فرهنگ و ادب > رسانه

همشهری ۲۴ با «نوشتن برای دوربین» روی پیشخان آمد



تهران فرهنگی: شماره جدید کتاب‌مجله همشهری ۲۴ با عنوان «نوشتن برای دوربین» به آموزش فیلم‌نامه‌نویسی اختصاص دارد که به تازگی منتشر شده و روی پیشخان مطبوعات آمده است.

این کتاب‌مجله شامل گفتگوهای پرویز جاهد با ابراهیم گلستان است و علاوه بر «آموزش فیلم‌نامه‌نویسی در ایران» به روایت فریدون جیرانی، شامل درس‌گفتارهای مختلفی است که با ارجاع به فیلم‌های شاخص ایران و جهان، نکات ظریف فن فیلم‌نامه نویسی با رویکرد آموزشی را مورد واکاوی قرار می‌دهند.

در این شماره، مطالبی درباره هفت فیلم‌نامه برجسته سینمای ایران، یعنی تاراج، ناخدا خورشید، اجاره نشین‌ها، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای، شوکران و جدایی نادر از سیمین درج شده است. فن سناریونویسی به روایت فریدون جیرانی نیز بخش‌هایی از یک مصاحبه مفصل با جیرانی درباره فیلم‌نامه‌نویسی و کارنامه این فیلم‌ساز است که بر تاریخچه آموزش فیلم‌نامه نویسی تمرکز دارد.

مطلب بعدی «مصائب یک فیلم‌ساز مؤلف بامرام» نوشته‌ای از جواد طوسی است که به مسعود کیمیایی و جهان فیلم‌نامه‌های او می‌پردازد. مقاله «عین به کفتر رو شونه من» هم در ادامه به درس‌های سناریونویسی مسعود کیمیایی گریز می‌زند و از آفرینش لحظات عاطفی تا شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌نویسی این فیلم‌ساز مؤلف سخن می‌گوید.

مقاله بعدی این مجله درباره «کازابلانکا» و برتر شدن فیلم‌نامه آن در اتحادیه فیلم‌نامه‌نویسان آمریکا است و مخاطب را پای صحبت‌های رابرت تاون، چارلی کافمن، و سوفیا کوپولا می‌نشاند؛ همچنین رمز و راز همکاری زوج فیلم‌نامه‌نویس یعنی وِس اندرسون و نوآ بامباک را برای علاقمندان فیلم نامه نویسی فاش می‌کند.

در ادامه، یک راهنمای فیلم‌نامه‌نویسی شامل شش درس در باب نوشتن فیلم‌نامه و خلق جهان داستانی هم میان بخش‌های مختلف این اثر به چشم می‌خورد که به کار فیلمنامه‌نویسان جوان می‌آید.

این شماره همشهری ۲۴ سراغ کریگ کالدول و نوشته‌ای از او با نام «ساختارهای پیرنگ» هم رفته که موضوع آن مقایسه بین شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختارهای گوناگون است. داستان دراماتیک، پیرنگ، مؤلفه‌های‌داستان و ساختار سه‌پرده ای از عنوان‌های این نوشته که به زبانی روان ترجمه شده و اطلاعاتی درباره فیلم‌نامه‌نویسی دارد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا