هنر > رادیو و تلویزیون

روایت حادثه تروریستی شاهچراغ در «روز خون» چگونه تصویر شد؟



به گزارش خبرنگار مهر، هفته پیش سریال «روز خون» براساس حادثه تروریستی شاهچراغ روی آنتن شبکه یک سیما رفت؛ سریالی که در مرکز استانی فارس ساخته شد و علی رغم اینکه نتوانست جذابیت چندانی داشته باشد مدیرکل صداوسیمای فارس اعلام کرده است که فصل دوم آن هم در دست تولید است. ساخت سریال براساس حوادث دردناک و وقایعی که در کشور رخ می دهد جزو ضرورت هایی است که سیمافیلم باید در دستور کار قرار دهد اما مهمتر از ساخت سریال، کیفیت آنهاست که مراقبت صورت بگیرد کیفیت نازل اثر، اهمیت ماجرا را تقلیل ندهد. سریال «روز خون» که به تازگی پخش آن تمام شده از نمونه هایی است که می توانست با اهتمام بیشتری تولید آن صورت بگیرد و جزو آثار ماندگار سیما باشد اما الان در بهترین حالت تبدیل به یک سریال معمولی شده است.

ساخت سریال؛ از گمانه زنی باسابقه‌ها تا کارگردانی با ناشناخته‌ها

طی یکی دو سال اخیر چند باری اعلام شد که قرار است سریالی با موضوع حادثه تروریستی شاهچراغ ساخته شود. مشخص نبود این سریال قرار است ناظر به کدام یک از عملیات های تروریستی باشد با این حال در مصاحبه های رئیس صداوسیما و سیمافیلم به ساخت این سریال اشاره شد.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما مرداد ماه در یکی از سخنرانی هایش درباره قهرمان شاهچراغ عنوان کرده بود: ما نیازمند به تصویر کشیدن قهرمانان و به رخ کشیدن تاریخ پرشکوه کشور و داستان‌های قهرمانانه‌ایم؛ یک مصداق آن خادم حرم حضرت شاهچراغ است که با دست خالی جلوی یک تروریست را گرفت. یک داستان واقعی که این روزها اتفاق افتاده است. این به منزله یک فراخوان عمومی است و از طراحان و نویسندگان می‌خواهیم که به میدان بیایند و ما هم زمینه کار را برای تولید اثر در این خصوص فراهم می‌کنیم.

بعد از اینکه ساخت چنین سریالی جدی تر شد، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم به صورت رسمی اعلام کرد: درباره حادثه تروریستی شاهچراغ مینی سریال و اثری سینمایی قرار است تولید شود که هم‌اکنون در مرحله پیش‌تولید است.

دی ماه سال گذشته نقویان درباره فیلمنامه سریال «شاهچراغ» بدون اینکه از جزییات آن خبر دهد، گفت: فیلمنامه چندین بار بازنویسی شده است و در حال حاضر به فیلمنامه ثابتی رسیده ایم و الان در مرحله قرارداد و پیش تولید است.

آن زمان نام ابراهیم امینی به عنوان نویسنده مطرح شد اما هنوز به صورت رسمی اعلام نشده بود تا اینکه یکی از رسانه های رسمی از امینی به عنوان نویسنده فیلمنامه یاد کرد.

تا اینکه امسال درنهایت مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس از تولید سریال «روز خون» درباره حادثه تروریستی شیراز خبر داد و گفت: این سریال اثری فاخر در کارنامه هنری تولیدات استان به شمار می‌آید و به درخواست سیما فیلم سریال «روز خون ۲» در شیراز ساخته می‌شود.

وی درباره پژوهش این سریال نیز گفته بود که کار پژوهش سریال «روز خون» در حسینیه هنر شیراز انجام شده است.

قصه و پژوهش سریال؛ فیلمنامه هفت قسمتی اما کشدار

تیتراژ مینی سریال «روز خون» نام های متعددی را در نویسندگی و حتی دیالوگ نویسی نشان می دهد. حمیدرضا همتی که خودش کارگردان سریال هم است به همراه مجتبی رنجبر، محسن دانشور، قاسمعلی عابدی گروه نویسندگان هستند و علاوه بر اینها یک نفر مشاور سریال و دیالوگ نویس پروژه بوده است. پژوهش سریال هم بر عهده سیدحامد ترابی و حسینیه هنر شیراز بوده است.

همین تعداد اسم شما را قانع می کند که با قصه ای سر و شکل دار که برای فراز و فرود و دیالوگ های آن فکر شده است، مواجهید. با این حال قصه سریال کاملاً به شکلی معمولی روایت می شود و همان ابتدا متوجه می شوید سریال در فضای استانی ساخته شده است.

«روز خون»، قصه زندگی چند خانواده را در طول سریال نمایش می دهد و تلاش دارد پیچیده نمایی هایی داشته باشد. یکی از شخصیت های اصلی ماموری است که نقش او را حمید ابراهیمی بازی می کند و از ابتدای داستان به دنبال پرونده ای امنیتی است. با این حال همه پیگیری ها و تلاش ها در سطح انجام می شود و دیالوگ ها صرفاً قرار است نشان دهد ماموران مشغول کار هستند.

قصه سریال همان ماجرای حادثه تروریستی شاهچراغ است که ما اینجا از زاویه دید برخی از خانواده ها که بعداً می‌فهمیم از شهدای داخل حرم هستند داستان را دنبال می‌کنیم. بخشی از قصه هم طبق همان پرونده امنیتی پیش می رود. با این حال قصه کشش دراماتیک لازم را ندارد و حتی بخش امنیتی ماجرا ببشتر شبیه یک قصه پلیسی ساده است تا یک سوژه امنیتی و جاسوسی که فضاسازی ملتهب تری را ایجاب می کند.

بازیگران سریال؛ جای خالی بازی‌های حرفه‌ای

حمید ابراهیمی در این سریال نقش یک مامور امنیتی را بر عهده دارد. او معمولاً نقش های منفی و خاکستری بازی کرده است و حضورش اینجا در راستای همان نقش و دیالوگ‌هایی که دارد، متناسب بوده است. مهدی صبایی از دیگر بازیگران سریال است که نقش یک مامور انتظامی را ایفا می کند و حضورش چندان تفاوتی با دیگر سریال ها و آثاری که پیش از این بازی کرده است، ندارد. اشکان هورسان نقش تیرانداز تروریست را بر عهده داشت که به لحاظ چهره انتخاب مناسبی بوده است. از دیگر بازیگران سریال می توان به محمد فیلی، آزیتا ترکاشوند و حدیثه تهرانی اشاره کرد. در کنار این‌ها نقش تعداد زیادی از شخصیت ها را هم بازیگران بومی خود استان فارس بر عهده گرفتند و به ایفای نقش پرداختند. سریال در بازیگری ارزش افزوده چندانی برای مخاطب نداشت و انتخاب بازیگران برگ برنده ای هم برای سریال نبود.

فضاسازی سریال؛ سرگردان میان ملودرام و اکشن پلیسی

در سال های اخیر بسیار فیلم و سریال های امنیتی و جاسوسی ساخته شده که گاه لحظات نفسگیر قصه بر ضربان قلب مخاطب افزوده است. نمی توان قصه یک فاجعه تروریستی را بیان کرد اما آنقدر معمولی روایتش کرد که احساس کنید یک سریال سرگرم کننده اکشن و یک درام معمایی می بینید. زندگی شخصیت های سریال و بعد وصل شدنشان به حرم شاهچراغ و سکانس نهایی که باید اوج قصه می بود و تکان دهنده ترین لحظات این داستان را شامل می شد، نتوانست مخاطب را حتی برای لحظه ای میخکوب کند. از طرف دیگرانتخاب موسیقی نامناسب در لحظات سکانس ترور به گونه ای بود که انگار کارگردان صرفاً قصد دارد بر اکشن ماجرا بیفزاید و کمتر درک درستی نسبت به فضاسازی و دلهره و التهاب قصه ای وطنی و ملی وجود دارد. آن هم سکانسی که ویدئوهای واقعی آن خود به خود دردناک و تکان دهنده هستند.

بخشی از نبود فضاسازی درست در «روز خون» به قصه و فیلمنامه ای برمی گردد که از ابتدا نتوانسته کشش و گیرایی لازم را ایجاد کند و بخشی هم به کارگردانی که در کلیت سریال هم ضعف های خود را نشان داده است. کارگردان ظرافت های کار را لحاظ نکرده است. به طور مثال مشخص نیست ماجرا تحت رصد کدام نهادها پیش می رود یا بعد از حادثه چه کسانی با چه پوششی در حرم ظاهر می شوند. نسبت به وقایع سال ۱۴۰۱ فقط حرف زده می شود و ما گاه در معضلی که برای یک نوجوان پیش آمده یا مادر حامله ای که قرار است فارغ شود، می فهمیم که چنین وقایعی هم در شهر وجود دارد. اتفاقات در سطح می گذرد و گویی کارگردان صرفاً عطش ساخت و البته بازسازی یک ویدئوی تکان دهنده را داشته است!



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا