سعید ابوطالب: دستمزدهای میلیاردی مهمانان رئالیتیشوها صحت ندارد
تهران فرهنگی: سعید ابوطالب، تهیهکننده و کارگردان شبکه نمایش خانگی و تلویزیون با حضور در برنامه «پلتفرم» درباره حاشیه دستمزدهای میلیاردی این جنس برنامهها عنوان کرد: اعداد دریافتی مهمانان به هیچوجه عجیب و غریب نیست و اصلا این رقمها صحت ندارد اما قراردادهای ما با آنها کاملا کلاسیک و رسمی است. ماده ۹ و اصول محرمانگی دارد و من هرگز نمیتوانم اعداد را عنوان کنم.
شایعات دریافت دستمزد هر کلاکت یک میلیارد و نیمی
او در پاسخ به این که شایعات دریافت دستمزد هر کلاکت یک میلیارد و نیمی از سوی مهمانان برنامههای او چقدر صحت دارد، گفت: این ارقام اصلا صحت ندارد، طلا گرفتن یا بیت کوین بابت دستمزد درباره برنامههای من هم اصلا صحت ندارد؛ اما بازیگر بر اساس سختی کار، تجارب و نقشش به هر حال دستمزد مشخصی دارد. او ممکن است در طول یک سال تنها در یک پروژه حضور داشته باشد و مابقی سال بیکار باشد. بنابراین دستمزد او باید بیشتر باشد، اما رئالیتیشو قضیهاش فرق دارد.
ابوطالب سپس گفت: به من میگفتند برنامهسازی را صنعتی کردهای زیرا ما روزانه در یک آفیش ۹ ساعت مفید ضبط میکردیم. ما کل یک فصل «پدرخوانده» را در شش روز میگرفتیم و این به لحاظ هزینه تولید برای پلتفرم به صرفه و اتفاقا رویه درستی است. بازیگر باید دقیقا رأس ساعت در ضبط حضور داشته باشد و اگر تاخیری صورت گرفته باشد، ما قرارداد را همانجا لغو کردهایم و البته واقعا همه هم نظم زمانی را تا اینجا رعایت کردهاند.
ماجرای تقلب در «مافیا»
ابوطالب با بیان اینکه در مافیا هرگز کات ندادهاند، درباره حاشیههای تقلب در این برنامه عنوان کرد: حاشیههای مبنی بر صورت گرفتن تقلب در مافیا اساسا انگیزه خاصی ندارد، زیرا رتبه اول و دوم که در این برنامه نداریم. همچنین امکانش نیز وجود ندارد. زیرا ۲۰ دوربین وجود داشت و مگر میشد مقابل این همه دوربین تقلب کرد!؟ ری اکشنهایی که در فضای مجازی مطرح میشد، هم بخشی از سناریوی مافیا بود که قبل از تولید طراحی شده بود. اگر یک بازیگر مطرح کرد که تقلب کرده، اشتباه است که مطرح کرد. من نمیخواهم او را قضاوت کنم اما کار خوبی نکرد که تقلب کرد و کار خوبی نکرد که مطرحش کرد، زیرا بازی بقیه را نیز با این کارش زیر سوال میبرد.
او در بخش دیگری از ادامهدار بودن «شام ایرانی» خبر داد و بیان کرد: تولید این فصل از شام ایرانی امسال تمام نمیشود و همچنان ادامه دارد.
انتقاد به برخی قسمتهای «شام ایرانی»/مهمان ناخوانده را حذف کردیم
وی درباره چالشها و بازتاب «شام ایرانی» عنوان کرد: ما بعد از هر قسمت، مخاطبان برنامهها را بررسی میکنیم. این نظر مهم است، زیرا مخاطبان شبکه نمایش خانگی به طور دائم در حال تغییر به لحاظ سنی، پایگاه اجتماعی و شغلی و … هستند. خودم معتقدم که بعضی از قسمتهای «شام ایرانی» جذاب از کار درآمده و به برخی دیگر هم انتقاداتی وارد است. در همین فصل مهمان ناخواندهای وارد خانه میزبان میشد که ما دریافتیم مخاطب این ورود ناگهانی را دوست ندارد و به همین دلیل برای فصل بعدی برنامه حذفش کردیم یا به عنوان مثال مخاطبان «شام ایرانی» دوست دارند روند پخت غذا را توسط بازیگر و مهمان برنامه کامل ببینند.
«شام ایرانی» چهار و نیم برابر «پدرخوانده» مخاطب دارد
وی افزود: به طور کلی وقتی رئالیتیشو زمانی بالای ۷۰ دقیقه دارد و گیم و بازی در کار نیست، مخاطب زود خسته میشود و باید برایش راهکاری داشت و در سری جدید مخاطبان بیشتری نسبت به سری قبل داریم. مخاطبان هدف ما خانمهای خانهدار و رده سنی حدود ۲۳ تا ۳۵ سال است. طبق دادههایی که دریافت کردهام، شام ایرانی چهار و نیم برابر «پدرخوانده» مخاطب دارد و این به لحاظ شهودی هم به واسطه تعداد کامنتهایی که دریافت میکنیم، مشهود است.
در مافیا زنها با لباس نظامی اسلحه در دست بودند و ارشاد به ذوقش خورد
ابوطالب با اشاره به این که اگر برنامهای درشبکه نمایش خانگی مخاطب نداشته باشد، به جهت تامین صرفه اقتصادی خود، حذف خواهد شد، توضیح داد: اولین بار که قرار بود «مافیا» بسازیم و پیشنهاد فیلیمو بود، در حال مذاکره با سریالی برای همین پلتفرم بودیم و من حتی بازی مافیا را نمی شناختم و این پیشنهاد را قبول نکردم و بعد دوباره مطرح شد و در سال درگیری با کرونا خودم طرحی نوشتم و اجرا و با بازیگران خانم ساخته شد. اما وقتی ارشاد دید، توی ذوقش خورد زیرا زنها لباس نظامی پوشیده بودند و اسلحه در دستشان بود. آن زمان وزارت ارشاد باید مجوز صادر میکرد و من قانعشان کردم که این جهان انتزاعی است. بعدتر دوستان پلتفرم پخشکننده جلسهای گذاشتند و گفتند ادامه این روند کار را سخت میکند و به ناچار آن فصل را کنار گذاشتیم و با هنرمندان مرد دوباره ساختیم. بعد از پخش فصل یک با حضور مردان و بازخورد فوقالعاده خوب آن کار ادامه یافت. بنابراین پلتفرم مخاطب را به خوبی میشناسد و مدام کار پژوهشی بر بازخوردها انجام میدهد و اگر اثری در جذب مخاطب موفق نباشد، حذفش میکند.
تلویزیون باید برای ساخت رئالیتیشوها ریسک کند
او درباره اولین رئالیتی شوهای خود گفت: اولین نمونه آن برای تلویزیون با عنوان «سرزمین دانایی» اواخر دهه ۸۰ ساخته شد و ژانر آن هنوز تعریف نشده بود و تا سالها به رئالیتیشوها، مستندمسابقه گفته میشد، اما اولین رئالیتیشو در شبکه نمایش خانگی «رالی ایرانی» بود و به شبکه نمایش خانگی که البته به شکل حالا نبود، پیشنهاد دادیم. به هر حال تلویزیون یا بخش خصوصی باید این ریسک را میپذیرفتند. سال گذشته نیز یک رئالیتی شو به نام «کتاب قانون» نزدیک ایام انتخابات برای تلویزیون ساختیم. این برنامه ریسک زیادی داشت که مدیر شبکه یک ریسک آن را قبول کرد و خوشبختانه تجربه خوبی بود. این ژانر اگر تجربه شود و دست تهیه کنندگان برای ساخت آن باز باشد، هم بسیار پرمخاطب است هم زودبازده.
از این که مافیا را دیگران هم ساختند ناراحت نشدم اما …
ابوطالب در پاسخ به اینکه آیا کپی رایت مافیا را داشته است یا نه، عنوان کرد: من از این که مافیا را دیگران هم ساختند ناراحت نشدم و حتی به گروهها کمک کردم اما تعداد ساخت آن زیاد شد. بعد از پدرخوانده دوباره صحبت ساخت مافیا در دو پلتفرم مطرح شد، اما من با ادامه ساخت آن موافق نبودم. زیرا نمونههای فیک زیادی ساخته شده بود و به نظرم دیگر اقبال قبلی نسبت به مافیا وجود ندارد. «زودیاک»، «شبهای مافیا» و «پدرخوانده» شاید از یک جنس بودند اما «ارتش سری» اگرچه جزو بازیهای نقش مخفی است، اما کاملا متفاوت بود.
او در پاسخ به این سوال که چرا در یک بازه زمانی برنامههای مشابه ساخته است، بیان کرد: برنامهساز و تهیهکننده موازی با مخاطب جلو میرود. اگرچه پلتفرم و گروه تهیه برای مخاطب ذائقه سازی میکند اما باید به سلیقه مخاطب نگاه داشته باشد و این یک رابطه دو طرفه است. ممکن است مخاطب چند ماه بعد، دیگر مافیا را دوست نداشته باشد. بنابراین برنامهساز اکنون یک برنامه را میسازد و ممکن است چند ماه دیگر از آن استقبال نکند و دست نگه دارد و دوباره چند سال بعد با تغییرات دیگری به سراغ همان طرح برود.
برنامه «پلتفرم» از رسانه تصویری «آن» به تهیهکنندگی و با اجرای میثم کریمی هر هفته دوشنبهها از ساعت ۲۱ به طور زنده از on-tv.net، روبیکا و آپارات پخش میشود.
انتهای پیام