نوروزپور: فرصتهایی که هوش مصنوعی ایجاد می کند را نباید نادیده گرفت
تهران فرهنگی: محمدرضا نوروزپور معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش کارشناسان روابطعمومی اداراتکل اوقاف و امور خیریه استانها اظهار کرد: تصویر هر سازمانی که مردم آن را دوست داشته باشند، یا ممکن است از آن بترسند و یا هر تصویر دیگری توسط روابطعمومی ترسیم میشود.
وی با تأکید بر اینکه باید هوای تصویر سازمانی را داشته باشیم، افزود: تصویرسازی درست از هر سازمانی و گرفتن قلم از دست دشمن خیلی اهمیت دارد؛ در دنیا بودجههای کلانی برای تبیین و تصویرسازی هزینه میشود که اصلاً قابل مقایسه با بودجههای کشور در این حوزه نیست.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جایگاه درخور شأن روابطعمومی ها به آنها اعطا نشده و بودجه لازم نیز در اختیار این واحد قرار نمیدهند؛ البته این موارد رافع مسئولیتهای سنگین روابطعمومی نیست.
نوروزپور با اشاره به اینکه روابطعمومی خیلی بیشتر میتواند در حوزه تصویرگری کار کند، تشریح کرد: فعالیتهای خوب فعلی روابطعمومی سازمان اوقاف نیز نشانگر تلاشگری رئیس این مجموعه است در غیر این صورت اوقاف در رسانهها ضربهپذیر بود.
وی عنوان کرد: در دورهای زندگی میکنیم که دسترسی به منابع خبری به ویژه غیرموثق بیشتر است؛ با پدیده روابطعمومی سیاه روبرو هستیم که جدایی میان مردم و سازمان را از طریق شایعات و اخبار جعلی انجام میدهد.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: افشاگری و یا بزرگنمایی از یک موضوع کوچک و تسری آن برای تخریب کل سازمان نیز از دیگر اقدامات روابطعمومیهای سیاه است؛ برای مبارزه با این اقدامات باید تلاش و تصویر واقعی هر سازمانی را به عموم مردم منعکس کرد.
نوروزپور یادآور شد: فرصتهایی را که هوش مصنوعی میتواند در اختیار قرار دهد، نباید نادیده گرفت؛ میتوان از این فناوری برای تبدیل اطلاعات و دریافت دیتای جدید درون سازمانی و حرکت به سمت بلاک چین بهرهمند شد.
وی با اشاره به اینکه امور خیریه بر بستر فناوریهای نوین محقق میشود، اضافه کرد: یکی از دلایلی که در دنیا و حتی کشورهای به ظاهر کمونیستی اقبال به سمت امور خیریه افزایش پیدا میکند، همین فناوریهای نوین است.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: وقف در دنیا به شدت در حال افزایش بوده و دلیل عمده آن فعالیت بر پایه فناوریهای نوین است؛ دلیل اقبال عمومی از این فناوریهای نوین نیز این هست که هر تغییری در مجموعه آن شبکه به صورت همزمان ایجاد و هیچ چیزی مخفی از ذینفعان نیست.
نوروزپور تأکید کرد: اگر امور خیریه و موقوفات در بسترهای فناورانه و مبتنی بر قراردادهای هوشمند قرار بگیرد، هیچ فردی به اصالت آن تردید وارد نمیکند؛ حتی روابطعمومی سیاه نمیتواند در این خصوص اخبار جعلی تهیه کند.
وی با اشاره به اینکه اگر خیران بدانند که بر اساس بلاک چین میتوانند برای امور عامالمنفعه، بهداشتی، زیستمحیطی و غیره اقدام کنند، بیشتر استقبال خواهند داشت، گفت: باید به سمت روشهای نوین حرکت کنیم، به این پدیده وقف نوین میگویند؛ تصویرسازی سازمان، ایجاد ارتباط با رسانه، تبلیغات سازمان، حمایت از برنامههای وقف و موقوفه، حضور در فضای مجازی و راهاندازی کمپینها از جمله وظایف روابطعمومی است.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز وقف به این نیاز دارد که هر فردی میتواند با پول کم در وقف و امور خیریه مشارکت داشته باشد، بیان کرد: میتوان سبدهای وقف در بورس با اهداف مختلف از جمله اشتغالزایی و یا صاحب خانه شدن زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد، این وظیفه روابطعمومی هست که تبیین لازم را در این زمینه انجام دهد؛ افزایش انگیزه برای مشارکت مردم در امور خیریه نیز برعهده روابطعمومی است.
نوروزپور تصریح کرد: روابطعمومی اگر با رسانه خوب تعامل نکند، از رسانه که ابزار و مسیر تصویرسازی درست و ارتقا است، محروم و حتی ضربه میخورند؛ با رسانههای دارای مجوز کار کنید، چون رسانههای بدون مجوز به رسانههای اصلی و وجهه سازمانی خدشه وارد میکنند.
وی با اشاره به اینکه هدف از اطلاعرسانی و گسترش رسانههای استانها تبیینگری است چون توسعه اقتصادی را از طریق رسانهها محقق میکنیم، ادامه داد: هدف جذب مردم به امور وقف را با تجلیل از واقفان بزرگ محقق کنید، تا مردم بدانند که با اعطای سرمایه و دارایی خود مثل یک قهرمان از آنها یاد میشود.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باید از واقفان تجلیل و با استفاده از متدهای فناورانه شفافسازی به مردم اطمینان دهیم که اوقاف همچنان خانه امن آنها است.