فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی

رقابت ۴۷ تیم در رویداد سکوی پرش غزال؛ فعالیت بازی‌سازان ایرانی در دیگرکشورها



به گزارش خبرنگار مهر، دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر با بخش رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال، صبح امروز سه شنبه ۱۶ بهمن با حضور سیدمحمدحسین سجادی نیری مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی، علیرضا فرهانی دبیر رویداد سکوی پرش غزال، مهلا محمودی مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تیم‌های بازی‌های و داوران رویداد در سالن غدیر مرکز همایش‌های حجاب افتتاح شد.

در رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرش غزال ۱۰ تیم بازی‌سازی و بیش از ۲۰ شرکت سرمایه‌گذار و ناشر شرکت کردند. تیم‌های حاضر در این رویداد به ارائه پروژه‌های خود به سرمایه‌گذاران بوده و فرآیند ارزیابی و مذاکرات برای جذب حمایت مالی پرداختند.

رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرش غزال به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی جشنواره، با حضور ناشران، سرمایه‌گذاران و تیم‌های بازی‌سازی توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. این رویداد بستری برای معرفی پروژه‌های بازی‌سازی و ایجاد فرصت‌های همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور فراهم کرده است.

نمایندگان ۱۰ تیم از تیم‌ها و شرکت‌های ثبت‌نام‌کننده در رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرش غزال به ارائه گزارش در قالب پیچ دک (Pitch Deck) در مدت هشت تا ده دقیقه پرداختند و توضیحاتی کوتاه و مختصر از بازی‌های طراحی شده در شرکت‌های خود را با هدف جذب سرمایه ارائه دادند. نمایندگان تیم‌ها به معرفی مجموعه، بازی، گیم‌پلی بازی، نمایش تصاویری از گرافیک بازی، چشم‌انداز نشر و توسعه بازی در داخل و خارج از کشور، مدل درآمدی و جذابیت‌های آن برای سرمایه‌گذاری پرداختند. همچنین در این مراسم در قالب دو کلیپ مجزا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و رویداد سکوی پرش معرفی شدند.

داوران قبل از شروع ارائه‌های تیم‌های حاضر در رویداد سرمایه‌گذاری، توصیه‌هایی به تیم‌های ارائه‌کننده با رویکرد ارائه‌های جذاب با هدف جلب نظر صندوق‌های سرمایه‌گذار داشتند. لزوم تمرکز، ضرورت شناخت تیم‌ها ازیکدیگر، لزوم دانستن نقطه‌ ورود و خروج بازی، توجه به ایده و بازار و توجه به کار تیمی و تمرکز بر روی بازی از نکاتی بود که توسط تیم داوری رویداد سرمایه‌گذاری دهمین جشنواره بازی‌های راینه‌ای فجر ارائه شد.

صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان خدمات ارائه کرده

مهلا محمودی مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، گفت: صندوق از اوایل دهه ۹۰ کار خود را آغاز کرده است. حدود ۸۰ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم که در ۴ دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه صندوق با ماموریت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است، ادامه داد: ۸۰ خدمتی که صندوق ارائه می‌دهد در چرخه عمر محصول ارائه می‌شود و ادامه دارد. صندوق تاکنون ۸۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرده است. امسال نیز ۸ بسته حمایتی تعریف شده است تا از زیست بوم استارت آپی ایران حمایت شود. ابزارهای متفاوتی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها از سوی صندوق برقرار است و یکی از این ابزارها «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و دیگری رویداد «پیوند» است.

مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۱۰ استارت‌آپ و طرح سرمایه‌پذیر به سرمایه‌گذاران معرفی شدند که این طرح‌ها در مجموع بیش از ۱۸۷۶ میلیارد تومان سرمایه جسورانه نیاز داشته‌اند که از این مبلغ حدود ۷۸.۵ میلیارد منجر به جذب سرمایه شده است. امروز نیز ۹ ارائه استارت‌آپی انجام‌می‌شود که در مجموع به ۴۱.۵ میلیارد تومان درخواست سرمایه صورت گرفت.

محمودی درباره پنجاه ‌چهارمین جلسه رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» گفت: شروع فراخوان این رویداد از نیمه آذرماه صورت گرفت ‌و ۳۹ طرح و ایده ثبت‌نام اولیه کردند. بعد از غربالگری اولیه ۳۰ طرح‌ وارد مرحله منتورینگ شدند و حدود ۱۲ ساعت کارگاه آموزشی نیز پشت سر گذاشتند و در نهایت ۹ استارت‌آپ برای جذب سرمایه معرفی شدند.

هدف از برگزاری رویداد سرمایه‌گذاری سکوی پرش غزال رشد تیم های کوچکتر بازی سازی است

در ادامه سید محمد حسین سجادی نیری مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ضمن قدردانی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای گفت: برگزاری این برنامه، تلاشی است تا بزرگان اکوسیستم بازی که سال‌ها با چالش‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند در کنار جوانانی که چند سالی است در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، بتوانند کنار یکدیگر ارزش خلق کنند تا منجر به سرمایه‌گذاری و رشد تیم‌های کوچکتر حوزه بازی شود.

وی افزود: اتفاقی که در حوزه بازی با آن مواجه هستیم و اتفاق خوبی نیست، این است که بزرگان این حوزه به سطحی رسیده‌اند که احساس می‌کنند نظام حکمرانی چندان نمی‌تواند نقشی در ارتقا و توسعه این صنعت ایفا کند و اساسا همین قدر که در مسیر آنها مانع ایجاد نکنند، خوب است. از سوی دیگر اما، فضای شرکت‌های کوچکتر، سختی‌هایی پیش روی خود دارند که جز با یادگیری از تیم‌های بزرگتر و قدیمی‌تر مسیرشان کوتاه نخواهد شد و مجدد مجبورند آن خطاهایی که شرکت‌های قدیمی‌تر تجربه کرده‌اند را تجربه کنند.

مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در پایان سخنانش گفت: برگزاری این برنامه، تلاشی برای رقم خوردن یک اتفاق تا بزرگان اکوسیستم بازی که سال‌ها با چالش‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اند، بتوانند کنار یکدیگر ارزش خلق کنند. ارزشی که منجر به سرمایه‌گذاری و رشد تیم‌های کوچکتر حوزه بازی شود. به نظر این تقلای ارزشمندی است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای آن تلاش کرده است. امید است که بتوان در کنار یکدیگر به رشد یکدیگر کمک کنیم و این تلاش منجر به توسعه، پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی مردم شود.

بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور حضور دارند

در ادامه علیرضا فراهانی دبیر رویداد سکوی پرش غزال با تأکید بر اینکه ماهیت وجودی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت و تنظیم‌گری در صنعت بازی‌سازی، گفت: همچنان نیز در تلاش هستیم که بتوانیم حمایت و مدل سرمایه‌گذاری را اشاعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور حضور دارند، گفت: بیش از ۳۰۰۰ نفر فعال حوزه بازی‌سازی و بیش از ۳۰۰ تیم و شرکت بازی‌سازی در کشور فعال هستند و بیش از ۱۵ شرکت داریم که به عنوان ناشر شناخته می‌شوند.

دبیر رویداد سکوی پرش غزال با اشاره به درآمد بالای صنعت گیم، ادامه داد: خیلی از این شرکت‌ها درآمدهای خوبی دارند. صنعت گیم یکی‌ از صنایعی است که می‌تواند بدون گمرکی ‌و سایر مسائل این چنینی در مابقی کشورها گسترش یابد. بازی‌سازان ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و… فعال هستند. این امر نشان می‌دهد بازی‌های دیجیتال ظرفیت بزرگی برای ما به ارمغان آورده است ولی مهم‌ترین مشکل، نبود حمایت مادی و معنوی بالقوه از سوی دولت و حاکمیت است. متاسفانه علی‌رغم اینکه در ۱۵ سال گذشته فعالیت بازی‌سازان پررنگ‌تر شده است، اما حاکمیت آنقدر که به سایر صنایع پرداخته به بازی‌سازی توجه نکرده است. این در حالی است که شرکت‌های بازی‌سازی نوپا با تعداد قابل توجهی نیروی حرفه‌ای و اهل فن در حال فعالیت هستند. متاسفانه ما این استعدادها را مهم نمی‌دانیم ‌یا برای آنها برنامه نداریم.

فراهانی به اقدامات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حمایت از بازی‌سازان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد وقت خود را گذاشتیم که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بازی دیجیتال را به مسئولین کشور معرفی کنیم.

وی در ادامه به ارائه مدلی نوین از حمایت از بازی‌سازان پرداخت و گفت: در این مدل بازی‌ساز نمونه بازی خود را ارائه می‌دهد و اگر پس از داوری تایید شود بازی به ناشران و شرکت‌های بزرگ بازی‌ سازی ارائه می‌شود و اگر توان جذب سرمایه گذار داشته باشد سپس به مایکت ‌و کافه بازار معرفی می‌شوند و میزان سرمایه‌گذاری خود را اعلام می‌کند. از طرفی اگر همه این روند به خوبی طی شود، صندوق سرمایه گذاری هم که دانش بازی‌سازی ندارد و به این روند توجه کرده و برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌شود.

دبیر رویداد سکوی پرش غزال با بیان اینکه ۴۷ تیم در رویداد سکوی پرش غزال سال جاری ثبت نام کرده‌اند، گفت: در نهایت ۱۰ تیم به مرحله داوری نهایی رسیدند، اما مابقی گروه‌ها نیز رها نمی‌شوند و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با منتورینگ و درنظر گرفتن وام‌هایی برای آنها به دنبال جذب سرمایه برای بازی‌ ساز می‌گردیم. برگزاری چنین رویدادی باید افزایش یابد. این مدل به جاهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارائه شده است و به دنبال پیش برد و گسترش آن هستیم. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم برای یک‌ صندوق ۲۰۰ میلیاردی ابراز امیدواری کرده است. از نظر ما صنعت گیم سالانه حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد تا از این صنعت عقب نمانیم و بتوانیم درآمدزایی کنیم.

بنا براعلام نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی، مجموعه سرمایه درخواستی ۴۱ و نیم میلیارد تومان بوده است.

منتخبان این رویداد در مراسم اهدای جوایز دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر شامگاه روز چهارشنبه ۱۷ بهمن معرفی می‌شوند.دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر از امروز سه شنبه ۱۶ بهمن آغاز شده است و تا روز پنجشنبه ۱۸ بهمن در سالن همایش های حجاب واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب برگزار می شود.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا