شهرداری بهشهر درباره اهداف خود از افزایش حریم شهر شفافسازی کند
نزدیک به دو ماه از ابلاغ مصوبه الحاق باغ جهانی «عباسآباد» به حریم شهر بهشهر میگذرد، مصوبه طرح جامع شهر بهشهر آذر ماه ۱۴۰۳ از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد. در این راستا وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی طی مکاتبهای با وزیر راه و شهرسازی این الحاق را تهدیدی برای باغ عباسآباد دانسته و صراحتا خواستار خروج عرصه و حریم حفاظتی این اثر ثبت جهانی از حریم شهر بهشهر شدهاست.
بسیاری از متخصصان و فعالان میراث فرهنگی و محیطزیست خروج احتمالی مجموعه از فهرست یونسکو و افزایش مداخلات آسیبرسان به عرصه تاریخی و طبیعی اثر را از پیامدهای الحاق میدانند. در پی این نگرانی چهارشنبه ۱۹ دی ماه شهردار بهشهر به پرسشهای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره چرایی پیشنهاد و اهداف این نهاد با الحاق میراث جهانی باغ «عباسآباد» به حریم این شهر پاسخ داد.
«محمدعظیمی» فعال حوزه فرهنگ و میراث مازندران به نقد پاسخهای «یاسر احمدی» شهردار بهشهر در خصوص باغ عباس آباد پرداخت.
نامزد اولیه ثبت باغ جهانی در بهشهر، پارک ملت بود
عظیمی ایجاد و فعالیت کارزارها را برابر قوانین جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: برابر همین قانون کشور، در کارزار «درخواست جلوگیری از الحاق مجموعه جهانی عباسآباد بهشهر به حریم شهری» از ریاست محترم جمهور بهعنوان عالیترین مدیر قوه مجریه خواستار جلوگیری از الحاق تنها میراث جهانی مازندران به حریم بهشهر هستیم. باتوجه به مصوبات مشخص و شفاف مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم تا این اثر تاریخی را به سلامت حفظ کرده تا به فرزندان فردای ایران تحویل دهیم.
وی با اشاره به مدیریت شهرداری بهشهر بر دو اثر ثبت ملی مجموعه پارک ملت اظهار کرد: استقبال ملی از کارزار انجمنهای دوستداران میراث فرهنگی، زیستمحیطی و منابع طبیعی کشور سبب واکنش و اظهار نظراتی از سوی جانب شهردار محترم بهشهر در مقام مدعی و حامی میراث تاریخی شدهاست. شهردار شهری با پیشینه صفوی و مدیر نهاد اداری پارک ملت با دو اثر ثبت ملی در آن، ابتدا باید قوانین ثبت ملی یک اثر تاریخی و شیوه نگهداری آن را بخواند تا بتواند براساس ضوابط قانونی و میراثی عمل کند، در حالی که در سالهای اخیر بیشترین تخلف میراثی توسط شهرداری انجام شدهاست.
این پژوهشگر خواستار پاسخگویی شهرداری بهشهر درباره تخلفات این نهاد در حوزه میراث فرهنگی شد و افزود: علاوه بر ساختمان شورا، ایجاد ساختمان شماره دو شهرداری، بناهای ورودی پارک، ساخت باغوحش و موارد دیگر براساس کدام مصوبه و نامهنگاری اداره کل میراث فرهنگی بودهاست؟
عظیمی با بیان این که نامزد اولیه ثبت باغ جهانی در بهشهر، پارک ملت بوده، درباره علل ثبت نشدن آن در فهرست جهانی یونسکو اظهار کرد: پس از بررسی پارک ملت از سوی کارشناسان یونسکو، ساختوسازها و دستاندازی شهرداری در ایجاد ساختمانهای الحاقی؛ آن هم بدون مجوز میراث و نقص حریم منظر در اطراف این مجموعه با صدور پروانههای ساختمانی بدون استعلام از میراث را دلیل عدم شایستگی در ثبت جهانی اعلام کردند.
ساختوساز بدون مجوز مانع تبدیل سالارتپه به پارک شد؛ نه تمکین از قانون!
وی در پاسخ به اظهارات شهردار بهشهر درباره توقف تبدیل سالارتپه به پارک جنگلی که دلیل آن را اخطار ادارهکل و تمکین شهرداری از قانون عنوان کرده بود، تصریح کرد: علت این توقف تمکین به قانون نبود، بلکه به دلیل ساختوساز شهرداری پیش از تصویب طرح در شورای فنی میراث فرهنگی استان بود که توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی به علت نبود مجوز از ادامه عملیات جلوگیری شد.
