جعفریجلوه: تنظیمگری ساترا همدلانه و تعاملی است+فیلم
تهران فرهنگی: محمدرضا جعفریجلوه، عضو شورای صدور مجوز ساترا در نهمین نشست نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران که به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار شد در خصوص نگرانی برخی هنرمندان و رضایت برخی دیگر از هنرمندان از نوع تنظیمگری ساترا گفت: باید توجه کنیم که این نگرانیها بیشتر از سوابق یا تجربیات گذشته ناشی میشود. در واقع بسیاری از نگرانیها به دلیل تصورات نادرست یا قضاوتهای ناپخته است. ما در شورای صدور مجوز ساترا تلاش میکنیم که این فضا را تغییر دهیم. ما به جای تحکم و اقتدارگرایی، سعی داریم که فرایندها را بر اساس همکاری و همدلی با سازندگان آثار پیش ببریم. در جلسات خود با تولیدکنندگان، همواره از ایدههای آنها استقبال میکنیم و به دنبال ایجاد فضایی هستیم که هم تولیدات هنری بهبود یابد و هم سازندگان احساس رضایت داشته باشند.
وی در این نشست با اشاره به اینکه شورای صدور مجوز ساترا شورای ممیزی نیست، خاطر نشان ساخت: در جلسات شورای مجوز ساترا فقط به موضوعات مضمونی پرداخته نمیشود. گاهی اوقات حتی به نقد کیفیت هنری و فنی آثار هم میپردازیم. در این جلسات، هدف ما این است که سازندگان آثار بتوانند روایتهای بهتری ارائه دهند، شخصیتپردازیهای بهتری داشته باشند و در نهایت کیفیت کلی اثر افزایش یابد. بسیاری از سازندگان از این نقدها و مشاورهها استقبال میکنند زیرا به آنها کمک میکند که آثارشان از نظر فنی و هنری بهبود یابد.
این عضو حقیقی شورای صدور مجوز ساترا تاکید کرد: ما در جلسات خود علاوه بر بررسی فنی و مضمونی، گاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز میپردازیم و توصیههایی به سازندگان ارائه میدهیم. بهعنوان مثال، در برخی از آثار به مسائلی همچون فرزندآوری و خانواده توجه میشود اما مهمترین نکته این است که این بحثها همیشه در قالب یک همکاری دو طرفه و با مشورتهای متقابل صورت میگیرد.
جعفری جلوه در خصوص نقش حمایتی شورای صدور مجوز ساترا با اشاره به اینکه شورای صدور مجوز ساترا تلاش میکند از فعالیت هنرمندان پشتیبانی کند گفت: ما نه تنها در نظارت بلکه در حمایت از تولیدات هنری نیز نقش داریم. در جلسات مختلف با تولیدکنندگان، سعی میکنیم تا فضای کاری را برای آنها تسهیل و مشکلات را برطرف کنیم. بهعنوان مثال، برخی هنرمندان و کارگردانها از همکاری با ما بهعنوان یک تجربه مثبت یاد کردهاند و حتی از ایدههایی که در جلسات مطرح شده برای بهبود فیلمنامهها استفاده کردهاند.
معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم در ادامه این نشست در خصوص چشم انداز شبکه نمایش خانگی در آینده گفت: آینده شبکه خانگی بسیار امیدوارکننده است. ما شاهد رشد چشمگیر کیفیت تولیدات این حوزه هستیم. در چند سال گذشته، سریالها و برنامههایی که در شبکه خانگی تولید شدهاند، به لحاظ هنری و اجتماعی توانستهاند توجه مخاطبان زیادی را جلب کنند. ما نیز به دنبال تقویت این روند و فراهم کردن امکانات بهتر برای سازندگان آثار هستیم تا بتوانند تولیدات خود را با کیفیتی بالاتر و در فضای بازتری ارائه دهند.
مدیر اسبق شبکه دو سیما در خصوص پیشنهادهای خود برای بهبود روند تولید آثار شبکه خانگی خاطر نشان ساخت: پیشنهاد من این است که سازندگان آثار و مسئولان نظارتی باید در یک فضای باز و همکاریمحور فعالیت کنند. ما باید از مدیریتهای قدیمی که مبتنی بر تحکم و اقتدار بودند فاصله بگیریم و به جای آن، با همدلی و همراهی با هنرمندان، مسیر تولید آثار با کیفیت را تسهیل کنیم. این رویکرد میتواند به رشد و ارتقای سطح تولیدات شبکه خانگی کمک کند و در نهایت شاهد ایجاد آثار جذابتر و تاثیرگذارتر در این حوزه خواهیم بود.
وی در خصوص ارتباط موضوعات سریالهای شبکه نمایش خانگی با موضوعات مرتبط با زندگی روزمره مردم گفت: بسیاری از آثار به خصوص سریالی مانند «در انتهای شب» بهقدری معانی و پیامهای عمیقی دارند که بسیاری از مخاطبان از آن بهرهبرداری کردهاند. پدران، مادران، همسران و فرزندان میتوانند از این آثار بهرهمند شوند و آنها را در زندگی خود به کار گیرند. این نشاندهنده عمق معنایی و قوام آثار است که از همت صاحب اثر و تعاملات موجود در شوراهای کارشناسی برمیخیزد.
جعفری جلوه در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که میزان همکاری عوامل تولید سریال در انتهای شب با ساترا چگونه بود، تاکید کرد: عوامل این سریال تعامل خیلی خوبی با ساترا داشتند. به عنوان نمونه در یکی از جلسات شورای صدور مجوز ساترا، یکی از شخصیتها بهویژه در مورد سیگار کشیدن نقد شد. در این نقد، به هنرمند گفته شد که استفاده از سیگار برای پرکردن خلاءهای معنایی ممکن است کارکرد مثبتی نداشته باشد. این انتقاد سازنده باعث شد که تغییراتی در فصلهای بعدی و رفتار شخصیتها دیده شود.
نماینده سازمان صدا و سیما در شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان در خصوص پیشنهادات خود برای بهبود وضعیت تولیدات هنری گفت: بیش از هر چیز باید سعی کنیم تا با نقدهای سازنده و مشفقانه، تعاملات بیشتری با هنرمندان و تولیدکنندگان داشته باشیم تا به خلق آثاری سالمتر، کارآمدتر و اثرگذارتر در جامعه کمک کنیم. همچنین باید از نفوذ و تاثیرات منفی سرمایههای خارجی و جریانات پنهان جلوگیری کنیم.
وی در این خصوص تاکید کرد: در حال حاضر، اگرچه گامهای اولیه در تنظیمگری و نظارت بر نمایش خانگی برداشته شده اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم. بخشهای فعال در این عرصه چه از منظر تولیدکنندگان و چه از منظر تنظیمگران باید به کارآمدی و دقت بیشتری دست یابند. به طور خاص تولیدکنندگان باید به سمت تولید آثار مبتنی بر منافع جمعی و با رعایت اصول اخلاقی حرکت کنند. در نهایت، باید اذعان کرد که هماکنون بخشی از این صحنه پیشرفت کرده است و در کنار آن، مشکلات و خلاءهای جدی وجود دارد که باید برطرف شوند. این فرایند به زمان و همکاری بیشتری نیاز دارد تا به بلوغ و پختگی کامل برسد.