افتتاحیه جشنواره فیلم فجر آغاز شد؛ تجلیل از سیروس الوند با حضور دخترش
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر عصر امروز ۱۱ بهمن در تالار وحدت در حال برگزاری است. در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره، مرضیه برومند، فریدون جیرانی، آریا عظیمی نژاد، محمدرضا شریفینیا و جمعی دیگر از هنرمندان و عوامل فیلمها حضور دارند.
در این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی برعهده دارد از رضا بابک، منوچهر والیزاده و سیروس الوند پیشکسوتان عرصه سینما تجلیل و تقدیر میشود و برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران شامل تیزر، عکس و پوستر نیز معرفی خواهند شد.
جشنواره امسال با مفهوم مادر گره خورده است از این رو مراسم افتتاحیه با صحنههایی از فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی و در ادامه با پخش سرود ملی ایران و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.
جشنواره چهلوسوم فرصتی برای آغاز تجربه رنج و سرمستی جوانان
در ادامه منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و گفت: هر زمان که به لحظات آغاز یک راه میرسیم جز اینکه به دلمهایمان رجوع و آرزوی سلامتی کنیم چه چیزی میتوان گفت؟
وی با قرائت شعری از حافظ ادامه داد: چشم بد دور که بی مطرب و می مدهوشیم. شما دوستان و عزیزان من که در این مجلس حاضر هستید اهل هنر و فرهنگ و دوستدار هنر هستید پس همه به نحوی به واژه رنج و سرمستی باور دارید و آن را تجربه کردهاید. حضرت حق یک چهره بیشتر به ما نداده است اما در جهانی که ما در آن زیست میکنیم همه دنبال این هستیم که چهره دیگری به نمایش بگذاریم. درام، ادبیات و به ویژه سینما به ما کمک میکند چهرههای مختلفی به نمایش بگذاریم.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: ما امروز در اینجا هستیم، در تالاری که به نام وحدت و به نام رودکی مزین شده است. ما همه رازهایمان را درون درخت هایی پنهان میکنیم. امشب برای من عزیز است نه به این دلیل که دبیر جشنواره هستم زیرا خیلی از عزیزانی که اینجا هستند به من رخصت این کار را دادند. اینکه در مجلس افتتاحیه چهل و سومین جشنواره فیلم فجر باشیم و بزرگداشت سیروس الوند را برگزار کنیم، باعث افتخار است و باید برای این اتفاق خوشنود هلهله کنیم. امشب قدردان همه چهرهسازیهای رضا بابک هستیم. همچنین بزرگداشت یکی از سلاطین دوران طلایی دوبله ایران آقای والیزاده عزیز را داریم که به دلیل شرایط جسمانی امکان حضور در این مراسم را نداشتند.
وی با اشاره به حضور جوانان در جشنواره فیلم فجر امسال متذکر شد: میگویند که وارد روزگار تغییر شده ایم و دیگر چهرههای سینمایی در جشنواره فیلم فجر نیستند. جشنواره چهل و سوم فرصتی است که چهره های شاخص سینمای ایران در سالهای آینده روی این صحنه بدرخشند. امیدوارم این دوره فرصتی باشد برای جوانانی که تجربه رنج و سرمستی را آغاز میکنند.
شاهسواری در پایان گفت: این رنج و سرمستی بر همه شما مبارک باشد. چشم بد از تک تک شما دور باد.
پس از آن ویدیویی به مناسبت چهلوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر پخش شد.
سینما روایتگر احوالات نیک و بد ماست
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی دیگر سخنران این مراسم بود که عنوان کرد: سینما مخیَل است و مخیِل؛ سینما خیالات را به نظم در می آورد و از آن میان حکایت هایی می آفریند که روایتگر احوالات نیک و بد ماست. سینما راوی بخشی از تاریخ و شکل دهنده حافظه جمعی است به تاریخ و زبان و فکر جان می بخشد.
وی افزود: گرچه سینما در جهان و به طبع آن در ایران عمری طولانی ندارد اما عالمی که در آن متولد شده و زبانی که با آن سخن می گوید و روایتگری میکند در نزد متفکران و ادیبان از دیرباز شناخته شده است.
فریدزاده در ادامه داستانی از مولانا قرائت کرد و گفت: این سخن مولانا جلال الدین بلخی است در شیراز که ۸۰۰ سال پیش بیان کرد. کمتر زبانی در جهان میتوان یافت که پس از قرن ها چنین ترو تازه باشد. همین سخن تازه بگو تا که جهان تازه شود. چنانکه در آن زمان صنعتگران به خیال عالم نو خلق می کردند و دوستان و همراهان ما در این زمانه با صنعت تصویر جهانی در می افکنند که حال ما را حکایت و روایت میکند و مردمان را به طریق ثواب و سخن رهنمون میکند. تا باد چنین بادا.
تجلیل از سیروس الوند با حضور دخترش ماهور
در ادامه مراسم با حضور فریدون جیرانی، جواد طوسی، منوچهر شاهسواری و ماهور الوند از سیروس الوند فیلمنامهنویس و کارگردان سینمای ایران تجلیل شد.
جواد طوسی بیان کرد: آقای الوند فصل مشترکی با فردیت، شخصیت و پایگاه اجتماعی دارند. سیروس الوند نقطه اتکایی با پدرش زنده یاد عیسی الوند دارد. وی یک آدم فرهنگی و آموزش و پرورشی بود. فرهنگسازی که عیسی خان الوند در آن مدرسه انجام داد باعث شد که اهل محل علاقه زیادی به او پیدا کنند. عیسی الوند کانون خانواده را از همان سقف کوچک به کل مدرسه تعمیم داد. تداوم این فرهنگسازی را شما در دوره فعالیت مطبوعاتی آقای سیروس الوند نیز میبینید. سیروس الوند حتی هیئت تحریریه یک نشریه را باز به کانون خانواده صمیمی تبدیل میکند که فرهنگساز است. در دوران فیلمسازی نیز کانون خانواده نقطه محوری است و در اکثر فیلمهایشان خانواده یک کانون امن است و وقتی در معرض بحران قرار میگیرد با عاشقانی یک نقطه امن را رقم میزند. سیروس الوند هرگز نگاه سلبی و بدبینانه در آثارش نداشته است. این ویژگیها به سیروس الوند در کنار همنسلان خودش تشخصی داده است.
وی درباره لزوم تقویت بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی باید در راستای هویتمندی خودش دوباره نمودار شود و به جامعهای که دچار بحران است، پیشنهاد دهد. فارغ از نگاه و تفکر مدیرتی این ۵ – ۶ سال، تقویت بخش خصوصی کارامد میتواند پیشنهاد راهگشایی باشد. چرا فیلم آقای الوند هنوز بعد از ۶-۵ سال اکران نشده است و به نقطه انزوا رسیده است؟
جیرانی نیز درباره سیروس الوند عنوان کرد: من و آقای الوند همنسل هستیم. ایشان خیلی زود نوشتن را آغاز کردند و سال ۴۷ اولین نقد سینماییشان را در مجله فردوسی نوشتند. پس از آن آقای الوند در مجله ماه نو فیلم کار کرد و اولین مصاحبه با پرویز دوایی را انجام دادند. آقای الوند خیلی زود فیلمنامه نوشتند و فیلمنامهنویس بسیار قهاری شد و برای کسانی مانند کامران قدکچیان فیلمنامه نوشت. پس از آن سراغ فیلمسازی رفت. بهروز وثوقی وقتی که ایشان ۲۷ سالشان بود جلوی دوربین آقای الوند آمدند.
وی تاکید کرد: آقای الوند و کامران قدکچیان، داودنژاد و فخیمزاده نسل دومی هستند که مابین سینمای روشنفکرانه و بازاری فیلمهای سرپایی ساختند. آنها عوامل بحران در سینما را میشناختند و در آن دوره به مدیریت سینمای ایران کمک کردند. برخی فیلمسازان آن دوره دیگر نتوانستند بعد از سال ۸۸ فیلمی بسازند و آقای الوند نیز در دهه ۹۰ دیگر فیلمی نساخت.
این گزارش تکمیل میشود …