خروج خودخواسته شهرداری از عباسآباد ملاکی بر ناتوانی این نهاد در مدیریت ابتدایی است
شهردار بهشهر در گفتگو با ایسنا عباسآباد را «بچه یتیم فاقد شناسنامه» خوانده بود، عظیمی در پاسخ به انتساب این عنوان به تنها اثر جهانی مازندران در یونسکو گفت: این به قول شما بچه، ارث اجدادی چهارصد ساله مردم مازندران است و سالهاست که مانند تخت جمشید، چهلستون دیگر آثار تاریخی شناسنامه دارد. آثار پس از ثبت در فهرست ملی به تمامی ملت ایران تعلق دارند و پس از ثبت جهانی، متعلق به تمام افراد این کره خاکی و سند هویت فرهنگی- تاریخی ملت ایران به شمار میآیند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهردار محترم با اعلام سر راهی خواندن این بچه و بیشناسنامه دانستن عباس آباد، به دنبال چه نتیجهای هستند؟
وی با این پرسش که ابتدای حضور شهرداری در این محوطه، مقدار مبلغ ورودی چقدر بوده و چرا به مبلغی بالاتر تغییر یافت، خواستار پاسخگویی این نهاد شد و گفت: افزایش مبلغ ورودی در حالی انجام شد که هیچگونه خدمات عمومی را شاهد نبودیم. شهردار محترم در جایگاه یک فعال دوستدار میراث خودشان را معرفی کردند و اکنون پاسخ دهند که آیا از نظر قانونی و نهادهای نظارتی، شهرداری میتواند خارج از محدوده شهری اقدام به انجام خدمات و کسب درآمد کند؟ میزان درآمد و خرجکرد این نهاد در عباسآباد به شهروندان اطلاعرسانی شده؟ چه مقدار از این درآمد را به فعالیت میراثی در پایگاه جهانی اختصاص دادند؟ آیا در مراسم نوروزگاه که توسط پایگاه باغ جهانی برگزار شد، نقش عملی یا سهم فرهنگی داشتید؟ برآیند مدیریت ایشان در مجموعه؛ آن هم با کسب درآمد اعلامنشده، نشان میدهد که صلاحیت نگهداری یک محوطه عمومی را هم ندارند و خروج خودخواسته شهرداری، ملاکی بر ناتوانی در مدیریت ابتدایی است.
چگونه مرمت را با توسعه مترادف دانستید!
این نویسنده با نقد سخنان احمدی که گفته بود «دوستان میراث با کلمه توسعه یا به زبان خودشان مرمت درگیری شدید دارند» اظهار کرد: چگونه شما مرمت و نگهداری را با کلمه توسعه مترادف دانستهاید! وظیفه میراث فرهنگی، کاوش، مرمت و نگهداری علمی براساس اصول باستان شناسی است و هرگز با مفهوم توسعه تناسبی ندارد. در هیچ یک از وظایف میراث فرهنگی نسبت به اماکن تاریخی، واژه نوسازی کاربرد ندارد.
چرا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در دیگر فضاهای تاریخی بهشهر هزینه نشد؟
عظیمی از اشاره شهردار به اندک بودن اعتبار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی مرمت باغ جهانی عباسآباد یاد کرد و گفت: ایشان دلسوزانه با اشاره به ناچیز بودن این مبلغ، به ۳۰ میلیارد تومان اعتباری پرداختند که شهرداری در سه سال متوالی در اختیار داشت، چرا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در دیگر فضاهای تاریخی بهشهر هزینه نشد؟
وی در ادامه به دو بنای تاریخی «کارخانه چیتسازی» و «ساختمان دوازده فامیلی» اشاره کرد و افزود: افزون بر عباسآباد بناهای دیگری مانند سقف معیوب و بارانگیر ساختمان اداری کارخانه چیتسازی یا ساختمان ثبت ملی دوازده فامیلی که خوابگاه معتادان شده نیز به مرمت نیاز دارند. مدتها از آتش گرفتن ساختمان دوازده فامیلی و کنده شدن پوشش آن گذشته، چرا شهرداری این اثر ملی را با نظر کارشناسان میراث فرهنگی نمیکند؟ آیا عضو محترم شورای اسلامی شهر درخواست ما برای دیوارکشی ساده و جلوگیری از تردد افراد در این ساختمان را پیگیری نکردند که زیباسازی شهر و حفظ نمای فیزیکی از وظایف شهرداری است.
شهرداری برای آگاهی از قوانین باید مشاور حوزه میراث داشته باشد
عظیمی در پاسخ به اظهارات شهردار بهشهر مبنی بر نداشتن هر گونه برنامه جهت نگهداری عباسآباد گفت: بیان این جمله که «برنامه نگهداری جایی را ندارم که بخواهم متخصص آن را داشته باشم» با دویدنهای متوالی شهرداری در وزارتخانهها و استفاده از درآمدهای شهری در جلسات مختلف درون و برونشهری تعارض دارد. ایشان در قبال ناکارآمد نشان دادن مدیریت عباسآباد اعتقادی هم به داشتن متخصص ندارند! بدیهی است که شهردار برای آگاهی از قوانین و علم به این که وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تنها یک نهاد نظارتی نیست، باید مشاورانی در بخش میراث فرهنگی و شهرسازی داشته باشند.
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو خاطرنشان کرد: اگر شهردار محترم مشاور تخصصی در حوزه میراث فرهنگی داشتند حتما میدانستند که علاوه بر عباسآباد، باغهای جهانی پاسارگاد و شازده ماهان هم خارج از حریم شهری قرار دارند و براساس قوانین ثبت جهانی، حتی در آینده هم نباید طرحهای توسعه شهری روی آنها اثرگذار باشد.
شهرداری درباره اهداف خود از افزایش حریم شهر شفافسازی کند
در بخشی از گفتگوی شهردار بهشهر آمده است «الحاق هدف من نبوده و شورای عالی معماری و شهرسازی به دنبال هویتبخشی بودهاند». عظیمی دراینباره گفت: بیشک شورای عالی معماری و شهرسازی باید ادعای هویتبخشی را خارج از اهداف شهردار بهشهر شفافسازی کند. با این اظهارنظر، اکنون این پرسش مطرح میشود که آیا وزارتخانه و شورای عالی نمیدانند که براساس مواد یک، دو و سه قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آن براساس مصوب مجلس شورای اسلامی به تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۴ اساسا عباس آباد هیچ یک از شروط قانونی الحاق به حریم شهری را ندارد؟ شهرداری درباره اهداف خود از افزایش حریم شهر شفافسازی کند.
عباسآباد بعد از روستای علیتپه قرار گرفته و هیچ کوچه، محله یا خیابانی ندارد؛ حتی مکانی برای اقامت شبانه نیست و تنها برای گردشگری روزانه مورد استفاده قرار میگیرد، چه ضرورتی برای الحاق مجموعهای با این ویژگیها به حریم شهری وجود دارد؟
خانه قاجاری ۱۷۰ میلیونی قسطی را نخریدند
مدیر انجمن دوستداران میراث هوتو از خانه قاجاری «عطار» بهشهر یاد کرد و افزود: فراموش نمیکنیم که شهرداری اراده و توان خرید تنها خانه قاجاری عطار با قیمت بسیار پایین ۱۷۰ میلیون تومان که توسط وراث قیمتگذاری شد را نداشت، آن هم در شرایطی که وراث حاضر به دریافت مبلغ بهصورت اقساط بودند. هیاهوی شهرداری برای برآوردن آرزوی شهروندان در تبدیل خانه عطار به موزه با تخریب آن توسط وراث از بین رفت.
وی با ردّ اظهارات شهردار مبنی بر عدمتخلف شهرداری در سالیان گذشته گفت: در رد این ادعا همین بس که تخلیه سرداب سقایی بدون اطلاع میراث فرهنگی و تخریب دیواره آبانبار صفوی با دستگاه پیکور جهت رسیدن به آبانبار با ادعای ایجاد موزه آب، توسط شهرداری انجام شد.
تنها ذینفع کارزار، مردم و فرزندان فردای ایران هستند
عظیمی در خاتمه با اشاره به کارزار «درخواست جلوگیری از الحاق مجموعه جهانی عباسآباد بهشهر به حریم شهری» مردم را تنها ذینفعان کارزار و تلاش برای جلوگیری از الحاق عباسآباد به حریم بهشهر دانست و خاطرنشان کرد: این جریان تنها یک ذینفع دارد و آن هم مردم و فرزندان فردای ما هستند که حق دارند آثار پیشینیان خود را نسل به نسل، حفظ و نگهداری کنند. اگر شما هم بهعنوان یک شهروند دغدغه میراث فرهنگی دارید، با حفظ آثار تاریخی، نام خود را به عنوان یک مدیر حافظ آثار تاریخی در خاطره فرهنگی مردم ایران ماندگار نمایید.
انتهای پیام