هنر > رادیو و تلویزیون

بهرام عظیمی: با «شهرام بهرام» انگار گالیور هستم در سرزمین لی‎لی پوت!




دریافت
25 MB

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن درباره مجموعه انیمیشنی که چند ماه است تولیدش را به پایان رسانده اما هنوز درگیر مشکلات پخش است به خبرنگار مهر گفت: حدود ۶ ماه پیش تولید ۱۰ قسمت انیمیشن فرهنگی با نام «شهرام بهرام» به پایان رسید اما بعد از رایزنی‌های مختلف هنوز نتوانسته است به پخش تلویزیون برسد.

وی با اشاره به چگونگی ساخت این انیمیشن توضیح داد: اسفند سال ۱۴۰۲ از روابط عمومی شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران با من تماس گرفتند تا جلسه ای برگزار کنیم و گفتند که برای آموزش برخی مفاهیم به یک مجموعه انیمیشن نیاز دارند. من معمولاً چنین جلساتی را به سختی می‌پذیرم چون بعد از سیاساکتی‌، اکثر ارگان‌ها با این ایده جلو می آیند که انیمیشن به فرهنگسازی در حوزه سازمانی آنها کمک کند اما در اغلب موارد ارگان‌ها و مدیرانشان می‌خواهند فقط خود را پرزنت کنند.

وی با اشاره به رویکرد برخی مدیران اضافه کرد: در عین حال برخی مدیران هم واقعاً به دنبال نتیجه تغییرات هستند و دوست دارند در زمان مدیریت خود از طریق فرهنگسازی مشکلات سازمان و ارگان خود برای مردم به مشارکت بگذارند و آن مشکلات را حل کرده و مردم را نیز آگاه تر کنند.

حس ساخت سیاساکتی دوباره به من دست داد

عظیمی با اشاره به رویکردهای شرکت واحد در بخش دیگر گفت: موضوعات مربوط به شرکت واحد با همه مردم درگیر است؛ برخی معضلات حتی با افرادی که با خودرو شخصی بیرون می روند هم در ارتباط است. شرکت واحد از مترو قدیمی‌تر و وسیع‌تر است و دغدغه هایی که توسط مشاور ارشد مدیریت شرکت واحد و ریاست روابط عمومی مطرح شد، حس ساخت یک سیاساکتی دوباره را به من داد؛ سیا ساکتی که سال‌ها پیش همه مردم و خانواده‌ها را درگیر کرد و خروجی آن روی مردم تأثیر گذاشت و اتفاق بزرگی رخ داد. بنابراین با صحبت های مسئولان شرکت واحد و شنیدن مشکلاتشان که به همه مردم و حتی خودم مربوط می شد علاقه‌مند شدم که انیمیشن های جدیدی بسازم.

وی درباره معضلات شهری مردم در استفاده از اتوبوس اضافه کرد: فرهنگ‌سازی برای مردم که نشان دهیم «اتوبوس بهتر از خودروی شخصی است» کار سختی است و البته باید می گفتیم که مشکلات شرکت واحد نیز بسیار زیاد است و مثلاً یکی از بزرگترین مشکل شرکت واحد این است که مردم خیلی وقت‌ها با خودروی شخصی به خط ویژه می‌روند و اختلال زیادی در ترافیک ایجاد می کنند.

عظیمی درباره چالش فعلی این انیمیشن ها گفت: ما از اسفند سال گذشته پروژه را شروع کردیم و ایده «شهرام بهرام» بعد از ۴ ماه به تولید نهایی رسید. در حال حاضر ۱۰ قسمت انیمیشن درباره معضلاتی که گفته شد تولید شده است که هر قسمت نهایت ۱۲۰ ثانیه است.

انگار گالیور هستم در سرزمین لی لی پوت!

وی اضافه کرد: ساختار این انیمیشن ها هم متفاوت‌تر از سیاساکتی است. من به عنوان کاراکتر زنده در این مجموعه حضور دارم، پشت میز کارم نشسته‌ام و کل شهر تهران روی میز من است و با کاراکترهای انیمیشنی صحبت می‌کنم، انگار گالیور هستم در سرزمین لی لی پوت! به نسبت تکنیک‌های قدیمی که صرفاً انیمیشن بود، این قالب جذاب‌تر است چون ارتباط فرد زنده با کاراکترها را دارد. من هم به عنوان بهرام نقش یک شهروند را دارم نه اینکه از زاویه عقل کل باشم. اکثر کاراکترها رفیق من هستند و می توانم با آنها صحبت کنم، شهرام هم یک کاراکتر انیمیشنی است که راننده اتوبوس است و از دوستان قدیمی من است.

وی درباره رایزنی های مختلف برای پخش این آثار گفت: مدیران شرکت واحد و شهرداری تهران بارها با مدیران تلویزیون صحبت و مذاکره کرده اند که این کارها پخش شود ولی تاکنون این اتفاق رخ نداده است، اگر این انیمیشن ها در زمان مناسب و به تعداد کافی پخش شود، بخشی از ترافیک شهر تهران و مشکلاتی که مردم در رابطه با استفاده از حمل و نقل همگانی دارند، حل شده و کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: سال ۷۹ که با ایده و سفارش نیروی انتظامی سیاساکتی ها را تولید می‌کردیم، اگر قبل از پخش آنها به مردم و مدیران می گفتیم، با پخش کارتونی در تلویزیون این اتفاق می افتد که دیگر مردم با خودرو لایی نکشند و همه کمربند ببندند! شاید می خندیدند و حرفمان را باور نمی کردند، الان هم معتقد هستم با پخش مجموعه «شهرام بهرام» یک اتفاق بزرگ در بهبود ترافیک تهران و دیگر شهرها رخ خواهد داد و حداقل کسانی که برای رفت و آمد از اتوبوس استفاده می‌کنند، با خیال راحت‌تری سوار اتوبوس شوند و آن دسته از مردم که با خودروی شخصی شان هر روز و به راحتی از خط ویژه اتوبوس برای تردد استفاده می کردند دیگر به راحتی نتوانند چنین کاری کنند. امیدوارم مدیران محترم تلویزیون نهایت همکاری را برای پخش این مجموعه با شرکت واحد اتوبوسرانی داشته باشند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا