ایونتهای بدون مجوز؛ بلای جان تولیدکنندگان و طراحان لباس
فاطمه بشیری تولیدکننده پوشاک حجاب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چند سالی است ایونتهای لاکچری مربوط به مد و لباس به محلی برای عرضه لباسهای قاچاق وارداتی تبدیل شدهاند. این روند معمولاً بدون در نظر گرفتن ضوابط کارگروه ساماندهی مد و لباس و با حمایت برخی سازمانهای دیگر و اغلب بدون نظارت جدی ادامه دارد که نتیجه آن فشار مضاعف بر تولیدکنندگان داخلی است.
وی افزود: بر اساس ضوابط تعیینشده توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، تنها مؤسساتی که در اساسنامه خود بند مربوط به برگزاری نمایشگاههای مد و لباس را دارند، مجاز به برگزاری اینگونه نمایشگاهها هستند. البته این مجوز به شرط رعایت شرایط خاصی صادر میشود؛ از جمله اینکه شرکتکنندگان باید طراح لباس بوده و عضویت در جامعه طراحان لباس این کارگروه را داشته باشند. همچنین تمامی پوشاک ارائهشده در نمایشگاه باید تولید داخلی باشد و با معیارهای طراحی مبتنی بر اصول پوشاک عفیفانه هماهنگی داشته باشد.
اینتولیدکننده پوشاک حجاب ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاهها ایجاد شبکهای منسجم برای ارتباط و همافزایی بین طراحان در سطح کشور است. در مرحله بعدی نیز شناسایی طراحان برجسته و طرحهای خلاقانه با هدف معرفی آنها به کارگاههای تولید پوشاک و ایجاد زمینه برای تولید انبوه این طرحها از اهداف ذکر شده در اساسنامه به شمار میرود. با این حال، آنچه در حال حاضر مشاهده میکنیم، نه حضور مؤثر طراحان، نه فعالیت مؤسسات مد و لباس و نه بستری مناسب برای خلق طرحهای زیبا، اصیل و خلاقانه است.
بشیری گفت: در چنین نمایشگاههایی، افراد حقیقی با بهرهگیری از رانت و ارتباطات خاصی که در سایر نهادها دارند و متأسفانه در ازای پرداخت مبالغی به اصناف و وزارت صمت، بهراحتی و ظرف تنها چند ساعت مجوز برگزاری دریافت میکنند. سود حاصل از برپایی این قبیل رویدادها مانند فشن شوها یا نمایشهای لوکس، که غالباً محلی برای عرضه لباسهای قاچاق و وارداتی است یا محصولات تولیدکنندگانی که صرفاً لباسهای اماراتی و عربی را کپی کرده و با عنوان کالای حجاب و تزئینات پرزرقوبرق ارائه میکنند، مستقیماً وارد جیب برگزارکنندگان رویداد، بلاگرهای غیرمرتبط و صاحبان سالنها میشود.
وی افزود: هیچ نظارتی از سوی سازمان صادرکننده مجوز صورت نمیگیرد و در بسیاری از این رویدادها شاهد نقض ارزشها و هنجارهای مختلف هستیم. این روند بیشترین آسیب را متوجه تولیدکنندگان و صاحبان صنف پوشاک کرده و فشار بر آنان را دوچندان نموده است. تولیدکنندهای که هر لحظه با افزایش هزینههای پارچه، مواد اولیه، دستمزد طراح و خیاط، اجاره مغازه، مالیات و بیمه درگیر است، اکنون با سیل رو به رشد چنین رویدادهایی که روزبهروز در حال گسترش هستند نیز مواجه شده و این مسئله به معضلی جدی برای او تبدیل شده است.
مدیرعامل موسسه هنری تک منظوره طراحان روزهای طلایی در پایان گفت: آیا مسئولین سازمان صمت، اصناف و اداره اماکن متوجه تکرار و تعدد این نمایشگاهها نیستند؟ شاید منافعی دارند و آنچنان به آنها خو گرفتهاند که در برابر نامهها و اخطارهای متعدد کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور سکوت کرده و برخوردی منفعلانه از خود نشان میدهند! یا احتمالاً قدرت این مافیای شکلگرفته به قدری بالاست که از نفوذ دستگاههای ناظر پیشی گرفته است. اگر چنین باشد، ما تولیدکنندگان که زیر فشار این مافیا در حال فروپاشی هستیم، باید کارزاری ایجاد کرده و صدای مطالبهگری خود را بلند کنیم.