هنر > سینمای ایران

«گوزن‌های اتوبان» در نشست خبری؛ نگاهی به وضعیت هولناک تکنولوژی و انسان



به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم «گوزن‌های اتوبان» با حضور ابوالفضل صفاری تهیه‌کننده و کارگردان، باقر سروش نویسنده، سامان صفاری، نوید پورفرج بازیگران، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، پیام آزادی آهنگساز، امروز ۲۱ بهمن در برج میلاد برگزار شد.

اجرای این نشست را محمدرضا مقدسیان عهده‌دار بود.

تهیه کننده و کارگردان این فیلم در ابتدای نشست گفت: فیلم «گوزن‌های اتوبان» با همکاری دوستان خوبم از سال قبل شروع به کار کردیم.

جرقه «گوزن‌های اتوبان» از «هِر» خورد!

صفاری درباب شکل‌گیری سوژه فیلم افزود: سال‌ها پیش فیلمی را در فستیوالی خارج از کشور دیدم تحت عنوان «هِر» و بسیار جالب به موضوع هوش مصنوعی پرداخته بود؛ بسیار برایم جالب بود که به موضوع فضای مجازی بپردازم، موضوعی که جهان را درگیر خود کرده است.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی در مورد پرداخت ناقص به معضلات فضای مجازی، تأکید کرد: بیشتر تلاش ما به نشان دادن بک گراند فضای مجازی بود و معضلاتی که از فضای مجازی آغاز می‌شود و جلوه عینی در زندگی افراد می‌یابد.

پیش‌بینی برخورد هولناک تکنولوژی و انسان

باقر سروش در ادامه افزود: متفکری سال‌ها قبل وضعیت برخورد انسان با تکنولوژی را سال‌ها پیش پیش‌بینی کرده بود اما نه به این حد هولناک فعلی، این فیلم می‌خواهد بگوید که ما در جامعه نمایش زندگی می‌کنیم در واقع این فیلم می‌خواهد آواتار انسان را نشان دهد؛ که این موضوع بسیار جالب و قابل پرداخت بود.

فیلمبرداری در محیط شهری پوستمان را کلفت کرده است

مدیر فیلمبرداری این پروژه سینمایی در پاسخ به پرسشی در مورد لوکیشن‌های فیلم، عنوان کرد: آقای کریمی کاش کنار ما بودند و ایشان در مورد لوکیشن‌ها توضیح می‌دادند چون بسیار برای پیدا کردن لوکیشن ها تلاش و فضای مد نظر کارگردان را پیدا می‌کردند و من هم اگر نظری داشتم انتقال می‌دادم. چالش کار در فضای شهری همیشه وجود داشته است، اما طی این سال‌ها و تجارب پوستمان کلفت شده است و یاد گرفتیم که چگونه باید به فضای مد نظر کارگردان در محیط شهری برسیم.

زیست در کاراکتر برایم مهم است

نوید پورفرج پس از مدیر فیلمبرداری این اثر درباره تجربه حضور خود گفت: یکی از جذابیت‌های کار برای من این است که نقشی را بازی کنم که نسبت به آثار پیشین متفاوت باشد و هرگاه که حس کنم درگیر تکرار در نقش‌ها شده‌ام فوراً سعی می‌کنم که این موقعیت را ترک کنم. پیشنهاد این فیلم زمانی اتفاق افتاد که من سر فیلمبرداری فیلم «بی‌بدن» بودم و فیلمنامه آقای سروش بسیار برای من جذاب بود. ترسی از شکستن شمایلی که در آن موفق بودم ندارم و سعی می‌کنم از نقش لذت ببرم و کاری را انجام بدهم که قابلیت زیست در کاراکتر را برای من مهیا و ممکن کند. تجربه کردن را دوست دارم زیرا سبب می‌شود که ایرادات من عینی شود و بتوانم آنهارا رفع و رجوع کنم.

پس از تمرین و بازی در فیلم‌های کوتاه به فجر ۴۳ آمدم

پس از پورفرج، سامان صفاری در پاسخ به پرسش قبلی تصریح کرد: پس از «شیار ۱۴۳» دیگر در فجر حضور نداشتم. تصمیم گرفتم که بیشتر فیلم کوتاه کار کنم و تمرین کنم. زمانی که نقش مرتضی در این فیلم به من پیشنهاد شد متوجه تفاوت‌های این کاراکتر با خودم شدم که مقداری ترس را هم برایم ایجاد کرد، اما پس از ورود به این پروژه و جو صمیمی حاکم بر آن، سبب شد که بتوانم راحت‌تر به جهان دوستان پیک موتوری نزدیک شوم با وجود اینکه تجربه موتورسواری داشتم اما بسیار شغل سختی بود که من به واسطه این کار در آن زیست کردم.

رای من نوید پورفرج است

سامان صفاری در پاسخ به پرسشی در مورد کاندیداهای احتمالی، بیان کرد: به نظرم نوید پورفرج قابلیت کاندید شدن و جایزه بردن را با این فیلم دارد و به نظرم دیگر وقتش است.

در «گوزن‌های اتوبان» موسیقی دو فاز نشد!

آهنگساز «گوزن‌های بیابان» در پاسخ به پرسشی درباب توجه به سبک‌های موسیقیایی پرطرفدار امروزه در ساخت موسیقی این فیلم، عنوان کرد: بله قطعاً توجه به این سبک‌ها وجود داشته است اما در ارسال فیلم به جشنواره‌های خارجی به دلیل کپی‌رایت به مشکل می‌خوردیم. ما تونالیته و تم موسیقی‌ها را ساختیم و سعی کردیم که موسیقی‌های فیلم دو فاز نشود.

ابوالفضل صفاری در پایان از عملکرد دبیر جشنواره و ستاد اجرایی و دبیرخانه قدردانی و عنوان کرد که در «گوزن‌های اتوبان» یک فریم هم سانسور نشد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا