فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت

شب خاطره گویی خلبانان جنگ برگزار شد


به گزارش خبرنگار مهر، شب خاطره گویی خلبانان جنگ و دوران دفاع مقدس، به بهانه صدمین سالگرد تاسیس نیروی هوایی شامگاه پنجشنبه ۲۲ آذر در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه هوایی کیش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، امیر خلبان حسین شاهین نژاد از خلبانان پیشکسوت هواپیمای شکاری MIG29 و دبیر کانون خلبانان به عنوان مدیر جلسه، به بیان مقدمات بحث، تاریخ نیروی هوایی ایران و مسیری که از گذشته تا امروز طی کرده پرداخت.

شب خاطره گویی خلبانان جنگ برگزار شد

سپس امیر خلبان جلال آرام از خلبان های شکاری F5 در سال های جنگ به بیان مطالبی درباره شروع جنگ، تجاوز صدام حسین و پاسخ ایران به این تجاوزات پرداخت. این خلبان، ازجمله خلبان های پایگاه هوایی دزفول بوده که در پروازهای نجات این پایگاه حضور داشته و مشروح حضورش در این ماموریت ها پیش تر از قالب گفتگویش با مهر منتشر شده است.

سخنران بعدی این مراسم امیر خلبان علی اکبر زمانی بود که به بیان خاطره خود از پرواز با امیر خلبان زنده یاد محمود اسکندری برای نابودی پل استراتژیک عراق روی اروندرود و در نتیجه آزادی خرمشهر پرداخت. این خلبان که پروازهای زیادی را همراه با محمود اسکندری داشته و از مقطعی، به عنوان معلم خلبان هواپیمای فانتوم F4 و سپس MIG29 فعالیت داشته، در این خاطره، آزادسازی خرمشهر را به خاطر پرواز عجیب محمود اسکندری و انهدام صد در صد موفق پل اروندرود عنوان کرد و گفت خرمشهر توسط محمود اسکندری آزاد شد.

شب خاطره گویی خلبانان جنگ برگزار شد

روایت چگونگی اجرای عملیات حمله به پایگاه های سه گانه H3 (الولید) در عمقی ترین نقاط خاک عراق، نزدیک مرز اردن، بخش دیگر این نشست بود که به عهده امیر خلبان فرج الله براتپور گذاشته شد. این خلبان پیشکسوت شکاری فانتوم، ضمن یادکرد از خلبانانی چون زنده یاد علی صابونچی، قاسم پورگلچین، فریدون ایزدستا و … جزئیات حمله به پایگاه های الولید را تشریح کرد. براتپور همچنین خاطره همراهی در نجات جلیل پوررضایی و کابین عقبش بهمن سلیمانی به عنوان دیگر خلبانان فانتوم در ابتدای جنگ، را به خواسته حاضران روایت کرد.

امیر خلبان حشمت رضایی از خلبانان ترابری دوران دفاع مقدس نیز سخنران بعدی این مراسم بود که دقایقی را درباره سختی های فعالیت ترابری و سوخت رسانی به شکاری های نیروی هوایی در دوران جنگ پرداخت و نکاتی را درباره تانکرهای سوخت رسان 707 و 747 نیروی هوایی مطرح کرد؛ ازجمله این که ما سوخت رسان هایی در اختیار داریم که نیروی هوایی اسرائیل هنوز در آرزوی آن هاست و هنوز هم آن ها را ندارد.

سخنران بعدی این شب خاطره گویی، امیر خلبان فضل الله جاویدنیا بود که در طول سال های جنگ به عنوان خلبان هواپیمای رهگیر F14 به خدمت پرداخته و ماموریت های مختلفی را در کارنامه خود ثبت کرده است. امیر جاویدنیا نیز به بیان خاطراتی درباره نبردهای هوایی در دوران دفاع مقدس و اسکورت کشتی های نفتکش و حمایت از کشتی های تجاری ایرانی در خلیج فارس در آن سال ها پرداخت.

شب خاطره گویی خلبانان جنگ برگزار شد

آخرین سخنران مراسم مورد اشاره نیز، امیر خلبان یدالله خلیلی از دیگر خلبانان پیشکسوت هواپیمای F14 بود که ابتدا به بیان تاریخچه ای از نیروی هوایی و تجهیز آن در دهه های گذشته پرداخت و گفت: وقتی نیروی هوایی مان را با نیروهای هوایی چند شیخ نشین حاشیه خلیج فارس مقایسه می کنند، ناراحت می شوم. با من سوار ماشین زمان شوید تا نیروی هوایی مان را با نیروی هوایی آلمان غربی مقایسه کنیم.

در پایان این مراسم، از خلبانان دوران جنگ تقدیر و تجلیل به عمل آمد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا