«صدرنشین» به بازار نشر آمد؛ هوش مصنوعی و آینده مخابرات
تهران فرهنگی: کتاب «هوش مصنوعی» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی بهتازگی توسط نشر کلاس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
مولفان کتاب پیشرو میگویند ماهیت رقابتی بازار در عصر حاضر شناخت و پیش بینی رفتار مشتریان و برآوردن نیازهای آنها را قبل از جذب توسط سایر رقبا برای تقریباً همه کسب و کارها ضروری ساخته است. علت این امر نیز عمدتاً آن است که در بسیاری از صنایع از جمله ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه، هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان موجود است. اکثر شرکتها در حوزههای مختلف صنعتی سعی میکنند مشتریان خود را از طریق استراتژیهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جذب کنند تا به رابطهای طولانی مدت با آنها دست یابند و نرخ حفظ مشتریان را افزایش دهند.
شرکتها برآن هستند تا خود را مجهز به استراتژیهای رقابتی و کارایی که اصطلاحاً رویکردهای پیش بینی ریزش مشتری نامیده میشوند کنند که از طریق آنها بتوانند مشتریانی که قصد ترک شرکت را دارند پیش بینی کنند. آنها درصددند برنامههای مؤثری را طراحی کرده و مشوقهای هدفمندی را برای حفظ مشتریان مردد ارائه دهند. از این رو برای ایجاد پیشنهادهای تشویقی و برنامههای انگیزشی هدفمند در صنایع مختلف مانند بانکداری، خرده فروشی، مخابرات و … استفاده از مدلهای پیش بینی کنندهای که بتواند مشتریانی را که به طور بالقوه قصد ترک شرکت را دارند، شناسایی کند بسیار ضروری مینماید.
اهمیت این موضوع به طور ویژه در صنعت مخابرات که رقابت بسیار شدیدی بین ارائه دهندگان مختلف خدمات وجود دارد افزایش پیدا میکند. سهولت جابجایی بین اپراتورهای مختلف مشتریان را بر آن میدارد که دائماً شرکتهای مختلف ارائه دهنده خدمات مخابراتی را مقایسه کنند، و در نهایت به شرکتی بپیوندند که خدماتی با کیفیت بالاتر و فناوریهای جدیدتر را با هزینه کمتر ارائه میدهد؛ در نتیجه استفاده از مدلهای کارآمد، پیش بینی ریزش مشتریان (CCP) برای شناسایی نشانههای اولیه رویگردانی آنها و جلوگیری از افزایش نرخ ریزش با بکارگیری استراتژیهای بهبود رضایت مشتریان، امری حیاتی برای حفظ پایداری یک شرکت در بازار ارتباطات است.
اینکتاب در ۴ بخش به معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری و مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی جهت این پیش بینی در اپراتورهای تلفن همراه و مباحث مرتبط میپردازد.
تحقیق در زمینه توسعه مدلهای کارآمد یادگیری ماشین جهت رسیدگی به مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکت تلفن همراه، از حوزههای پژوهشی فعال و پراهمیتی است که محققین فراوانی به آن پرداخته اند. بیشتر پژوهشهای انجام شده در این زمینه نیز نشان داده اند که مدلهای یادگیری ماشین، یکی از قویترین تکنیکها برای رسیدگی به مساله ریزش مشتریان هستند. ما نیز با درک این ضرورت تلاش کرده ایم با ارائه مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، به راهکارهای مؤثر در زمینه حل مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکتهای تلفن همراه دست یابیم. در واقع کتاب حاضر بر آن است تا از طریق بررسی تکنیکهای یادگیری ماشین بتواند به تحلیل صحیحی از عوامل تأثیرگذار بر ریزش مشتریان اپراتورهای همراه برسد.
در این کتاب که ۱۰۴ صفحه دارد، به سرفصلهایی همچون معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری از جمله مدل بیز ساده، رگرسیون لجستیک، الگوریتمهای بهینه سازی نهنگ، مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، متوازن سازی مجموعه دادهها و مدل پیشنهادی و بررسی نتایج پیاده سازی روشهای پیشنهادی جهت تشخیص ریزش مشتری در اپراتورهای تلفن همراه اشاره شده است.