از فیلمهایی که برای حضور در فجر منع قانونی دارند تا افزایش ۱۶۰۰ درصدی هزینه ثبت فیلمنامه!
خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفتگانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویسها و گروههای خبری رسانهها به خود اختصاص میدهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذرهبین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل میشوند.
جشنوارههای سینمایی در کشورمان که بیشتر آنها در نیمه دوم سال برگزار میشوند، اخبار را حول این جشنوارهها پررنگ میکنند؛ مهمترین این رویدادهای سینمایی، «جشنواره فیلم فجر» است. نزدیک شدن به بهمن ماه و آغاز این رویداد سینمایی، سبب میشود که تولید فیلمهای سینمایی برای جشنواره سرعت بیشتری پیدا کنند و بر همین اساس، طی هفتههای منتهی به جشنواره فیلم فجر، بیشترین خبرهای مرتبط با تولید شدن فیلمها را میشنویم و منتشر میکنیم.
در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیشروی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
خبرهایی از فیلم فجر؛ از تغییر نکردن پوستر تا حواشی حضور نداشتن در جشنواره
هفته گذشته، خبرهایی ضد و نقیض در مورد اسامی فیلمهای راه یافته به جشنواره فجر چهل و سوم بر سر زبانها افتاد که معمولاً در آستانه برگزاری این رویداد مهم سینمایی کشور، این اخبار همیشه جزئی از برگزاری آن بوده است. در این ارتباط، لیستی دست نویس که گفته میشد برگه انتخاب یکی از اعضای هیئت داوری است، نیز منتشر شد که به حواشی دامن زد.
اما در حالی که در واکنش به اعتراضات اهالی رسانه، وعده تغییر پوستر از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مطرح شده بود اما دبیر جشنواره در زمان اعلام اسامی فیلمهای راه یافته به دوره چهل و سوم در کنار همان پوستر حاشیه ساز، ایستاد و اسامی فیلمها را معرفی کرد.
در ابتدای هفته گذشته نیز، مریم اسمی خانی، آرش رصافی، مجید شیخ انصاری، محمدرضا عرب و سید صادق موسوی پس از ارزیابی آثار متقاضی بخش مسابقه فیلم کوتاه داستانی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، فیلمهای نهایی این بخش را که ۴۴ فیلم است، اعلام کردند.
همچنین، منوچهر شاهسواری دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در دیدار با روسا و نمایندگان صنوف خانه سینما ضمن ارائه توضیحاتی درباره برنامههای پیشروی جشنواره، در جریان پیشنهادات صنوف مختلف برای برپایی جشن ملی سینمای ایران قرار گرفت.
در این دیدار برخی از حاضران در جلسه ضمن ابراز خرسندی از حضور یکی از اعضای صنوف سینمای ایران در جایگاه دبیر جشنواره فیلم فجر، خواستههای صنفی خود را مطرح کردند و منوچهر شاهسواری نیز با استقبال از پیشنهادات کاربردی مطرح شده بر لزوم به کارگیری آن توسط ستاد اجرایی جشنواره تاکید کرد. در این دیدار که علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز حاضر بود، روسا و نمایندگان صنوفی همچون کانون کارگردانان سینما، بازیگران، کارگردانان مستند، دستیاران کارگردان و برنامه ریزان، پخش کنندگان فیلم، تهیه کنندگان مستند، بدلکاران، تدوینگران، جلوههای بصری، چهره پردازان، دستیاران فیلمبردار، صدابرداران، صداگذاران، طراحان فنی و مجریان صحنه، طراحان فیلم، مدیران تبلیغات، عکاسان، فیلم کوتاه، فیلمبرداران، فیلمسازان انیمیشن، فیلمنامه نویسان، کارکنان لابراتوار، مدیران تدارکات، منتقدان و نویسندگان سینمایی، منشیان صحنه و مدیران تولید حضور داشتند.
از درخواست حمید نعمتالله تا اعتراض پیر پسر و رکسانایی که همچنان روی زمین مانده است
از دیگر اتفاقات سینمای هفته گذشته، مربوط به انتشار اسامی فیلمهای جشنواره فجر است که با برخی اعتراضات همراه بود که یکی از آنها، کنایه اکتای براهنی به کنار گذاشتن فیلمش است.
