رسانه باید تصویر درستی از سبک زندگی ارائه دهد/هنوز به مرحلهای نرسیدهایم که از خودمان راضی باشیم
سیدمهدی ناظمی قرهباغ ـ دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده ستاد تحول صداوسیما ـ با اشاره به نگاه برنامههای خانوادهمحور در تلویزیون به ایسنا گفت: ساخت برنامههای خانوادهمحور بهمنظور نشان دادن اهمیت و جایگاه کانون مقدس خانواده است، اما این برنامهها با سبک زندگی که در سند تحول از آن یاد شده فاصله دارند و هرچند حرکت خوب در برنامههای خانوادهمحور مشاهده میشود، باید در این مسیر مستدام ماند.
دبیر کارگروه سبک زندگی و خانواده عنوان کرد: ابتدا باید تعریفی درست از سبک زندگی در ذهن برنامهساز شکل بگیرد. به این معنا که سبک زندگی یعنی ظهور و بروز تفکرات ما در همه شیوههای زندگی.
ناظمی به دو مانع مهم در این موضوع اشاره کرد و افزود: اولین مشکل در تولید برنامههای خانوادهمحور نگاه آنها به سبک زندگی و تحول در خانواده است که آن را فقط در حیطه پزشکان میبینند، درحالیکه این موضوع مربوط به همه حوزههاست و باید با نگاهی آمیخته به مسائل اجتماعی و جامعهشناختی آن را تحلیل و از انحصار پزشکان خارج کرد.
وی دومین مانع و مشکل در تعریف سبک زندگی را دیدگاهی دانست که آن را محدود به خانواده میداند، درحالیکه موضع سبک زندگی، فضای گستردهتری را در بر میگیرد و در همه بخشها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید دیده شود و جهتگیری همه برنامهها آمیخته به سبک زندگی باشد.
این مدرس و پژوهشگر فلسفه با اشاره به سیاستهای جمعیتی سازمان صداوسیما و موضوع جمعیت و فرزندآوری گفت: سازمان پیش از تحول نیز در حوزه جمعیت کار کرده بود و تولیدات مؤثری داشت. آن زمان این سیاستها با روشهای قدیمی توصیه میشد و بهلحاظ اثربخشی کیفی به مرحله دفاع نرسیده بود، اما در دوره تحول، هم تولیدات جمعیتی چند برابر و هم کیفیت برنامهها اصلاح شد.
ناظمی اضافه کرد: اکنون در شبکهها برنامههایی پیشگام این موضوع هستند و بهلحاظ جهتگیری در مسیر فرزندآوری حرکت میکنند، اما هنوز به مرحلهای که از خودمان راضی باشیم، نرسیدهایم.
وی با بیان اینکه موضوع ازدواج و اقدام به فرزندآوری ابعاد بسیار گستردهای دارد، بر ضرورت تغییر ذهنیت عمومی در خصوص فرزندآوری و اصلاح این نگرش تأکید کرد و افزود: باید برای هر برنامه نمایشی یک پیوست رسانهای درخصوص فرزندآوری قرار بدهیم. درک سیاست در رسانه به معنی درک عادی از یک موضوع نیست، بلکه باید در حوزه تولید و تأمین نیز این موضوع دیده شود. در این صورت است که میتوان به تغییر و اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به فرزندآوری و جوانی جمعیت امیدوار بود.
ناظمی تصریح کرد: همین دو موضوع ازدواج و فرزندآوری میتواند انبوهی از برنامههای تلویزیون را با خود همراه کرده و به اصلاح ذهنیت مردم کمک کند. بهعنوان مثال ساخت برنامههایی با موضوع آسیبهای تکفرزندی میتواند بخشی از مسائل را حل کند.
وی با اشاره به موضوعات دیگر کارگروه خانواده متذکر شد: حوزههای دیگری همچون الگوی زن انقلابی، حجاب و عفاف، تربیت کودکان، اخلاق جنسی، تربیت جنسی کودکان، فرهنگ رسانهای و فرهنگ مصرف در خانواده موضوعاتی هستند که در برنامههای خانوادهمحور به آن میپردازیم.
این مدرس و کارشناس خانواده وظیفه رسانهها در حوزه خانواده را تمرکز آنها بر چند بخش دانست و افزود: رسانهها میتوانند اقداماتی انجام دهند و تصویرهای ذهنی مردم را عوض کنند. اولویت امروز رسانهها ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری است و تهیهکنندگان همچنانکه روی ریل تغییر حرکت میکنند باید درخصوص جمعیت تولیداتی را روی آنتن بفرستند.
انتهای پیام