فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی

اسباب بازی ویژه کودکان نابینا نداریم



به گزارش خبرنگار مهر، نهمین نمایشگاه ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «بازی، تمرین زندگی» از روز سه‌شنبه ۲۵ دی در محل نمایشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب افتتاح شد و عصر امروز چهارشنبه ۱۰ بهمن به پایان می‌رسد.

در نگاه کلی به نمایشگاه متوجه می‌شویم جای خالی اسباب بازی ویژه کودکان و نوجوانان نابینا در قفسه‌ها و ویترین این‌رویداد خالی است. در دنیا شرکت‌های مختلفی، اسباب‌بازی‌هایی را برای گروه‌های مختلف طراحی و تولید کرده‌اند، اما این موضوع تاکنون در ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است و در تلاش است تا با همکاری شرکت‌های مرتبط، به این مسئله بپردازد. البته در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد. یکی از چالش‌ها این است که جامعه مخاطب این اسباب‌بازی‌ها بسیار محدود است و ممکن است تولید آن‌ها از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نباشد. با این حال، نگاه مسئولیت‌ اجتماعی بسیار قوی‌ای در این زمینه وجود دارد، چرا که این اسباب‌بازی‌ها علاوه بر کمک به افزایش توانمندی‌های کودکان نابینا، از نظر روان‌شناسی، اجتماعی و آموزشی نیز تأثیرات مثبتی دارند. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا ارتباط بهتری با جامعه برقرار کنند و در مراحل مختلف زندگی از جمله در مدرسه، از آموزش‌های تکمیلی بهره‌مند شوند.

اگر بخواهیم مخاطبان این حوزه را دسته‌بندی کنیم، گروه‌های متعددی درگیر هستند؛ بخشی از آنها خانواده‌هایی هستند که فرزندان نابینا دارند، بخشی دیگر شرکت‌های فعال در حوزه تولید صنایع هستند و بخشی نیز نهادهای نظارتی و مسئولانی که می‌توانند در فرآیند تولید این محصولات نقش داشته باشند.

این نهادها می‌توانند با ارائه امتیازاتی مانند معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات آموزشی یا تضمین‌های مختلف، به تولیدکنندگان این حوزه کمک کنند تا انگیزه بیشتری برای مشارکت در این زمینه پیدا کنند.

همچنین، نمایندگان مجلس نیز می‌توانند با تبدیل این موضوع به یک الزام قانونی، آن را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند. لازم نیست دولت در تمام مراحل وارد شود یا تسهیلات و وام‌هایی را به همه اقشار ارائه دهد، بلکه می‌توان با حمایت‌های هدف‌مند، شرایطی را فراهم کرد تا شرکت‌ها با هزینه کمتر و کیفیت بالاتری، وسایل مورد نیاز این قشر خاص را تولید کنند.

رسانه‌ها می‌توانند در قالب‌های مختلفی از جمله مکتوب، مجازی و صدا و سیما فعالیت کنند. اولین اقدام لازم این است که توجه افکار عمومی را در لایه‌های مختلف جامعه جلب کنیم. این لایه‌ها شامل خانواده، مجلس، دولت، فعالان اجتماعی و تولیدکنندگان می‌شوند. باید توجه آن‌ها را به این موضوع جلب کنیم که بخشی از جامعه، یعنی کودکان نابینا در گروه‌های سنی مختلف، نیاز به اسباب‌بازی‌های مناسب دارند. این نیاز باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. در مرحله بعد، این مطالبه باید به خروجی عملی برسد؛ به این معنا که اگر اسباب‌بازی مناسب وجود ندارد، باید تولید شود.

اگر بتوان در این زمینه موفق شد، می‌توان سال آینده در دهمین نمایشگاه ملی اسباب بازی شاهد یک بخش ویژه اسباب بازی برای کودکان و نوجوانان نابینا بود.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا