فرهنگی و هنری > دین و اندیشه

رونمایی از پوستر همایش «امت تمدنی در قرآن»



تهران فرهنگی: حجت‌الاسلام حبیب الله بابایی دبیر علمی همایش، گفت: سه محور شامل مفاهیم و مبانی، مسائل تمدنی و روش‌شناسی فهم تمدنی، برای این رویداد تنظیم شد و در هر دوره، سعی خواهیم داشت که یک گام به کلیات محتوا نزدیک‌تر شویم.

وی افزود: با مجموعه این اقدامات سعی شده به حل مسائل تمدنی کلان جامعه اسلام با رویکرد قرآن بپردازیم و بنا داریم با منطق قرآنی به حل کلان مسائل جهان اسلام نزدیک شویم.

در ادامه، حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به شاخص‌های امت تمدن قرآنی به بیان نسبت بین فرهنگ و تمدن پرداخت. 

وی گفت: استاد مطهری فرهنگ را اساس معلومات و خواسته‌ها می‌داند که ریشه در آرمان‌های یک جامعه دارد. یک تمدن بیانگر فعالیت عوامل اصیل حیات به صورت فردی و اجتماعی است.

حسینی نیشابوری ادامه داد: تمدن به معنای غربی و مدرنش محل احتیاط است چون یک قالب مادی صرف است اما امت همانطور که از معنای لغویش مشخص است یک بعد ملکی و یک بعد ملکوتی دارد.

همچنین، حجت‌الاسلام سعید بهمنی عضو هیأت علمی پژوهشکده قرآن درباره خوانش تمدنی قرآن سخن گفت و اظهار کرد: در این خوانش به دنبال دلالت‌های قرآن بر تمدن و امر تمدنی هستیم؛ نخستین مبنایی که موجب شده ما به سراغ قرآن برویم این است که لفظ و معنای قرآن الهی است و دوم این‌که حقانیت دارد و خطاناپذیر است.

وی افزود: مبنای سوم این است که قرآن مرجعیت شأنی دارد، یعنی اگر در این کتاب الهی مطلبی علمی باشد قبل از گشودن کتاب و مطالعه‌اش، آن را بر یافته علمی بشر مقدم بدانیم و این تقدم را بپذیریم.

در ادامه حجت‌الاسلام محسن الویری گفت: مراجعه به قرآن می‌تواند مشکلات را مرتفع کند و موجب ایجاد وفاق نسبی و همگرایی بین مسلمانان شود و امروز در شرایطی به سر می‌بریم که نیازمند به صحنه آوردن قرآن و راهنما قرار دادن آن با استناد بر تمدن پیشین هستیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه حرکت تمدنی جدید آغاز شود باید نسبت به تمدن غرب تعیین موضع کنیم و موضوعات جدید به عرصه آمده تطبیق سازی شوند.

الویری با بیان اینکه تاریخ در مبانی تمدنی و روانشناختی جایگاه ویژه‌ای دارد، ابراز کرد: هیچ مسأله‌ای قابل حل نخواهد بود مگر اینکه نگاه تاریخی به ابعاد بررسی موضوع افزوده شود، بنابراین لازمه حل درست مشکلات افزون نگاه تاریخی به مبانی و روش‌ها است.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا