فرهنگی و هنری > فرهنگ حماسه

بررسی سیر تطور تاریخ مقاومت و نقطه عطف آن



به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، سخنرانان این نشست، یعقوب توکلی و جواد منصوری، و دبیر نشست دکتر علی زارعی بودند.
در ابتدای نشست، دکتر علی زارعی به عنوان دبیر نشست، توضیحات مختصری درباره اهمیت این نشست و هدف از برگزاری آن ارائه کرد.
 
جواد منصوری، دیپلمات ارشد و نویسنده بود که درباره فلسفه مقاومت سخن گفت. او مقاومت را عنصر ذاتی و طبیعی جوامع انسانی و حکومت‌ها دانسته، گفت: در واقع ماهیت نظام اجتماعی بر اساس اختلاف بین‌ انسان‌ها است. حضرت امام نیز اختلاف را موجب رشد و ترقی جامعه می‌دانست. اصل اختلاف، ریشه در فطرت انسان‌ها دارد و دنیا بدون اختلاف نیست و لازمه اختلاف نیز مقاومت است. مهم‌ترین اختلاف و تقابل، بین حق و باطل است. در طول تاریخ بشریت بین حق و باطل، تقابل و درگیری وجود داشته و این تقابل منجر به مقاومت گردیده است.
منصوری ادامه داد: نکته مهم در مورد مسئله مقاومت،  درک عمیق از روند واقعیت‌ها است. برای مثال،‌ اگر جریانات عاشورا را کامل ندانیم، تصور اشتباهی نسبت به آن خواهیم داشت. فهم نادرست از عاشورا باعث می‌شود که ما تصور شکست از این نهضت داشته باشیم. در حالی که با مرگ و شکست ظاهری، نه حق از بین می‌رود و نه مقاومت.
جواد منصوری با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی سه نوع مقاومت را از حضرت امام راحل آموخته‌ایم، گفت: انقلاب اسلامی معادلات مادی را برهم زد. اگر مقاومت حضرت امام نبود، تفکر مادی غرب‌گرا بر مراکز آموزشی و اداری ما غلبه پیدا می‌کرد و به همین دلیل است که غربی‌ها بسیار به این جریان مقاومت ما حساسیت دارند.

یعقوب توکلی نیز در این نشست، موضوع اصلی سخنرانی‌اش را بیان نقطه عطفی در تاریخ مقاومت و سیر تطور تاریخ مقاومت بیان کرد و گفت: در کتب دینی احادیث و روایات متعددی داریم که بیان می‌کند هر کسی در دفاع از کشور، خانه و کاشانه و حتی در دفاع از رسن حیوان خود کشته شود، شهید است؛ یعنی ظلم را نباید به هیچ‌گونه پذیرفت.
او ادامه داد: متأسفانه چون تاریخ‌نگاری ما مبتنی بر تاریخ‌نگاری انگلیسی بوده، از زمان زندیه و قاجار تنها به شکست‌ها پرداخته شده و تنها شکست‌ها در ذهن تاریخی ایرانیان مانده است. منطقه آذربایجان چندین بار بین ما و روس‌ها جابه‌جا شد تا اینکه در نهایت فتحعلی‌شاه حریف روس‌ها نشد و آذربایجان را به روس‌ها واگذار کرد و متأسفانه ملت ما پذیرفت که مقاومت فایده ندارد و در برابر روس‌ها و انگلیسی‌ها به یک ملت ضعیف تبدیل شدیم.
توکلی با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی در خارج از مرزها گفت: مقاومت اسلامی ایران در سرزمین‌های عربی تحت ظلم و ستم مانند فلسطین، تأثیر بسزایی گذاشت و ماهیت اسلامی به مقاومت فلسطینیان در برابر صهیونیسم بخشید. در جهان اسلام جریان ایستادگی در برابر غرب به طور جدی فعال بوده و ما نقطه آغاز نبودیم. در ادبیات جهان،‌ در ادبیات آمریکای لاتین و ادبیات ضد استعماری در هندوستان، ایستادگی در برابر استعمار مسئله کلیدی است. ایستادگی کنگو در برابر بلژیک یکی دیگر از موارد مقاومت بوده است؛ اما انقلاب اسلامی این مقاومت را همراه با نگاه توحیدی تعریف کرد، چون استکبار با ظلم همراه است. انقلاب اسلامی این نگاه مذهبی به مقاومت را گسترش داد.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا