هنر > سینمای ایران

دنبال سینمای مستند خنثی نبودیم/ تجلیل از مستندساز پیشکسوت



به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» امروز ۱۸ آذر با حضور محمدحمیدی مقدم دبیر جشنواره، حبیب ایل بیگی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش و جمعی از هنرمندان و مستندسازان در سالن اصلی پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

محمدحمیدی مقدم در ابتدای این مراسم عنوان کرد: ادای احترام می‌کنم به زنان، مردان و کودکان غزه که یک سال است آماج سخت‌ترین حملات غیرانسانی قرار دارند. این آئین که در ستایش حقیقت برگزار شده است به جان‌های پاک شهیدان غزه ادای احترام می‌کند و جشنواره هجدهم را با فیلمی درباره آن‌ها کلید می‌زنیم.

وی افزود: این روزها جهان در آشوب و بی‌نظمی است و نقش مستندساز این روزها بیش از دیگر روزها اهمیت پیدا می‌کند. جشنواره «سینماحقیقت» در دوره‌های اخیر میزبان آثار اجتماعی، مطالبه گر و منتقدانه و جسورانه بوده است.

دبیر جشنواره عنوان کرد: ما به دنبال سینمای مستند خنثی نبوده‌ایم، درنتیجه کوشیدیم به فیلمسازان جوان بها دهیم. نتیجه این اعتماد تولد نسلی نو است، نسلی تازه نفس که می‌کوشد راوی زمانه خود باشد. امسال هم آنچه شما در بخش ملی می بیند، دور از محافظه کاری است. نسل امروز، شفاف و صریح است، پس سینمای مستند باید صراحت و شفافیت داشته باشد.

وی افزود: امسال تعداد زیادی فیلم اجتماعی درباره بحران‌ها، مشکلات محیط زیستی، شکاف نسلی، جدایی، اعتیاد و مسائلی از این دست در جشنواره خواهید دید که صادقانه می‌کوشند، بر دنیای ما نوری بتابند.

حمیدی‌مقدم گفت: جشنواره هجدهم «سینماحقیقت» را با سپاس از هنرمندان و مستندسازانی آغاز می‌کنیم که چراغ این سینما را روشن نگه داشتند، بی حضور پرفروغ و اندیشه آنها، سینمای مستند ایران درخششی ندارد.

وی تاکید کرد: سینمای مستند مشکل کمبود بودجه و توزیع و نمایش دارد. یکی از اهداف «سینماحقیقت» جلب توجه مدیران و سیاست گذاران به اهمیت سینمای مستند، و مسائل آن است.

در ادامه برنامه پیام مهمانان بین‌الملل جشنواره پخش شد که در آن بیل نیکولز فیلمساز آمریکایی درباره اهمیت مستند و تأثیری که روی درک مخاطبان از دنیا می‌گذارد، صحبت کرد. سپس اریک اشپیتزر صدابردار و صداگذار اتریشی گفت که جوانان و مستندسازان بدون توجه به سختی‌ها ادامه دهند زیرا مستند شاهد و سندی برای آیندگان خواهد بود. مستند باید تریبونی باشد در اختیار همه مردم به این شرط که گویای حقیقت باشد.

پس از آن پیام‌های ویدئویی اویدیو سالازار فیلمساز آمریکایی و سمیر جلال‌الدین فیلمساز عراقی سوئیسی پخش شد.

در ادامه مراسم، با حضور محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مصطفی رزاق‌کریمی فیلمساز از حسین ترابی مستندساز پیشکسوت تجلیل شد.

حمیدی مقدم سپس گفت: از سال ۹۸ که افتخار خدمتگذاری در مرکز گسترش و جشنواره «سینماحقیقت» را داشتم این اتفاق برکت بزرگی به کار ما داده است که جشنواره را با حضور یک استاد پیشکسوت آغاز می‌کنیم. همه کسانی که اینجا هستند با کارنامه و کارهای استاد ترابی آشنایی دارند. ایشان منت بر سر ما گذاشتند و از استاد خواهش می‌کنیم که جشنواره هجدهم را آغاز کنند.

ترابی عنوان کرد: من از بیمارستان به این مراسم آمدم به این دلیل که آقای حمیدی مقدم از من خواستند. سینما مانند دیگر علوم ابتدا در لابراتوار علمی پدید آمد اما یک آدمی پیدا شد که خودش از گرسنگی و بی‌پولی در اتاقک مُرد، شاید اگر او نبود سینمای داستانی وجود نداشت‌. من دوست داشتم سینما مانند همان زمانی بود که در لابراتور وجود داشت.

در پایان این مراسم مستند «حالت عشق» به کارگردانی کارول منصور و تهیه‌کنندگی مونا خالیدی به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد. «حالت عشق» داستان پزشکی به نام دکتر غسان ابو سته را روایت می‌کند که پس از بحران غزه و نسل‌کشی در این منطقه، به درمان زخمی‌ها پرداخته است.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا