باید از فضای بازاریِ مکاره در نمایشگاهها فاصله بگیریم
مریم جلالی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران در یزد، در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: معمولاً برای هر نمایشگاهی یک «دال مرکزی» طراحی و تدارک میبینم که به مثابه نقطه کانونی، تمامی رویدادها را حول خود سامان میدهد.
وی افزود: در مورد نمایشگاه یزد، این دال مرکزی، هویت شهر به عنوان «شهر جهانی زیورآلات» و همچنین جایگاه آن بهعنوان پایگاهی برای میراث فرهنگی و ریشههای تاریخی ماست.
این مسئول تصریح کرد: زمانی که یزد میزبان هنرمندان و صنعتگران از ۳۱ استان کشور میشود، هدف صرفاً نمایش آثار نیست بلکه تجربهای زیسته و بستری برای گردش اطلاعات و تبادل دانش میان استانها ایجاد میشود.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور ضمن بیان این که این نمایشگاه به مثابه یک فضای گفتگو، انتقال تجربه، کارگاه آموزشی و آموزشگاهی سیار عمل میکند، اظهار کرد: در واقع، نمایشگاه بهعنوان یک پلتفرم یا شبکه، دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی متعددی است.
وی افزود: در این فضا، هنرمندان میتوانند با تنوعی از تجربهها آشنا شده و مسیر تکمیل زنجیره ارزش کسبوکار خود را بشناسند و توسعه دهند.
جلالی با بیان این که نمایشگاه یزد بهواسطه حمایت ارکان حاکمیتی استان، به شکلی کاملاً پشتیبانیشده برگزار میشود و همین امر ظرفیت افزایش توانمندی صنعتگران را فراهم میسازد، تصریح کرد: این نمایشگاه میتواند آنان را به خوشههای اقتصادی و تجاری ارزشآفرین متصل کند.
این مسئول با بیان این که در جلسهای که امروز در اتاق بازرگانی برگزار شد حضور سرمایهگذاران چشمگیر بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال به عنوان سال «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری شده است، نمایشگاه میتواند بستر مناسبی برای گفتوگوی تجاری بین کسبوکارها ایجاد کند.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور اظهار کرد: امیدوارم این زمینهسازی بهطور واقعی محقق شود و ظرفیتهای بالقوه استان یزد، بهعنوان یک شهر جهانی و پایگاه میراثی، بالفعل گردد.
وی با بیان این که صنایع دستی دارای ظرفیتی فوقالعاده، بازاری بکر و اقیانوسی آبی در حوزه کسبوکار است، اظهار کرد: این ظرفیت نیازمند تکمیل زنجیره ارزش است و چالشهایی همچون ضعف در طراحی، بستهبندی، بازاریابی، مشترییابی و مشتریسازی وجود دارد.
جلالی خاطرنشان کرد: برگزاری کلاسهای تخصصی در حاشیه نمایشگاهها میتواند در ارتقاء این ظرفیت مؤثر باشد.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور اظهار کرد: اگرچه صنایع دستی از عشق نشات میگیرد اما تمرکز صرف بر عشق و هنر، بدون درنظر گرفتن مؤلفههای کسبوکار، در بلندمدت منجر به ناکامی میشود.
وی با تاکید بر این که لازم است ارتباط با بازار و درک ارزش افزوده و فایده اقتصادی آن برقرار شود، تصریح کرد: زمانی که مواد اولیه به محصول تبدیل میشود، باید نقشی در اقتصاد ایفا کند.
جلالی ضمن اشاره به این که نگاه اقتصادی به فرهنگ، منجر به کاهش ناکامی و افزایش رونق میشود، خاطرنشان کرد: در مورد غرفهها نیز نکات قابلتوجهی مطرح است.
این مسئول با بیان این که طراحی غرفهها باید بر اساس سلایق بومی و با در نظر گرفتن زمین بکر ایدهها انجام گیرد، تصریح کرد: باید بتوانیم آثار خود را طبقهبندی کرده و از فضای بازاریِ مکاره فاصله بگیریم.
جلالی با اشاره به این که حرکت از «فرد» به «تشکل»، و از «من» به «ما»، موجب بهرهوری و اثربخشی بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: غرفهها باید بهعنوان ویترینهای گروهی عمل کنند.
وی با بیان این که نوع ارائه، چیدمان، روایت و داستانپردازی هر محصول اهمیت بالایی دارد، گفت: آنچه در ذهن من بهعنوان مدل آرمانی غرفه وجود دارد، هنوز بهطور کامل محقق نشده است و بسیاری از هنرمندان هنوز به نمایش حرفهای، چیدمان خلاقانه و ویترینسازی عادت نکردهاند.
انتهای پیام