فرهنگی و هنری > رسانه

این برنامه تاریخ مصرف ندارد



به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، ناصر عالمی، تهیه کننده «ببین و بدون» درباره فکر ساخت برنامه اش گفت: دلیل اصلی شکل‌ گرفتن این برنامه به دوران کودکی خودم برمی‌گردد. من از کودکی ذهن پرسشگری داشتم و همیشه پر از سوال و عاشق موضوعات مستند و دانستنی بودم. با خود گفتم بچه‌ها حق‌ دارند مسائل و موضوعات جذاب دوروبرشان را ببینند و بدانند.

وی ادامه داد: در «ببین و بدون» سعی کردیم موضوعات مربوط به کودکان را بسط و گسترش دهیم، به‌طوری‌که از اطلاعاتی که در مدرسه یا خانواده به آنان می‌دهند، فراتر باشد. در این برنامه، نهایت تلاشمان را کرده‌ایم تا نشان دهیم که ریشه همه‌چیز در ذات و خلقت خداوند است و بین همه اجسام و اشیا و خداوند ارتباطی وجود دارد.

قانع کردن کودکان هدف «ببین و بدون»

عالمی‌ گفت: بچه‌ها دوست دارند از اتفاقات و موضوعات اطرافشان آگاه شوند؛ بنابراین، شکل و ساختار برنامه را به‌ سمتی بردیم که بتوانیم پاسخگوی ذهن پرسشگر آنان باشیم؛ یعنی هر موضوع، اتفاق و هر جسم و شیئی را که در اطراف بچه‌هاست، طوری به آنان بشناسانیم که قانع شوند. برنامه‌سازی برای کودک و دنیای پررمز و راز آنان پیچیدگی و سختی‌های خاص خودش را دارد و باید حساب‌شده و منطقی پیش رفت تا تصورات ذهنی کودک را به بیراهه نکشاند. بر این اساس باید تحقیق، اساس کار باشد.

او خاطرنشان کرد: در ابتدای کار، پژوهش‌های اولیه‌ای انجام دادیم و به‌سمت موضوعاتی که می‌خواستیم بچه‌ها آن‌ها را بهتر درک و فهم کنند، رفتیم. دسته‌بندی‌هایی درباره موضوعات قابل‌فهم دنیای کودکان انجام دادیم و با کمک اهل علم، نحوه پرداختن به موضوعات را ساماندهی و مشخص کردیم.

مستتر بودن بحث خداشناسی در «ببین و بدون»

این تهیه‌کننده ادامه داد: روند کار را طوری پیش بردیم که بحث خداشناسی هم داخل آن اتفاق بیفتد یا به موضوعاتی رسیدیم که در کتاب‌های علوم بچه‌ها نیز گنجانده ‌شده بود و این همسویی می‌توانست به درک موضوع کمک کند.

عالمی‌ به محتوای فصل‌های جدید برنامه نیز گریزی زد و گفت: چون بچه‌ها قبلاً اطلاعاتی از فصل‌های قبلی برنامه دریافت کرده‌اند، در فصل‌های اخیر اطلاعات تکمیلی‌تر را به مخاطبان ارائه می‌دهیم.

وی در توصیف اتاق فکر برنامه «ببین و بدون» گفت: در این اتاق از حضور افراد کاربلد با اندیشه‌های نو استفاده می‌کنیم که اگر بخواهم معرفی کنم باید بگویم که کارگردان برنامه هم در فضای شکلی و هم محتوایی برنامه دید دقیقی دارد. در بخش محتوایی برنامه نیز زهرا داوری‌کیا، سردبیر و نویسنده برنامه با گروه پژوهشی که در اختیار دارد، تنظیم محتوای برنامه را با تحقیق و پژوهش‌های بنیادین انجام می‌دهد.

این برنامه ساز کودک همچنین درباره هماهنگی بخش‌های مختلف برنامه که در سایه اتاق فکر برنامه شکل ‌گرفته است اظهار کرد: پلاتوی مجری با رفت‌وبرگشت‌های برنامه‌ای در موقعیت‌هایی که مربوط به موضوع برنامه می‌شود، با کارهای گرافیکی خوب و جذابی که تدارک دیده ‌شده، کمک می‌کند که بچه‌ها، هم به‌شکل محتوایی و هم از جنبه زیبایی‌شناختی کار را دوست داشته باشند.

عالمی‌ به تولید ۱۲۰ قسمت از برنامه «ببین و بدون» در فصل سوم آن اشاره کرد و توضیح داد: از این ۱۲۰ قسمت تولید و پخش‌ شده بازخوردهایی حاکی از احساس رضایت کودکان و خانواده‌های آنان روبه‌رو شده‌ایم. علاقه‌مندیم که «ببین و بدون» همچنان ادامه‌دار باشد چون مهم‌ترین عاملی که گروه برنامه‌ساز را سر ذوق نگه‌ داشته است، مخاطبان پرسشگری‌اند که باانگیزه و ذهن‌های پویا ما را به ادامه کار تهییج می‌کنند.

اینکه در فصل‌های آینده «ببین و بدون» شاهد چه اتفاقات جدیدی خواهیم بود، سؤال دیگری بود که عالمی‌به آن چنین پاسخ داد: این برنامه قطعاً ماهیت اصلی‌اش را حفظ خواهد کرد و همچنان موضوعات اطراف بچه‌ها را کاوش و بازنمایی خواهد کرد.

تهیه‌کننده شبکه پویا ادامه داد: دوست داریم در فصل‌های آینده دستمان بازتر باشد تا اتفاقات جذاب‌تری را به برنامه اضافه کنیم. ازآنجاکه بچه‌ها دوست دارند موضوعات ملموس‌تر را ببینند، باید نماهای بیشتری به بچه‌ها نشان دهیم و همین بازنمایی لایه‌های مختلف نیازمند این است که از آرایه‌های مختلف، مکان‌های جدید و همین‌طور، نکات گرافیکی استفاده کنیم. در فصل آینده در نظر داریم از بازخوردهایی که از بچه‌ها می‌گیریم، برای جذاب کردن آن، در اصل برنامه بهره‌گیری کنیم.

عالمی درباره توفیق برنامه هم گفت: سعی کرده‌ایم از نظر ساختار و محتوا بهترین شکل را داشته باشیم. حسین اکبری، مجری برنامه نیز با اجرای شاد و جذابش عامل دیگری در توفیق برنامه است؛ ولی ازنظر من، دلیل اصلی کامیابی برنامه، بچه‌ها و ذات پاک آنان است که به دنبال کشف‌اند و ما سعی کرده‌ایم روی همین ویژگی بچه‌ها دست بگذاریم و آن را پررنگ کنیم.

او «ببین و بدون» را برنامه‌ای تعاملی خواند و گفت: در برنامه «ببین و بدون» بخش‌های مختلفی داریم که از بچه‌ها می‌خواهیم با ما در تعامل باشند، مثلاً برای برنامه ویدئو یا کاردستی بفرستند تا در برنامه استفاده شود. این برنامه در فضای مجازی شاد، ۲۰۰ هزار مخاطب فعال دارد و هر روز ۲۰۰۰ پیامک دریافت می‌کند. شاید باورتان نشود برنامه پاسخگوی این حجم از پیام‌ها نیست و هر کاری می‌کنیم، نمی‌توانیم همه پیام‌ها را پاسخ دهیم و در فکر اینیم رباتی را تعبیه کنیم تا پیام‌های بچه‌ها بی‌پاسخ نماند.

وی سپس به نظرسنجی‌های اخیر صداوسیما اشاره کرد و گفت: این برنامه در تلوبیون یک‌ میلیون بازدید و دنبال‌کننده دارد و درنظرسنجی‌ها نیز جایگاه خوبی دارد که نشان‌دهنده توفیق برنامه است. تلاش گروه حرفه‌ای، مجری خوب برنامه، کمک مدیران شبکه و همه دوستان، این اتفاق مبارک را رقم زده است.

 «ببین و بدون» تاریخ‌ مصرف ندارد

عالمی‌ به مزیت این برنامه پرداخت و گفت: «ببین و بدون» تاریخ ‌مصرف ندارد و می‌توان آن را هر لحظه و هر ساعت، سال و ماه پخش کرد. هدف برنامه همین بوده که همیشه قابل‌استفاده و جذاب باشد. از مدیران سازمان می‌خواهم به برنامه‌های حوزه کودک اهمیت بیشتری دهند. وقتی برنامه پرمخاطبی چون «ببین و بدون» به اسم شناخته‌شده‌ای تبدیل‌ شده، کمّی و کیفی‌تر شدن آن کمک بیشتری می‌طلبد.

او در پایان درباره مجری این برنامه هم گفت: یکی از نقاط قوت برنامه که باعث شده مخاطبان آن را دوست داشته باشند، شکل اجرای حسین اکبری است. این مجری که عاشق دنیای کودکان است، تجربه‌های خوبی از اجرای برنامه‌های حوزه کودک دارد و به‌سبب آشنایی و مهارتی که از وی سراغ داریم، گروه برنامه‌ساز با آرامش بیشتری به میدان عمل می‌آید. امیدواریم در کنار مجری جوانمان بتوانیم در سال‌های آینده با تولید فصل‌های بعدی «ببین و بدون» کودکان را که آینده‌سازان کشور عزیزمان ایران اسلامی‌اند، در اجرا همراه برنامه کنیم.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا