نظام نبوی، درخشانترین و کاملترین نوع حکومت در طول تاریخ است/ ۷ شاخص نظام اسلامی
حجتالاسلام سیدعلی احمدی، کارشناس مسائل دینی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری کاملترین نگاه به زندگی و سیره پیامبر است اظهار کرد: براساس این نگاه؛ در حدیث معروف “انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق” پیامبر هدف بعثت را عمومیت پیدا کردن مکرمتها و فضیلتهای اخلاقی در عالم دانستند. تا زمانی که کسی خود دارای برترین مکارم اخلاقی نباشد، خداوند چنین ماموریت عظیمی به او نخواهد داد، لذا این خطاب خدا به پیامبر(ص) که “انک لعلی خُلُقِ العظیم” مربوط به اوایل بعثت است، زیرا ساخته و پرداخته شدن پیامبر بهعنوان ظرفی مناسب برای وحی الهی، قبل از بعثت انجام میشود.
وی افزود: به همین دلیل است که طبق روایات پیامبر اکرم که در جوانی به تجارت اشتغال داشتند و اموال بسیاری از این راه به دست آوردند، اما همه این مال را به صدقه میان مستمندان تقسیم کردند. این دوران دوره تکامل شخصیت پیامبر برای آمادگی دریافت وحی الهی بود و هنوز پیامبر نبودند، اما آن دورههای تنهایی را در کوه حرا داشتند، با نگاه به آفریدهها و مردم روز به روز خضوع و خشوع او در برابر امر الهی بیشتر و خرد عظیم در ایشان بیشتر رشد کرد و پربارتر شد، چنانکه در روایت است پیامبر قبل از بعثت، ” کان اعقل الناس و اکرمهم” عاقلترین و کریمترین مردم آن زمان بود.
این کارشناس مسائل دینی ییان کرد: پیامبر که پیش از رسیدن به بعثت به این درجه از کمال رسیده بودند، با بعثت جهادی همهجانبه و دشوار را آغاز کردند و ۲۳ سال آن را به پیش بردند؛ جهاد در درون خود، جهاد با مردمی بدون ادراک از حقیقت و جهاد با آن فضای ظلمانی که به فرموده حضرت امیر(ع) در نهجالبلاغه “فتنهها از همه طرف مردم را میفشرد، دنیاطلبی، شهوترانی، ظلم و رذیل اخلاقی در جریان بود و دست تعدی قدرتمندان بدون هیچ مانعی به سوی فقرا و ضعفا دراز بود و این شرایط نه تنها در مکه و جزیرهالعرب، بلکه حتی در برترین تمدنهای آن روز عالم وجود داشت و پیامبر اکرم از اولین لحظات بعثت تلاش عظیمی را برای تحول عظیم این دنیا آغاز کردند.
احمدی گفت: اولین سلولهای پیکره امت اسلامی در همان روزها شکل گرفت و ستونهایی که باید بنای امت اسلامی بر آن بنا میشد به دست پیامبر شکل گرفت. اولین مؤمنین آماده شدند و ارادهها روزبه روز مستحکمتر شد، بهطوری که سختیهایی در این دوران برای همان عده کم مسلمانان در مکه ایجاد شد، برای ما قابل تصور نیست. در این زمان پایههای امت اسلامی شکل گرفت و بعد از آن امتسازی طی ۱۰ سال انجام شد، طی این امتسازی تربیت یکایک دلها، عقلها و خردها انجام میشد؛ “هُوَ ٱلَّذِی بَعَثَ فِی ٱلۡأُمِّیِّـۧنَ رَسُولࣰا مِّنۡهُمۡ یَتۡلُواْ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتِهِۦ وَیُزَکِّیهِمۡ وَیُعَلِّمُهُمُ ٱلۡکِتَٰبَ وَٱلۡحِکۡمَةَ.” طبق این آیه پیامبر اکرم طی ۱۰ سال هم تربیت دلها و هم آموزش حکمت به افراد را انجام میدادند، از سوی دیگر هم اداره حکومت، سیاست دفاع از کیان جامعه اسلامی و گسترش اسلام انجام میشد و این دو جدا از هم نبود، برخی اسلام را دین فردی معرفی میکنند و اسلام را از آن میگیرند، در حالی که پیامبر در آغاز هجرت و در اولین فرصت پس از رهایی از مشکلات مکه، اولین کاری که کردند پرداختن به سیاست و بنای جامعه اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی بود؛ با این وجود چطور میتوان اسلام را از سیاست جدا دانست؟ و سیاست را با هدایتی غیر از هدایت اسلام تفسیر کرد؟
وی با اشاره به اینکه دوران ۱۰ ساله حاکمیت پیامبر در جامعه اسلامی درخشانترین دوران حکومت در طول تاریخ است، تاکید کرد: این دوران را که شبیه آن در هیچ دوره و تاریخی وجود ندارد باید شناخت و با نگاه به این الگوی کامل میتوان شاخصها را شناخت، شاخصهایی که افراد میتوانند با آن نسبت به نظامها و حکومتها قضاوت کنند.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: هدف پیامبر هدفی جهانی بود، اینکه بذر اندیشه و عقیده در فضای مساعدی کاشته شود و برای این کار نیاز به یک نمونه بود، لذا پیامبر برای ایجاد یک نظام نمونه، در مدینه حکومت اسلامی را ایجاد کردند این نظام هفت شاخص داشت که بهطور مختصر به آن میپردازیم؛ اول شاخص ایمان و معنویت که موتور محرکه حقیقی در نظام نبوی ایمانی است که از دل و فکر مردم میجوشد. شاخص دوم قسط و عدل است که اساس کار در نظام اسلامی نبوی عدالت بدون هیچ ملاحظهای است. شاخص سوم علم و معرفت است که در نظام نبوی آگاهی، بیداری و دانستن پایه همه چیز است و کورکورانه کسی را حرکت نمیدهند.
احمدی با بیان اینکه صفا و اخوت شاخص چهارم است، بیان کرد: در این نظام با درگیریهای خرافی، شخصی و منفعتطلبانه مبارزه شده و فضا، فضای اخوت و برادری است. شاخص پنجم صلاح رفتاری و اخلاقی انسانها و تزکیه آنها از مفاسد و رذائل اخلاقی است، شاخص ششم اقتدار و عزت است، نظام نبوی وابسته و دنبالهرو و توسری خور نیست، بلکه تصمیمگیر و دارای اقتدار است صلاح خود را میشناسد و برای تامین آن تلاش میکند و در نهایت شاخص هفتم کار، حرکت و پیشرفت دائمی است، توقف در این نظام بیمعنا و کار و پیشرفت دائمی است.
وی تاکید کرد: این شاخصها مهمترین و کاملترین شاخصهای یک حکومت و نظام اسلامی است که هر حکومت داعیهدار اسلام به قدر وسع و همت باید آنها را در خود ایجاد کند و مردم هم با این شاخصها میتوانند درباره یک نظام اسلامی قضاوت کنند.
انتهای پیام