هنر > رادیو و تلویزیون

جزییات سریال مدیری؛ نقی معمولی معروف‌تر است یا محسن تنابنده؟



خبرگزاری مهر -گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۱ فروردین می‌توانید با شماره ۱۹۲ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ نقی معمولی

نقی معمولی دیگر فقط اسم یک کاراکتر در سریال «پایتخت» نیست بلکه به شخصیتی تبدیل شده است که مخاطب می‌تواند رفتارهایش را پیش بینی کند. می‌تواند با او همذات پنداری کند، می‌داند کجا خشمگین می‌شود، روی دخترانش چه تعصبی دارد یا همسرش هما را آنقدر دوست دارد که حتی اگر در بازی مافیا مخالفش باشد باز هم از او دفاع می‌کند.

نقی معمولی شاید حتی از خود محسن تنابنده ایفاگر این شخصیت بیشتر برای مخاطب شناخته شده است. او حالا هفت فصل است که در سریال «پایتخت» حضور دارد و محسن تنابنده توانسته است این شخصیت را به نوعی پختگی برساند. شخصیتی که ممکن است مورد پسند مخاطب باشد یا نباشد اما فارغ از اینها با اختلاف از اکثر شخصیت‌های سریال‌های تلویزیونی، توانسته نزدیکی بیشتری به مردم جامعه داشته باشد. او خشمگین می‌شود، حرص درمی آورد، لجبازی و حسادت دارد و احساسش به شیوه سریال‌های کلیشه تلویزیونی ابراز نمی‌شود.

این هفته یکی از سکانس‌های سریال «پایتخت» بعد از مهمانی تاجیک‌ها که حضور هما و نقی در آشپزخانه بود مورد توجه مخاطب قرار گرفت که این زوج بعد از همه دعواها و چالش‌های یک مهمانی آخر شب با هم نشستند چای نوشیدند و به گاف‌های مهمانی شأن خندیدند. این صحنه و دیگر سکانس‌های مشابه توانسته است مخاطب را با روح این شخصیت‌ها پیوند دهد. سکانس‌هایی که شبیه جزئیاتی از زندگی امروزه است و شخصیت‌هایش همان کارهایی را انجام می‌دهند که در زندگی معمولی و روتین خود دارند.

خبر هفته؛ بازگشت مهران مدیری

از سال گذشته بارها نام مهران مدیری به عنوان یکی از چهره‌هایی که قرار است به تلویزیون بازگردد، مطرح می‌شود. نام مهران مدیری معمولاً هم با آثار تلویزیونی پیوند خورده است و بهترین آثارش را در تلویزیون ساخته است. حالا او قرار است با یک سریال دوباره به این مدیوم بازگردد که در یکی دو روز اخیر جزئیات مختلفی از مجموعه او مطرح شده است؛ از همکاری با برادران قاسم خانی تا زمان پخش.

اصل خبر ماجرای جدیدی نیست و سال گذشته معاون سیما اعلام کرده بود که در حال مذاکره با مهران مدیری هستند. رئیس سیمافیلم هم چند باری از پیشروی فیلمنامه گفته بود. جزئیات خبر اما هنوز مشخص نیست. مصطفی احمدی که پیش از این از تهیه کننده‌های «دورهمی» بوده است به عنوان تهیه کننده این سریال مطرح شده است که البته خودش حضورش در این پروژه را تکذیب کرد. از میان نویسندگان سریال هم فعلاً نام امیرمهدی ژوله قطعی‌تر است. آنچه قطعیت بیشتری دارد این است که سریال روندی داستانی دارد و قرار نیست به طنزهای آیتمی و اپیزودیک و یا نود شبی‌ها نزدیک باشد.

نکته هفته؛ قیاس «۱۰۰۱» با «خندوانه»

محسن کیایی که این شب‌ها اجرای «۱۰۰۱» در شبکه نسیم را به عهده دارد در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها درباره مقایسه این برنامه با «خندوانه» اینطور گفته است: «من خودم طرفدار برنامه «خندوانه» بودم. هم خود کانسپت برنامه و هم اجرای رامبد را دوست داشتم. اینکه با خندوانه مقایسه می‌شویم اصلاً من را ناراحت نمی‌کند.»

او در ادامه بیان کرده است: «من و همه اعضای گروه داریم تلاش می‌کنیم برنامه خوبی بسازیم حالا اگر تا قسمت دهم و بیستم یا حتی اگر تا آخر هم بگویند شبیه «خندوانه» است، اشکالی ندارد. اینکه شبیه یک برنامه خوب باشی اصلاً بد نیست. «خندوانه» برنامه خیلی خوبی بوده و ما شبیه «خندوانه» ایم.»

