چهرههای مشهور و تکراری مافیا مخاطب را دلزده میکنند؛ «عالیجناب» از راه میرسد
علیرضا کریمزاده تهیهکننده و کارگردان رئالیتی شو «عالیجناب» درباره ایده ساخت برنامه ای مشابه مافیا به خبرنگار مهر بیان کرد: بازیهای نقشمخفی یا مافیا در ایران به تعدادی چهره شناختهشده، گره خورده است. این چهرهها البته مخاطب پسند هستند اما به دلیل تعدد این نوع بازیها در شبکههای نمایشخانگی، حضور دائمِ این چهرههای شناختهشده نوعی حس تکرار و دلزدگی را به مخاطب مشتاق این بازیها منتقل میکند. «علیجناب» سبک نویی از بازی نقشمخفی است که فیلمبرداری آن در اواخر بهار امسال انجام شد و بهزودی پخش میشود.
وی درباره جزئیات این مجموعه که از پلتفرم نمافیلم پخش می شود، گفت: برای «عالیجناب» سناریوی جدیدی طراحی و سعی کردیم نسخه جدیدی از بازیهای شخصیتمخفی را به مخاطب ارائه بدهیم. در «عالیجناب» یک خانواده بزرگ که ملک و املاک و ثروت زیادی دارند، به تازگی پدرخوانده خودشان را از دست دادهاند. این پدرخوانده ملقب به عالیجناب است. عدهای در این خانواده از این فرصت استفاده میکنند و بهشکل مخفیانه اقداماتی را برای تصاحب ثروت و میراث عالیجناب انجام دهند که منجر به اتفاقات شومی میشود.
کریم زاده اضافه کرد: پسر بزرگ عالیجناب از این قضایا باخبر میشود و با برگزاری جلساتی تلاش میکند خائنان را پیدا کند. رئالیتیشوی «عالیجناب» در واقع همین جلسات کشف خائنان است. از همان اول و در جلساتم با گرداننده تأکید داشتم که «عالیجناب» با بقیه مسابقه های این سبک تفاوت داشته باشد. مثلاً تلاش کردیم «عالیجناب» حس و حالی ایرانی داشته باشد و به همین دلیل آن را در عمارت مسعودیه ضبط کردیم. لباس و دکور هم کاملاً ایرانی طراحی شدند. یک ویژگی مهم دیگر «عالیجناب» این است که شخصیتهای مثبت و منفی آن بر اساس شخصیتهای شناختهشده فیلمهای کلاسیک سینما انتخاب شدهاند. فیلمهای کلاسیک سینما برای مخاطب شناختهشده هستند و حالتی نوستالژیک دارند. فکر میکنم استفاده از شخصیتهای این فیلمها که اغلب مخاطبان با آنها خاطره دارند، «عالیجناب» را متفاوتتر و خاصتر میکند.
این تهیه کننده درباره بازی «مافیا» و اینکه برخی معقتد هستند دروغ را ترویج می کند، بیان کرد: الگوی اصلی بازی «عالیجناب»، تقابل بین یک اقلیت آگاه و اکثریت ناآگاه است. در نظر داشته باشید که هدف اولیه خلق این بازی، آموزش تشخیص راست از دروغ است. درواقع با کمی تدبیر و آگاهی، میتوان دروغگو را تشخیص داد. میدانیم کسی که مافیا میشود باید با زیرکی و تبحر خاصی نقشش را مخفی کند و درعوض خودش را شهروند معرفی کند. شناخت این آدمِ زیرک یعنی شناخت مافیا، میتواند حقیقتیابی را در مخاطبان تقویت کند.
وی اضافه کرد: ویژگی دیگر این بازی تقویت قدرت استدلال است. یک شخص برای اثبات اینکه شهروند است یا مافیا، باید بداند چطور استدلال کند، دلیل بیاورد و از موضع خود دفاع کند یا اگر فردی مافیایی را شناسایی کرد باید بتواند آن را با استدلال ثابت کند.
کارگردان «عالیجناب» در پایان تصریح کرد: مجموعِ اینها باعث میشود قدرت استدلال و از آن مهمتر شناخت استدلال درست و غلط در مخاطب بالا برود. لازم است به این هم دقت کنیم که نقش یا دروغی که در این بازی وجود دارد، قطعاً مزیتهایی بههمراه دارد. مثل وجود نقشهای منفیِ فیلمها که در هر فیلم و سریالی ضروری هستند تا آن فیلم و سریال بتواند در کنار نقشهای مثبت مفهوم و پیام خود را منتقل کند.
علیرضا کریمزاده اخیراً پلتفرم نمافیلم را تاسیس کرده و مدیریت آن را به عهده دارد. سریال «اسپینجر» و رئالیتیشوی «عالیجناب» به تهیهکنندگی و کارگردانی خودش از تولیدات این پلتفرم هستند که به زودی پخش خواهند شد. علاوه بر این چند مینیسریال، انیمیشن و فیلم سینمایی این پلتفرم هم در مرحله تدوین هستند تا وارد شبکه خانگی شوند.