اکتای براهنی کارگردان فیلم «پیر پسر» در واکنش به غیبت فیلمش در بخش مسابقه جشنواره فجر نوشت:
««پیر پسر» همچنان در ایران روی زمین ماند. در طول دو هفته گذشته برخی از اعضای هیئت انتخاب فیلم فجر پس از بازبینی فیلم «پیرپسر» پیامهای بسیار پرمهری فرستادند که صمیمانه از آنها تشکر میکنم. گفتند و نوشتند که «فیلم» شاهکار است. «عالی است … عالی عالی… حتی گفتند و نوشتند و صدا فرستادند که با اختلاف بهترین فیلم جشنواره است. پورشیرازی باید سیمرغ بگیرد. ولی زادگان سیمرغ میگیرد. پرچمت بالاست. تا دیروز جمع بندی صحبت هیئت انتخاب با تهیه کننده و بنده این بود که فیلم از هفت نفر اعضای انتخاب هفت رای مثبت گرفته است و حتی شنیدیم که رئیس جشنواره نیز از فیلم و رای هیئت انتخاب خود مقابل اعضای نمادین پروانه نمایش دفاع کرده است.
و در نهایت این حاصل شد. دولتی که مدعی بود و قرار بود باز کند فضا را! جشنوارهای که میگفت بشتابید فیلمهایتان را بدهید که ما مثل سه سال قبل نیستیم ما شق القمر بلدیم … حالا حتی فیلم منتخب هیئت انتخاب خود را کنار میزند!
من در سال گذشته به دلیل خفقانی که در فضا احساس میکردم با ارائه فیلم به جشنواره به طور صریح مخالفت کردم اما امسال با وجود بدبینی عمیقم آنقدر پیغام و پیام فرستادند و البته آنقدر شعار دادند که من دیگر توجیهی پیش دیگران نداشتم. تحلیل همکاران این بود که فجر فضا را برای شرایط اکران و بازگشت سرمایه فراهم خواهد کرد و از همه مهمتر تعدادی از ایرانیان این فیلم را مثل خارجیها خواهند دید ولی دیدیم که نشد. بله رفقا اینها ناخن خشکتر از این حرفا هستند.
جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز / باطل در این خیال که اکسیر میکنند
گویند رمز عشق مگویید و مشنوید / مشکل حکایتی ست که تقریر میکنند»
اما محمود گبرلو یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره در صفحه مجازی خود یادداشتی منتشر کرد و درباره روند انتخاب آثار و برخی حواشی پیش آمده توضیح داد. وی در بخشی از یادداشتش نوشت:
«در میانه راه داوری آثار، اعلام کردند برخی فیلمها که ظاهراً مورد پسند اکثریت اعضا هم بود مثل «پیر پسر»، «رکسانا» و «بی سروصدا» منع قانونی دارند و اشتباهاً برای دیدن در اختیار هیئت انتخاب قرار گرفته، خیلی دلمان سوخت چون یکی از این فیلمها میتوانست تحولی در سینمای ایران ایجاد کند اجبارا و با بی میلی از جدول انتخابها کنار گذاشتیم.
همچنین هیئت انتخاب پیشنهاد کرد برخی فیلمهایی که خارج از مسابقه قرار گرفتند و یا بهخاطر منع قانونی انتخاب نشدند مثل «پیر پسر» و یا برخی فیلمهای که طی سالهای گذشته از حساسیتهایی برخوردار بودند و نمایش عمومی نداشتند مثل «قاتل و وحشی»، با موافقت سازندگانش در بخش ویژه ای به نمایش گذاشته شود.
اما در پایان؛ ما فیلمهای ساخته شدهای که در جشنواره ثبت نام کرده بودند و دبیرخانه در اختیارمان گذاشته دیدیم، حتماً فیلمهای دیگری هستند که ما ندیدیم. هیئت انتخاب براساس توان، مهارت و درایت خود انتخاب کرد.»
پیشتر نیز، حمید نعمتالله کارگردان فیلم «قاتل و وحشی» در یادداشتی نوشته بود: «با گذشت شش سال از ساخت فیلم «قاتل و وحشی» و بلاتکلیفی در صدور مجوز نمایش این اثر، علیرغم پیگیری و درخواست اینجانب همچنان اکران این فیلم میسر نشده است. درباره «قاتل و وحشی» همیشه تلاش کردهام ارتباط و کنجکاوی مخاطب را از شر سایه کلمه توقیف دور نگه دارم. هر چند که سکوت و مراعات بنده گویا از مراجع سلب مسئولیت کرده تا هر ساله با انواع و اقسام دروغ، «قاتل و وحشی» را به سال آینده و مسئول بعدی حواله دهند. پس تصمیم گرفتم درخواست خود را عمومی منتشر کنم.
هم اکنون با توجه به فرصت جشنواره فجر لازم میدانم در جهت پیگیری حقوق این اثر، درخواست کنم فیلم «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید.»
با توجه به صحبتهای محمود گبرلو و محمدرضا مصباح عضو دیگر هیئت انتخاب انتخاب جشنواره بخشش ویژه ای برای فیلمهایی که در بخش «سودای سیمرغ» قرار نگرفتهاند، در نظر گرفته شده است.
تهیه کنندگان سینمای ایران جلسه فوق العاده گذاشتند
نشست فوق العاده شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران پس از چند ماه، با حضور نمایندگان معرفی شده جامعه صنفی برگزار شد. در این نشست با حضور روح الله حسینی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که به دعوت دبیر شورا به عنوان مهمان در این جلسه حضور داشت، مشکلات و مسائل فیمابین شورایعالی تهیه کنندگان و سازمان سینمایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بهای بلیت سینما، افزایش مدت اعتبار پروانه فیلمسازی، تسهیل شرایط برای تهیه کنندگان و کارگردانان با سابقه، مشکلات اقتصادی بهخصوص برای فیلمهای غیرکمدی و پیچیدگی نمایش فیلمهای ژانرهای دیگر، نیاز به برنامه ریزی برای نمایش و اقتصادی شدن فیلمهای خانوادگی و بهخصوص اجتماعی از جمله نکاتی بود که با معاون نظارت و ارزشیابی در میان گذاشته شد.
مشکلات تهیهکنندگان با پلتفرمها چیست؟
در هفته گذشته، نشست هیئت مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران با حضور اعضای هیئت داوری و کمیته حقوقی انجمن برگزار شد. در این نشست ابتدا برخی مشکلات تهیه کنندهها در ارتباط با پلتفرم ها با حضور سید علی اکبر محمودی مهریزی مبنی بر بهکار نگرفتن تهیه کننده حرفهای در تولیدات پلتفرمها مطرح شد. در این نشست سید غلامرضا موسوی، مرتضی شایسته، سلیمان علیمحمد، محمدرضا مصباح، ساسان سالور، سعید خانی، سید محسن جاهد، امیرِ شروین، روح الله حجازی، جلیل اکبری صحت، سید حسین حقگو، جلال دری و علی ستودهنیا حضور داشتند.
در این نشست بر حضور افراد غیرحرفهای در حوزه تهیه کنندگی در پلتفرمها که تاکنون به مشکلات زیادی انجامیده است و بر بهکارگیری تهیه کنندگان حرفهای تاکید شد. از دیگر موارد مطرح شده در این نشست، نمایش فیلمهای خارجی بدون دریافت رایت نمایش آنها بود. هیئت مدیره انجمن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا حتماً به کپی رایت فیلمهای نمایش داده شد در پلتفرم ها توجه لازم را مبذول کند.
حکم جدید بهروز شعیبی
پس از موافقت بهروز شعیبی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره انجمن سینمای جوانان ایران با استعفای سید محمدهادی آقاجانی، آرش رصافی در حکمی از سوی بهروز شعیبی به سمت معاون تولید و پشتیبانی فنی «انجمن» منصوب شد.
افزایش ۱۶۰۰ درصدی هزینه ثبت فیلمنامه در خانه سینما!
خانه سینما اخیراً هزینه ثبت طرح فیلمنامه و سریال را به شکل چشمگیری افزایش داده است. طبق گزارشها، این مبلغ از ۵۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. افزایش ۱۶۰۰ درصدی هزینه ثبت آثار سینمایی واکنشهای انتقادی بسیاری از سوی فیلمنامهنویسان و فعالان حوزه سینما برانگیخته است.
این افزایش هزینه بهویژه برای نویسندگان سریالها مشکلساز شده است. آنها برای ثبت هر قسمت از سریال خود باید مبلغ ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. بهعنوان مثال، یک سریال ۱۰ قسمتی، هزینهای معادل ۸ میلیون تومان برای ثبت در خانه سینما نیاز دارد.
این هزینهها در حالی به نویسندگان تحمیل میشود که در این مرحله، اغلب پروژهها هنوز کارگردان یا تهیهکنندهای ندارند. فیلمنامهنویسان تنها برای ثبت ایده و طرح خود، مجبور به پرداخت چنین مبالغ سنگینی هستند که میتواند بهعنوان مانعی جدی برای ورود و ادامه فعالیت افراد خلاق در این حوزه تلقی شود. افزایش این هزینهها با اعتراض بسیاری از نویسندگان و فعالان سینمایی مواجه شده است. آنها این تصمیم را غیرمنصفانه دانسته و معتقدند که چنین مبالغی، فشار زیادی بر دوش افرادی میگذارد که در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارند.