در سامانه دبیرخانه جشنواره ثبت شده است که مورد داوری قرار گرفتند. پس از پروسه داوری ۵۵۰ هدیه فرهنگی، ۱۹۰ عروسک، ۲۰ نوشتافزار، ۴۳ اسباببازی، ۱۳۱ کاراکتر و طراحی شخصیت و ۱۴۹ ایده نوجوانان به صورت فیزیکی و حضوری به دبیرخانه جشنواره رسیده است.
نوریزاده با بیان اینکه این جشنواره در دوران کرونا هم به مسیر خود ادامه داد و متوقف نشد، اظهار کرد: جشنواره در دورههای مختلف به فراخور نیاز روز مورد بازنگری قرار گرفت. در این دوره پیوندی بین ابزار سنتی و مدرن برقرار کردیم و برای اولین بار حوزه هوش مصنوعی را به این بخش متصل کردیم. هوش مصنوعی در خدمت طراحی و زنجیره ارزش کالاهای فرهنگی قرار میگیرد؛ قرار نیست خلاقیت از تولیدکننده گرفته شود بلکه هوش مصنوعی به او کمک میکند. در این زمینه کارگاهی یک روزه نیز برگار شد تا هنرمندان با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شده و بتوانند با سرعت و کیفیت تولید خود را بالا ببرند.
وی درباره جوایز نفرات برگزیده جایزه فیروزه، توضیح داد: جایزه نفر اول در هر بخش ۳۰ میلیون تومان، نفر دوم ۲۰ میلیون تومان و نفر سوم ۱۵ میلیون تومان است. همچنین معرفی برگزیدگان به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام، معرفی جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ جوایز مشترک میان تمام برگزیدگان در تمام بخشها است. همچنین مقرر شده است تا کلینیک ارزشگذاری صنایع فرهنگی برگزیده با کمک بخش خصوصی اجرا با هدف ایجاد توانمندی افراد برقرار شود. افراد شایسته تقدیر نیز ۷ میلیون تومان به علاوه امکان معرفی به صندوق هنر دریافت خواهند کرد.
دبیر نهمین جشنواره فیروزه همچنین با اشاره به برگزاری کارگاه یک روزه ساخت عروسکهای محلی «دوتوک»، گفت: این کارگاه نیز با هدف زنده نگه داشتن یاد این عروسک با حضور مربیانی از منطقه خراسان جنوبی برگزار شد.
نوریزاده گفت: در مورد عروسکها اتفاق خوبی افتاد. داوران برخلاف بودجه مالی که برای جوایز درنظر گرفتیم تقسیمبندی انجام دادند تا عروسک اقوام، عروسک آیینی و عروسک معاصر بررسی شود تا داوری هم حرفهایتر باشد. در این زمینه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هم به کمک ما آمدند.
سرپرست مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه کالای فرهنگی، صنایع دستی نیست، اظهار کرد: صنایع دستی هنر برای هنر و محصولِ دست است و جنبه تزیینی دارد. صنایع دستی متولی دارد، ما به کالای فرهنگی و صنایع خلاق پرداختهایم. کالای فرهنگی مدنظر است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره علت عدم افزایش جوایز نهمین جشنواره فیروزه نسبت به دوره هشتم، توضیح داد: این جایزه و رقم مالی آن قرار نیست فرد برگزیده را از نظر مالی توانمند کند فقط جهت احترام به او است چون هر مبلغی درنظر بگیریم به سرعت تمام میشود. از طرفی چون آغاز کارهای جشنواره با تغییر دولت همزمان شد دیگر امکان شرایط افزایش مبلغ جایزه وجود نداشت. هدف ما توانمند کردن افراد و تسهیلگری امور است.
نوریزاده در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره تجدیدنظر در زمان برگزاری جشنواره فیروزه برای دورههای آتی، گفت: وقتی دولت جدید تحویل شد دیگر نمیتوانستیم زمان برگزاری را تغییر دهیم؛ بنابراین به ناچار این دوره در این بازه زمانی برگزار میشود ولی سعی میکنیم در صورت کسب اجازه از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دوره دهم جشنواره فیروزه در تابستان برگزار شود.
به گفته وی اختتامیه جشنواره ۶ اسفند با حضور وزیر برگزار میشود.
در ادامه ایوب دهقان کار – مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – با اشاره به اینکه جایزه فیروزه موضوع کالاهای فرهنگی دارد، گفت: ضرورت این کار از منظرهای گوناگون قابل بررسی است. دلیل اول پر مخاطب بودن کالاهای فرهنگی است که افراد در گروههای سنی مختلف با آنها سر وکار دارند؛ به عنوان مثال یکی از کالاها نوشت افزار بود، کشور ما جمعیت چند میلیونی دانشآموز و دانشجو دارد که خود و خانوادههایشان به نوشت افزار نیاز دارند. زاویه دیگر بحث اقتصادی کالاهای فرهنگی است. کالاهای فرهنگی تراکنش مالی بالایی دارند. دورهای حجم واردات کالاهای فرهنگی را رصد میکردیم و ارقام بسیار بالا بود. از طرفی حتی حجم صادرات کشورهای دیگر را رصد میکردیم و این رقم هم بالا بود و نشان دهنده اهمیت کالاهای فرهنگی در حوزه اقتصاد فرهنگ است که میتواند راهگشا بوده و ارزآوری داشته باشند.
وی افزود: منظر سوم نیز تاثیرات فرهنگی کالاهای فرهنگی است که بُعد فیزیکی و اقتصادی دارند، اما تاثیر فرهنگی بر شخصیت فرزندان، جهان بینی و نگاه آنها دارند. کالاهای فرهنگی ابزار مناسبی برای انتقال فرهنگ است. یکی از مخاطرات امروز فراموش کردن آیینها و فرهنگها است که بر رشد ذهنی و عاطفی کودکان اثرگذار است و با توجه به اینکه خلا را حس کردیم، جایزهای تحت عنوان فیروزه آغاز به کار کرد.
دهقانکار ادامه داد: خرسندیم که این جشنواره ابتر نماند و به ادوار بعدی رسید و اکنون دوره نهم برگزار میشود. جشنواره سمبلی از یک احساس نیاز است که باید به آن پرداخته شود. امیدواریم با همکاری اعضای صنفهای مرتبط بتوانیم موثر باشیم.
وی در پایان تاکید کرد: یکی از ویژگیهای این جشنواره بروزرسانی آن به نحوی است که با نیاز زمانه منطبق باشد. دبیرخانه جایزه فیروزه متوجه نیاز روز جامعه بود و بر همان اساس پیشرفت کرد. بر این اساس خوشحالیم که یکی از موضوعات جشنواره نهم هم هوش مصنوعی است.
انتهای پیام