نکته عجیب سخنان کیایی این است که این برنامه صفر تا صد از دکور تا همراه کردن تماشاگران، گپ زدن‌های کیایی با مهمان و کل کل‌ها با جناب خان، بازی کردن با مهمان و تدارک مسابقه و … مدلی کپی «خندوانه» دارد نه اینکه یک برنامه دیگر باشد که حالا در بخش‌هایی شبیه «خندوانه» شده است. «۱۰۰۱» از روی دست «خندوانه» ساخته شده است و خوب است که سازندگان همین جمله را با صراحت بگویند. مثلاً به محبوبیت و موفقت «خندوانه» اشاره کنند که دلیلی شده است تا تلاش کنند برای ادای دین به همان برنامه با تغییراتی آن مسیر را ادامه دهند. نه اینکه بگویند خوشحال می‌شویم که با «خندوانه» مقایسه می‌شویم چراکه طراحی عجیبی برای برنامه «۱۰۰۱» صورت نگرفته است.

البته ذکر این نکته اهمیت دارد که در میان کپی‌هایی که در چند وقت اخیر در تلویزیون از «خندوانه» در شبکه‌های مختلف ساخته شده و نتوانستند به محبوبیت برسند، می‌توان گفت این برنامه کپی تمیزتر و درخوری است و فضای دیگر برنامه‌ها را ندارد. با این حال از تیمی که پشت صحنه این برنامه تلاش می‌کنند و اتاق فکری که دارد که شامل نام‌های قدری در برنامه‌سازی است همچنان انتظار می‌رفت که در پی طراحی‌های جدیدتر و فضاهای خلاقانه‌تر در تلویزیون باشند.

ویدئوی هفته؛ شیطنت جوکر درباره سوالات زرد

این هفته ویدئویی از دعوای ساختگی سحر ولدبیگی با سوسن پرور در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. کپشن یا توضیح ویدئو البته به گونه‌ای بود که مشخص می‌کرد از طرف خود سازندگان این محتوا وایرال شده است چون به نوعی تبلیغ برنامه و جزئیات را به همراه داشت. از طرفی مخاطب امروز می‌داند حتماً دعوا در برنامه‌ای که ضبطی است یک باره و ناگهانی اتفاق نمی‌افتد. سوسن پرور در این ویدئو از سحر ولدبیگی می پرسد تو و نیما (فلاح) فرزند ندارید مشکل از توست یا نیما و بعد سحرولدبیگی با عصبانیت و حتی گریه می‌گوید این سوالات بسیار شخصی است. ساعاتی بعد ویدئوی دیگری هم در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد تا نشان دهد این دعوای ساختگی بین ۲ بازیگر صرفاً نقد رویکرد رسانه‌ها بوده است و پرور با اشاره به مدل سوال‌ها و واکنش گرفتن‌ها می‌گوید کار رسانه همین است.

می‌دانیم که بخش‌هایی از برنامه «جوکر» براساس طراحی‌ها و سناریوهای سازندگان پیش می‌رود و عجیب نیست که این بخش‌ها هم صرفاً برای وایرال شدن پیش رود. با این حال اگر طراحان جوکر و احسان علیخانی قرار بود نگاه نقادانه درستی به سوالات زرد داشته باشند خوب بود مدل رسانه را هم مشخص می‌کردند. صرفاً گفتن اینکه «رسانه کارش همین است» مشخص نمی‌کند که منظور رسانه‌های ویدئویی فضای مجازی است که مثل قارچ سبز می‌شوند و با سوالات حاشیه‌ای وایرال می‌شوند یا خود تلویزیون یا خبرگزاری‌ها و مطبوعات.

بخش کوتاهی از ویدئو هم سوسن پرور می‌گوید «بچه‌ها عالی بود. سوسن شو بیگ لایک دارد. اسپانسر است که می‌آید …» و اگر نوک پیکان را به سمت همان چی چی شوهای پلتفرم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی زرد و فضای اجتماعی ببریم می‌توان گفت ویدئو حرفش را درست زده است. با این حال «جوکر» شیطنت می‌کند و پایان بندی ویدئو همان کلیدواژه «کار رسانه» می‌شود و می‌دانیم که حداقل رسانه‌هایی شامل خبرگزاری‌ها و مطبوعات اتفاقاً هیچ گاه سراغ سوالات زرد این چنینی نمی‌روند.



منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا