هنر > سینمای ایران

فارابی و دست خالی ارشاد در انتصابات



به گزارش خبرنگار مهر، با استقرار دولت جدید و تغییرات گسترده در بخش‌های مختلف کشور، سینمای ایران شاهد تحولات مدیریتی مختلفی بوده است و از زمان انتصاب رائد فریدزاده به ریاست سازمان سینمایی، روند تغییرات در این سازمان نیز سرعت گرفته و تحولات عمده‌ای در سطوح مدیریتی را تجربه کرده است. رائد فریدزاده که به تازگی به ریاست سازمان سینمایی منصوب شده است دست به انتصابات و تغییرات گسترده‌ای زده است؛ تغییراتی که محدود به سازمان سینمایی نبوده و نهادهای زیرمجموعه این سازمان نیز تحت تأثیر تحولات قرار گرفته‌اند.

تغییرات در عرصه مدیریتی سینما به گونه‌ای بوده است که در مدت زمانی کوتاه، جایگزینی‌های متعددی در مسئولیت‌های کلیدی از جمله دبیر جشنواره فیلم فجر و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره را شاهد بودیم که تاکنون نقطه نظرات متفاوتی را در پی داشته است. در ادامه روند تحولات اخیر، تغییرات به بنیاد سینمایی فارابی نیز رسید و اعلام شد با اتمام ماموریت مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و بازگشت وی به صدا و سیما، با انتخاب هیئت امنای این بنیاد، سید مهدی سجادی تا انتخاب مدیرعامل به عنوان سرپرست معرفی شده است.

سجادی که پیش از این به‌عنوان خزانه‌دار بنیاد سینمایی فارابی مسئولیت داشته در حالی به عنوان سرپرست این بنیاد معرفی شده است که بر اساس پیگیری‌های خبرنگار مهر به نظر می‌رسد این انتصاب بدون تشکیل جلسه هیئت امنا بنیاد سینمایی فارابی و تنها با امضای اعضا و در نهایت تائید فریدزاده انجام شده است و سجادی نیز خود را سرپرست موقت و مدیری برای فصل گذار می‌داند تا در این مدت تغییرات لازم در ساختار مدیریتی بنیاد فارابی ایجاد و زمینه مورد نیاز برای انتصاب یک مدیر دائمی فراهم شود.

البته طبق شنیده‌ها هنوز گزینه مد نظر برای مدیریت بنیاد مشخص نشده است و این شائبه نیز وجود دارد که انتصاب سجادی به این دلیل بوده که گزینه‌های مورد نظر که به پیشنهاد مدیران بالادستی وزارت ارشاد بوده‌اند زیر بار قبول مسئولیت نرفته‌اند و سجادی قرار است فعلاً به عنوان سرپرست به رتق و فتق امور بپردازد. نکته دیگر اینکه سجادی در حال حاضر با حفظ سمت به عنوان خزانه دار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر نیز فعالیت می‌کند، کاری که در سال‌های گذشته نیز عهده دار بوده و حالا قرار است با نزدیک شدن به ایام جشنواره در هر ۲ سمت سرپرست بنیاد فارابی و خزانه‌دار جشنواره فیلم فجر فعالیت داشته باشد.

در هر حال به نظر می‌رسد انتصاب سجادی به عنوان سرپرست تصمیمی موقت باشد که شاید با هدف بازبینی سیاست‌های بنیاد فارابی و تطبیق آن با اهداف جدید سازمان سینمایی انجام شده است. در هر صورت تغییرات مکرر و انتصابات کوتاه‌مدت به ثبات و روند توسعه بنیادهای سینمایی لطمه وارد می‌کند.

مجید زین‌العابدین که از خرداد ۱۴۰۲ به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد در مدت یک سال و نیم ریاست خود بر فارابی بر تقویت همکاری‌ها با جشنواره‌های سینمایی بین‌المللی و حمایت از تولیدات داخلی تمرکز داشت و تلاش کرد با مشارکت در تولید آثار سینمایی متعدد، حضور پررنگی در جشنواره‌های معتبر داشته باشد. این رویکرد به ویژه در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر خود را نشان داد که در آن ۱۷ فیلم سینمایی با مشارکت فارابی به این جشنواره معرفی شدند، از دیگر اقدامات مهم زین‌العابدین، تأکید بر تولیدات جوان‌پسند و حمایت از کارگردان‌های فیلم‌اولی بود که در سبد تولیدات فارابی قرار گرفتند، وی همچنین تلاش کرد که این بنیاد را از تصدی‌گری مستقیم تولیدات دور کند و به جای آن به شکل مشارکتی و حمایتی با نهادهای دیگر وارد فرآیند تولید شود.

در مدت زمان یک سال و نیم که مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود، تحولات و تغییرات متعددی در سیاست‌ها و رویکردهای این بنیاد اتفاق افتاد با این حال، دوران مدیریت زین‌العابدین با چالش‌های متعددی نیز همراه بود. انتقادات بسیاری در خصوص نحوه انتخاب آثار سینمایی و تمرکز بر حمایت از فیلم‌های خاص مطرح شد. برخی منتقدان معتقد بودند که بنیاد فارابی در راستای سیاست‌های فرهنگی عمومی عمل نکرده و بیشتر بر پروژه‌هایی متمرکز بوده که ارتباط چندانی با نیازهای سینمای ملی نداشتند هرچند که زین‌العابدین در این مدت موفق به ایجاد همکاری‌های مؤثر با فیلمسازان جوان شد و به تازگی گزارش عملکرد یکساله بنیاد سینمایی فارابی شامل دستاوردهای این بنیاد منتشر شده اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، تغییرات سریع و انتصاب‌های مکرر در نهادهای سینمایی، چالش‌هایی برای ادامه روندهای مثبت و ثابت در این بنیاد به وجود آورده است و گویا روند تغییرات مدیریتی ناگهانی این بار در بنیاد سینمایی فارابی خود به چالشی برای زین‌العابدین تبدیل شد و فعالیت و برنامه‌های او با انتصاب سید مهدی سجادی به‌عنوان سرپرست این بنیاد متوقف شد. در حال حاضر و با توجه به تغییراتی که در بنیاد فارابی شاهدش هستیم بیش از یک ماه است که شورای تولید در بنیاد تشکیل نشده و فیلمسازان با مراجعه چندباره فعلاً با در بسته روبه‌رو شده‌اند.

روند ادامه‌دار تغییر مدیران بنیاد سینمایی فارابی در کمتر از ۲ سال این بنیاد را تنها به یک بنگاه حمایت کننده تولید فیلم بدون توجه به سیاست‌های بلند مدت و سودآور تبدیل کرده است. شاید ثبات مدیریت در این بنیاد بتواند فارابی را از چالش‌های چند سال اخیر دور کند و به روزهای اوج بازگرداند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا