نهضت ساخت فصل دوم سریالها توفیق مییابد؟/ فیلم توقیفی سریال شد!
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی میپردازد. همچنین در این بسته، نیمنگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاهترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.
امروز پنجشنبه ۱۳ دی میتوانید با شماره ۱۸۱ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.
چهره هفته؛ سعید ابوطالب
سعید ابوطالب جزو اولین کسانی بود که در برنامه سازی تلویزیونی به سمت ساخت رئالیتی شو رفت. او از کارگردانان پرکار تلویزیون ایران است که بیشتر هم به واسطه رئالیتیشوهای پرحاشیه اش شناخته میشود. «شبهای مافیا» و «شام ایرانی» از جمله شاخص ترین این آثار است. او بعد از «بفرمایید شام» خارجی نسخه ایرانی اش را با هنرمندان و چهره های کشورمان ساخت و بعد از پخش برنامه «مافیا» در شبکه سلامت تلویزیون نسخه ای از «مافیا» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت که این مدل با حضور هنرمندان بیشتر مورد توجه قرار گرفت و بعدها بارها تکرار شد.
او این روزها فصل جدید «شام ایرانی» را در شبکه خانگی دارد که از ابتدای پخش با حواشی زیادی همراه بود. غیر از حواشی که بیشتر هم انتقادی بود دیدن هنرمندان و چهره هایی که حضورشان در برنامه ها به تکرار رسیده است، باعث انتقاد شد. با این حال ابوطالب اخیراً در مصاحبه ای با ایرنا از بازدید بالای برنامه اش خبر داده است و طبق آماری گفته که بیش از دو سوم مخاطبان پلتفرم، این برنامه را می بینند. او حتی معتقد است این برنامه از نسخه دیگری که در خارج از ایران نمایش داده می شود پربیننده تر است.
ابوطالب در همین مصاحبه به «پدرخوانده» اشاره می کند که چون دیگر مخاطب دوستش نداشت تولید نشد. برنامه ای که با تم مشابه «مافیا» بارها تولید شد و دیگر حرف یا فرم و جذابیت جدیدی برای مخاطب نداشت اما شاید سازندگان هنوز دوست نداشتند، بپذیرند این برنامه ها به تکرار رسیده اند. حتی انتقاد از بازی مافیا در «شام ایرانی» هم شاید به همین دلیل بازگردد که این مدل از مافیا دیگر به کلیشه تبدیل شده است. خود «شام ایرانی» هم جذابیت جدیدی برای عرضه ندارد و اگرچه تلاش دارد متنوع باشد و طراحی جدید داشته باشد اما اصل و پایه ساختار برنامه بر همان فرم سابق است و عجیب است که گفته شده دو سوم مخاطب پلتفرم این برنامه را می بیند و دنبال می کند. ساخت چنین برنامه هایی می تواند به زودی مخاطب را نسبت به محصولات پلتفرم ها بی اعتماد کند و همه، آنها را به دنبال سری سازی و رویکردی سطحی بداند. درواقع آمار بالای مخاطبان در رئالیتیشوها نمیتواند بهطور مستقیم دلیلی بر موفقیت مطلق یا رضایتبخش بودن برنامهها باشد!
نکته هفته؛ پیام رهبر انقلاب برای همایش افق تحول رسانه ملی
پیمان جبلی در نشست افق تحول رسانه ملی از یک هدیه و شگفتانه خبر داد و پیام رهبر انقلاب اسلامی را که برای این نشست اختصاص داشت برای مدیران و دست اندرکاران رسانه ملی خواند. پیامی که در چند روز گذشته مورد توجه رسانه ها و چهره های رسانه ای قرار گرفت.
رهبر معظم انقلاب در پیامی به نشست افق تحول رسانه ملی که با حضور رئیس و مدیران سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است، بر نقش بیبدیل رسانهها در پیکارهای کنونی جهان تأکید کردند. ایشان توانایی رساندن پیام و روایت واقعیت را عاملی مهمتر از ابزارهای نظامی در تعیین پیروز میدان دانستند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
«بسمهتعالی
جناب آقای جبلی
شما و این حضرات نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید.
امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.»
این پیام رهبر انقلاب می تواند اهمیت رسانه ملی را در رویکردها، اهداف و بازی در میدان جنگ رسانه ای امروز نشان دهد. میدانی که امروز در جهان همه تجهیزات و نرم افزارها را به کار گرفته و حق را باطل و باطل را به واسطه امکاناتی که در اختیار دارد به نفع مطلوب خویش تغییر داده است و اگر رسانه ملی نتواند در چنین میدانی سکان هدایت رسانه ای خویش را به دست بگیرد میدان را باخته است.
تاکید رهبر انقلاب بر «توانایی رساندن پیام و روایت واقعیت» به نوعی می تواند به همان مساله همیشگی «روایت اول» ارجاع داده شود. مدیران رسانه ملی هر از گاهی در سخنرانی ها از نفرت پراکنی و دشمنی های رسانه های فارسی زبان در دنیا علیه ایران می گویند اما شاید کمتر برای مقابله با طراحی ها و روایت های این رسانه ها، برنامه ریزی های منسجمی انجام می دهند و کمتر تلاش می کنند تا در بحران های مهم، «روایت دست اول» را برای مخاطب داخل کشور ارائه دهند.
وعده هفته؛ فصل دوم سازی برندها
مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم در همایش افق تحول رسانه ملی خبر جدیدی داد که واکنش های برخی رسانه ها را هم در برداشت. او با اشاره به نهضت ساخت فصل دوم سریال های برند به سریال های دهه های قبل تلویزیون مثل «آژانس دوستی» و «کارگاه علوی» یا «بهترین تابستان من» اشاره کرد که در دستور کار قرار گرفته اند. البته همه این سریال های موفق در این چند دهه چند باری نسبت به تولید فصل جدیدشان وعده داده شده است اما این بار این خبر به صورت رسمی و توسط یکی از مدیران ارشد صداوسیما اعلام شد با این تفاوت که سال ها هم از پخش برخی از این سریال ها گذشته است و حالا شاید با این فاصله زمانی ساخت برخی هم عجیب باشد. به طور مثال سریال «بهترین تابستان من» قصه ای درباره دفاع مقدس دارد و علی صادقی نقش اصلی آن را بر عهده دارد که بهترین تابستانش را در جبهه های جنگ گذرانده است. او آن زمان که با این سریال معرفی شد حدود ۱۵ سال داشته است. یا سریال «آژانس دوستی» ماجراهایی است که در یک آژانس رخ می دهد و راننده هایی که هر یک روایت بخشی از این قصه ها را بر عهده دارند. شخصیت هایی که نقش های آنها را فردوس کاویانی، اسماعیل داورفر، حسین پناهی و … ایفا کرده اند که هر سه نقش اصلی از دنیا رفته اند.
ساخت سریال های دهه ۷۰ حتماً به دلیل نوستالژیک بودن می تواند مورد علاقه مخاطب باشد اما حتماً لازم است این رویکرد سطحی نباشد و همه جوانب آن سنجیده شود. درواقع رویکرد رسانه ملی اینگونه نباشد که صرفاً از نام این برندها استفاده شود و یک ویترین جذاب رسانه ای فراهم کرده باشد! بلکه برای همه جزییات آن از قصه تا بازیگران و فضاسازی فکر شده باشد. به ویژه که این روزها حتی مدل تاکسی ها هم با تغییر دنیا به سمت تاکسی های اینترنتی رفته است و شاید در نسخه جدید سریال «آژانس دوستی» باید نگاه به روزتری حاکم باشد. نکته دیگری هم حائز اهمیت است که برخی از سریال های دهه ۶۰ و ۷۰ در زمان فعلی بازپخش دارد و اگرچه مورد توجه قرار می گیرد اما مخاطب گاهی آنها را میبیند و تعجب میکند که چطور این مجموعهها جزو سریال های پربیننده بوده یا برایش جذاب بوده است اما به دلیل همین نوستالژی همچنان آنها را دنبال می کند. امید است این نهضت تجربه ای ناکام نباشد و با توفیق همراه شود.
این هفته هم بهنام حیدری عضو ستاد تحول رسانه ملی با برنامه «جام جم» گفتگویی داشت و از سریال هایی خبر داد که درباره شخصیت ها قرار است ساخته شود و در این زمینه به شخصیتهایی چون حضرت ابوطالب، حضرت معصومه، علی بن یقطین، حضرت حمزه، عمر بن عبدالعزیز، امام قلی خان، الله وردی خان، خواجه نصیر و سعدی اشاره کرد.
وی همچنین عنوان کرد که در حوزه تاریخ معاصر، شخصیتهایی چون شیر علی مردان خان، امیرمؤید سوادکوهی، اقبال لاهوری، شهید آیتالله صدوقی، شهیدبهشتی، شهید طالقانی و بسیاری دیگر در حال نگارش و پیش تولید هستند.
وی اضافه کرد: در حوزه سرداران و رزمندگان، قهرمانانی چون شهید صدررزاده، شهید دوران، شهید امانالله، شهید سردار هاشمی، شهید چمران و شهید کاظمی در حال نگارش و تولید هستند. در حوزه دانشمندان، در حال تولید کارهایی برای شخصیتهای بزرگی چون پروفسور حسین بهاران، شهید کاظمی آشتیانی و زنان تأثیرگذاری چون خانم دباغ، خانم کاظمزاده، خانم طاهره صفارزاده و بسیاری دیگر هستیم.
سریال هایی که برخی شان نام هایی است که حتی فیلمنامه هایشان سال هاست در راهروهای صداوسیما منتظر دریافت مجوز هستند اما هنوز نتوانسته اند به تولید برسند و مهم است که صداوسیما بیش از اینکه به دنبال پروپاگاندای کمی و اسمی و نام بردن از صف طولانی این چهره ها باشد دست به کار شود و آثار کیفی و عمقی و ماندگار برایشان بسازد.
بازتاب هفته؛ فیلم توقیفی سریال شد؟
برخی رسانه ها خبر داده اند فیلم «مسیح پسر مریم» محصول سازمان اوج که چند سالی در توقیف بود، قرار است به شکل سریال از پلتفرم ها پخش شود.
«مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی بعد از سه سال مجوز اکران گرفت و قرار است به شکل سریال از شبکه نمایش خانگی پخش شود.
این فیلم که سال ۱۴۰۰ برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها آماده نمایش شده بود، نتوانست به جشنواره راه پیدا کند و دچار حواشی مختلفی شد. بعد از آن برخی از اعضای هیئت انتخاب از پوشش غیرمتعارف و داستان آن به عنوان یکی از دلایل بازماندن از حضور در جشنواره گفتند.
اوج پیش از این هم فیلم دیگری را به عنوان سریال در شبکه خانگی عرضه کرد. چند سال قبل سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی به سریال تبدیل شد و بدون اینکه به اکران عمومی دربیاید در سه قسمت پخش شد.