عدم اشراف مسئولان به صنعت بازی، مشکل اصلی سرمایه گذاری این حوزه است
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اهدای جوایز دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر که شامگاه امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن در مرکز همایشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم پیام وزیر را قرائت کرد.
متن این پیام به این ترتیب بود؛
صنعت بازیهای رایانهای در دو دهه اخیر به عنوان بستری نوظهور در اقتصاد فرهنگ سر برآورده و کشورها میکوشند بهرمندی بیشتری از این فرصت داشته باشند. در جهان امروز استقبال عمومی از یک بازی در جامعه صرفا انتخاب جمعی یک کالای سرگرمی نیست بلکه بازتابی از نگرش فرهنگی آن جامعه است و از این رو بازیهای رایانهای محصولات مناسبی برای تحلیل پدیدار شناختی هستند.
اگر رسانههای دیگر همچون کتاب، سینما و موسیقی سبک زندگی امروز جامعه را نشان میدهند، بازیهای رایانهای سبک زندگی نسل آینده را پیشبینی میکنند. نتایج پیمایشهای مصرف بازیهای دیجیتال که در سالهای اخیر انجام شده نیز به روشنی شتاب تغییرات تغییرات نسبی را در جامعه ما نشان میدهند. در این میان مولفههایی همچون فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ کهن ایران در کنار ظرفیت بالای نسل جوان در ایران مهمترین مزیت راهبردی ما به شمار میآیند. بازیهای رایانه ای این ظرفیت را دارد که تبلوری از جهان فرهنگی ایرانی در برابر فرهنگ جهانی عمدتا غربی باشد.
از سوی دیگر بازی ابزار دیپلماسی فرهنگی و تراوش خرد فرهنگستان در جهان است. صنعت بازی ذاتا جوان پسند و جوانگرا است و باید بیش از هر زمان دیگر نسل جوان را به عنوان سرمایه بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم که جوانان ما میتوانند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کنند. از این منظر برگزاری جشنواره ملی بازیهای رایانهای میتواند بسترساز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باشد.
مسئله اصلی امروز ما در صنعت بازیهای رایانهای درک نسبت هویت ملی و تولید بازیهای بومی است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز یه احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم و بازی های رایانه ای نقش مهمی در شکلگیری این موقعیت از رهگذر معرفی اسطورههای ملی و دینی بازخوانی تحولات تاریخی ایفا میکنند.
مؤلفههایی همچون کنشگری مردم، موازنه مصرف فرهنگی به نفع محصولات ایرانی اسلامی، توجه به زیست بوم اقتصاد فرهنگ و کنشگری فناوری و هوش مصنوعی در تولیدات فرهنگی به عنوان برنامههای اولویتدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم تعریف شدهاند. همه مولفهها یکجا در صنعت بازیهای رایانهای امکان ظهور و بروز دارند. وظیفه دولت در قبال این صنعت آن است که خلاهای سیاستگذاری را پیدا و برای رفع آنها اهتمام ورزد. همچنین حمایت از بازیهای رایانهای بومی برای حضور در بازار داخلی و خارجی، توجه به حوزههای آموزشی پژوهشی، بهبود فضای کسب وکار، پشتیبانی های زیرساختی، توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، تدوین شیوههای عدالت محور حمایتی، نظارت شفاف و دقیق و به طور کلی صیانت از بازار را میتوان مهمترین وظایف دولت دانست و ما میکوشیم در حد توان به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.
دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر از این جهت اعتبار دارد که هم میتواند دریچهای برای وفاق بازیسازان باشد و هم جریانات یک سال این صنعت را بازتاب دهد. تلاش و همت تمام فعالان در این جشنواره را قدر دانسته و توفیق همراهمان این رویداد بزرگ را در قامت جشنهای فاخر فجر انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال خواستارم.
احمدی پس از قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: صنعت بازی دو اثر مهم در فرهنگ و سرمایهگذاری دارد. در حوزه فرهنگ بازی در شکل گیری سبک زندگی نسل جوان مؤثر است. بازی در مقاطع سنی مختلف مخاطب دارد و از زمانی که شخصیت یک نفر در حال شکل گیری است، تا زمانی که شخصیت در حل تکمیل است میتواند الگوی خوبی از طریق این تکنولوژی منتقل کند.
وی گفت: انسان فطرتا اجتماعی است و لازمه اجتماعی بودن الگوپذیری است و این صنعت در ارائه الگویی که بتواند زندگی متعالی رشد یافته برای این نسل ایجاد کند، اثرگذار است. در بخش سرمایهگذاری مشکل این است که متأسفانه ما مسئولین هنوز اشراف کاملی به مزیت، ظرفیت و تاثیرگذاری این تکنولوژی در شکلگیری یک زندگی متعالی و در اصلاح فرهنگ عمومی نداریم. بخش قابل توجهی از افکار عمومی هم معرفت به این ظرفیت دارند اما بخشی هم به دلیل عدم تبلیغات جامع، شناخت کامل ندارند و این آفت بزرگی است و هم وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم وظیفه فعالان صنعت بازی است که با هماهنگی این ظرفیت برای سیاست گذاران نظام تبیین شود تا بتوانیم در مسائل از این صنعت به نحو منطقی استفاده کنیم.