برگزاری نشست افق تحول رسانه ملی؛ رهنمود رهبر انقلاب برای مدیران صداوسیما چه بود؟
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی در ششمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی با عنوان «سیما در مسیر تحول» که صبح سهشنبه ۱۱ دی برگزار شد، با بیان اینکه بنای ما برگزاری سالانه دو همایش افق تحول برای ارزیابی مداوم مسیر، آسیبشناسی و پیشبینی چشمانداز آینده بوده است، گفت: سیر تحولات و رویدادها بهویژه از ابتدای امسال بهقدری سریع، پراهمیت و سلسلهوار بود که فرصت برگزاری همایش افق را در شش ماه اول امسال از ما گرفت.
وی افزود: مصداق تحول در رسانه ملی را میتوان در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ مشاهده کرد که نمونهای از کار جسورانه، باجرئت و دانش، کار جهادی، نگاه خط سبزی، مؤثر و فراگیر بود که افتخار بزرگی برای صداوسیما بود و جایزه فنی اجلاس ABU به آن تعلق گرفت.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه از هفته دوم امسال اتفاقات بسیاری در ایران، منطقه و جهان رخ داد، گفت: ابتدای امسال پیشبینی کرده بودیم که همکاران با توجه به اتفاقات منطقه خود را برای سالی پرچالش آماده کنند. اما آنچه پیشبینی نمیکردیم حادثه تلخ شهادت رئیسجمهور بود که با تلاش همکاران در همه شبکهها اقدام جامعی برای پوشش و اطلاعرسانی انجام شد. پس از آن، رسانه ملی از عرصه انتخابات ریاستجمهوری هم سربلند بیرون آمد.
جبلی ادامه داد: کمتر از یک ماه زمان برای برگزاری انتخابات ریاستجمهوری در اختیار داشتیم، با اینحال اتفاق بزرگی رقم خورد و همه اقشار سرعتعمل و هوشمندی رسانه ملی را در چنین رویداد بیسابقهای تحسین کردند و نشان داد رسانه ملی زیرساختهای لازم را برای انجام کارهای بزرگ در اختیار دارد.
وی به شهادت فرماندهان مقاومت، جنگ لبنان و بحران سوریه هم اشاره کرد و ضمن مروری اجمالی بر اقدامات رسانه ملی در این عرصه، مسیر طی شده تحول را در سه سال اخیر مورد توجه قرار داد و گفت: طی دورههای گذشته همایش افق تحول، تبیین گفتمان تحول را انجام دادیم و اکنون بعد از گذشت سه و نیم سال باید بررسی کنیم که چه کردهایم و مصادیق تحول را بررسی کنیم.
رهنود رهبر انقلاب برای رئیس صداوسیما و مدیران ارشد
جبلی شگفتانه و هدیهای نیز برای مدیران ارشد رسانه ملی و همکاران سازمان داشت و با اشاره به اینکه صبح روز گذشته یادداشت کوچکی را خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال و از ایشان خواسته است باتوجه به برگزاری ششمین همایش افق تحول، رهنمودی خطاب به همکاران عنایت کنند، گفت: ایشان به فاصله چند ساعت از این درخواست یادداشتی به این شرح برای ما ارسال فرمودند: «بسمهتعالی. جناب آقای جبلی، شما و این حضرات، نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان که بیش از همیشه است، میدانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گفتن و رساندن پیام و روایت او از واقعیت رقم میزند. بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است. ۱۴۰۳/۱۰/۱۰»
وی سخنانش را بر پایه پیام رهبر معظم انقلاب ادامه داد و با اشاره به چهار نقش آسایشگاهی، قرارگاهی، آوردگاهی و دانشگاهی رسانه ملی، گفت: در این بین، نقش آوردگاهی ما بر اساس پیام رهبری، برجستهتر است و باید اهتمام بیشتری برای آن داشته باشیم. برای ورود به پیکارهای کنونی جهان و وظیفه تاریخی و تمدنی که رهبری بر دوش ما گذاشتند باید طراحی دقیقی داشتهباشیم.
رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: وظیفه ما بازسازی و تحکیم سنگرهای ذهنی مخاطبان و افکار عمومی در جامعه است. اگر دشمن در عرصه نرمافزاری پیش روی کند، تعرض نظامیاش دیگر سخت نخواهد بود. باید دارای سازوکار و شاخص برای اعمال دقت، هوشیاری، تمرکز، وحدت ذهنی باشیم و از حاشیهپردازیها و سمپاشیهای بیرونی دوری کنیم. بارها تلاش شد روحیه همکاران ما را تخریب کنند که موفق نشدند.
جبلی افزود: امروز به فردوسیهای بسیاری نیاز داریم که قهرمانان و مفاخر ملی را در قالب رستمها، هنرمندانه به تصویر بکشند. هنر ما و شما این است که نقش قرارگاهی مان را در این لحظات حساس تمدن ایرانی و اسلامی بهخوبی ایفا کنیم. تحول دیگر برای ما یک گزینه نیست، یک ضرورت است. تحول شعار نیست، بلکه یک فراگرد، زایش و فرایند رو به جلو است. تحول یعنی هم فکری، همافزایی و همافقی.
توضیح سلیم غفوری درباره فیلمنامه های پلمب
محسن برمهانی معاون سیما نیز در این مراسم با بیان اینکه ۳۰۰ شبکه معاند داریم که علیه کشورمان تولید محتوا میکنند و این بیسابقه است، گفت: از سوی دیگر در شرایط جغرافیایی و منطقهای خاصی قرار داریم و برای ایفای وظایفمان در این جنگ ترکیبی، ناگزیر به طی مسیر تحول هستیم. اگر متحول نشویم مضمحل میشویم.
وی افزود: آیا میتوانیم در چنین شرایطی قاب خنثی در تلویزیون داشته باشیم؟ قطعا خیر. البته که هنوز در وضعیت مطلوب نیستیم و برای بازدهی بالاتر باید حرفهایتر، بهروزتر و دقیقتر عمل کنیم. اگر بخواهیم در قیاس با دیگر رسانهها محتوای پاک و سالم در اختیار مردم قرار دهیم باید هماهنگ و یکپارچه حرکت کنیم. امروز همدلترین تیم در سیما را داریم که وظیفه دارم از همکاران عزیزم قدردانی کنم.
در ادامه، سلیم غفوری قائممقام معاون سیما با اشاره به لزوم برنامهریزی متفاوت در حوزه سیما گفت: این مهم در سه قرارگاه طراحی، تولید و پخش انجام شد. از گذشته این بحث مطرح بود که شبکهها به علت نیازمندی آنتن از صبحگاه تا شبانگاه باید برنامهریزی کنند و لازم بود فشار آنتن را از شبکه برداریم. تأسیس مرکز سیمرغ با همین نیت انجام شد که به شکل مستقیم درگیر آنتن نباشد و با دست بازتری تولیداتش را پیش ببرد.
وی ادامه داد: سیمرغ در دو حوزه نمایشی و غیر نمایشی شکل گرفت و خانه تولیدات جوان باشگاه که از عوامل رشد سازمان در آینده خواهد بود، شکل گرفت و تاکنون کارهای قابل توجهی نیز تولید کرده است.
غفوری درباره علت تحویل فیلمنامه پلمب شده به سیمافیلم گفت: تصمیم سازمان این بود که هیچ سریالی بدون متنِ کامل وارد تولید نشود. در گذشته تهیهکننده متن کامل در دست نداشت و مدیران نمیدانستد سرانجام کار چه خواهد بود. سیاست پلمب شدن به همین علت اجرایی شد.
وی با اشاره به وجود ۲۰ شبکه ذیل معاونت سیما گفت: مرکز تولید آثار کوتاه (تاک) نیز تشکیل شد تا به معرفی برنامههای تلویزیون در قالب بستههای بازرگانی کوتاه بپردازد. یک بخش جدی کار مرکز تاک به معرفی آثار شبکههای سیما اختصاص یافته است. همچنین، انبوهی از میانبرنامهها و موشنگرافیها را تولید میکنند که رنگآمیزی آنتن را متحول کرده است.
قائممقام معاون سیما ادامه داد: بستر پخش شبکه جامجم هم متناسب با شرایط روز تغییر کرد. رسانههای نوین و روابطعمومی هم ادغام شد که اقدام مثبت و رو بهجلویی بود.
غفوری با بیان اینکه جدول پخش جامع سیما با احصای نیازهای روز طراحی شد، گفت: حسن جدول پخش جامع این است که از همپوشانی جلوگیری میکند و بهزودی وارد فاز دقیق عملیاتی و اجرایی خواهد شد. این کار مانع هدررفت منابع سازمان خواهد شد. از این به بعد از جدول پخش به تولید میرسیم و نه برعکس. بودجه سیما نیز براساس همین جدول پخش بسته خواهد شد.
آخرین آمار مخاطبان
محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما مروری هم بر روشهای مخاطبسنجی در جهان داشت و با اشاره به نتایج یکی از نظرسنجیها در کشور انگلستان، گفت: پرمخاطبترین برنامه شبکه ملی انگلستان در سال قبل که تاجگذاری پادشاهشان بوده ۱۸ میلیون مخاطب داشته است که برحسب جمعیت، ۲۷ درصد میزان بیننده میشود. پرمخاطبترین برنامه شبکه انبیسی آمریکا هم ۱۰.۹ درصد بیننده داشته است.
شاکرینژاد با بیان اینکه میزان تماشای تلویزیونهای خطی در دنیا، کاهشی است و میزان تماشای تلویزیون از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴ در دنیا از ۲۶۲ دقیقه به ۱۵۶ دقیقه رسیده و رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال کمترین میزان ببیننده را به خود اختصاص داده است، گفت: این درحالی است که میزان کاربران اینترنت و رسانههای اجتماعی سیر صعودی دارد.
وی افزود: ما بهطور مرتب سریالها و برنامههای سیما را رصد کرده و نتایج را به اطلاع مدیران مربوط میرسانیم. میزان بیننده سیما از بهار ۱۴۰۲ که ۵۹.۷ درصد بوده در تابستان ۱۴۰۳ به ۶۵.۲ رسیده و سیر صعودی گرفته است و باوجود کاهش مخاطب در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، شاهد افزایش نسبی این آمار از سال ۱۴۰۲ هستیم.
بهگفته وی، براساس آخرین نظرسنجی در تابستان ۱۴۰۳، میزان بیننده سیما در رده سنی ۱۵ سال و بالاتر ۶۵.۲ درصد، در رده سنی خردسالان (چهار تا پنج سال) ۷۷.۲ درصد، در رده سنی کودکان (۶ تا ۱۱ سال) ۷۸.۱ درصد، در رده سنی نوجوانان (۱۲ تا ۱۷ سال) ۷۶.۸ درصد بوده است. همچنین، میزان بیننده اخبار سیما ۶۰.۴ درصد و میزان استفاده از رسانههای اجتماعی ۷۴.۲ درصد بوده است. همچنین نظرسنجی میزان بینندگان رسانه ملی در فصل پاییز طی روزهای آینده نهایی میشود.