نمایشگاه مجازی در ایسنا/خطوطی که گویی از دل قاجار برخاستهاند!
این گزارشها که با پایان برپایی نمایشگاههای حضوری و با در نظر گرفتن معیارهای رسانه، به صورت انتخابی روی خروجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار میگیرند، به علاقمندان هنرهای تجسمی برای تماشای آثار هنری، فرصتی دوباره را خواهد داد.
آنچه در ادامه میخوانید توصیف خبرنگار ایسنا از نمایشگاه احمد قائم مقامی ـ هنرمند خوشنویس ـ است که جمعه ـ پنجم بهمن ماه ـ با عنوان «سنگلاخ» در گالری هاتف به پایان رسید.
در آثار جدیدترین نمایشگاه احمد قائم مقامی، قابهایی را میبینیم که خطوط فارسی با ظرافتی چشمانداز در هم تنیده شدهاند و در عین حال هر اثر اصالتی وصفنشدنی و البته حال و هوایی از گذشته دارد.
میگویند احمد قائم مقامی خوشنویسی است که همواره تلاش کرده است در آثار خود دوره قاجار را زنده نگه دارد. حال شاید این سوال به ذهن متبادر شود که مگر آثار خوشنویسی این دوره چه ویژگی دارند که در پاسخ میتوان اینگونه گفت «در خوشنویسی دوره قاجار بعد از خط نستعلیق اقلام دیگر نظیر نسخ، شکسته و ثلث بیشتر مورد اقبال قرار گرفت و شیوههای مختلفی از نستعلیق پا به عرصه وجود گذاشتند، همچنین در این دوره درک مفهوم زیباشناختی و ارتباط تنگاتنگ گذشته با حال بسیار بااهمیت است.»
باتوجه به موارد ذکر شده، میتوان در آثار قائم مقامی فضای ارتباط گذشته با حال را حس کرد؛ بهگونهای که وقتی به آثار او نگاه میکنیم، با توجه به رنگبندی و نحوه نگارش خطوط روی کاغذ، حسی نوستالژیک از گذشته به ما منتقل میشود.
ویدئویی از نمایشگاه سنگ لاخ را مشاهده می کنید:
قائم مقامی که متولد سال ۱۳۳۳ و اهل کاشمر است، نخستین دوره آموزشی خود را در سال ۱۳۵۵ نزد سیدحسین میرخانی شروع کرد و حدود دو سال در کلاس های او حضور داشت. او همچنین ۱۴ سال از کلاسهای غلامحسین امیرخانی بهره برد و شاگرد او بود. قائم مقامی سال ۱۳۷۵ وارد کلاس های فوق ممتاز به استادی شیرازی شد و در سال ۱۳۹۱ مدرک استادی خود را دریافت کردم.
قالب کار این هنرمند سیاه مشق است و حدود ۱۵ سال است که از طریق خلق آثار خود سعی در زنده نگه داشتن دوره قاجار دارد و در این زمینه از محضر استادانی همچون استادان میرزایی کلهر، امیرخانی، میرزا غلامرضا اصفهانی و میرزا کاظم تهرانی بهره برده است.
در ادامه میتوانید تماشاگر ۳۰ اثر از این هنرمند در قالب سیاه مشق باشید.
انتهای پیام