اصلاح اساسنامه بنیاد بازیهای رایانهای؛ تغییر نام و افزایش وظایف دردی دوا نمیکند!
رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش اول گفتوگو با ایسنا درباره روند تدوین سند «توسعه بازیهای رایانهای» توضیحاتی ارائه و ابراز امیدواری کرد که با همگرایی، همافزایی و بهرمندی از مشارکت همه ذینفعان طی حدود ۳ ماه آینده این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
بیشتر بخوانید:
وعده ۳ ماهه برای تصویب سند «توسعه بازیهای رایانهای»
رضا عموزادی اکنون در بخش دوم گفتوگو با ایسنا، درباره اصلاح اساسنامه مصوبه بنیاد ملی بازیهای رایانهای، توضیح داد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بنیاد مربوط به سال ۱۳۸۵ است که بر اساس شرایط و اقتضائات آن زمان نگارش شده است و حالا با توجه به رشد شگفتانگیز فناوریهای دیجیتال و بروز و ظهور پدیدههای جدیدی مانند هوش مصنوعی و متاورس و الزام تغییر و به روزآوری سیاستها و برنامهریزی کلان در این عرصه باید در ماموریتهای بنیاد نیز تجدید نظر جدی صورت گیرد.
او افزود: البته در سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای با عنوان «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» به تصویب رساند که در ذیل مساله سوم، بندی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف شده است و مبتنی بر آن باید ساختار قانونی و ماموریتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در جهت آنکه بتواند نقش محوری در ساماندهی صنعت سرگرمی در کشور ایفا کند، تغییر یابد و بنیاد سرگرمیهای تعاملی ایجاد شود.
توسعه دامنه بنیاد بازیهای رایانهای بدون درنظر گرفتن زیرساختهایی از جمله نیروی انسانی، بودجه، امکانات و… قابل اجرا نیست. وقتی از تغییر ساختار صحبت میکنیم یعنی باید ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانهای را در قامت یک نقش آفرین حاکمیتی ارتقا دهیم و نقش نهادی آن فراتر از چیزی باشد که فعلا وجود دارد.
رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال جاری و اواخر دولت قبل مصوبه دیگری به تصویب رسانده است و در آنجا تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت بر اتاقهای فرار و کسب و کارهای مشابه را هم با دو تبصره به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار کرده است. در تبصره اول تاکید شده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است ضوابط و فرایندهای تنظیمگری، صدور مجوز و نظارت را ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این ماده واحده ارسال کند. در تبصره دوم نیز تاکید شده است که اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز ظرف مدت ۳ ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکمیل و بازنگری و جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود که البته با توجه به تغییرات مدیریتی به دنبال تغییر دولت، علیرغم گذر از مهلت قانونی اجرای این مصوبه، هنوز عملی نشده است.
بیشتر بخوانید:
تغییر اساسنامه «بنیاد ملی بازیهای رایانهای» معجزه میکند؟
تغییر نام و اضافه کردن وظایف دردی دوا نمیکند!
او اضافه کرد: در دوره قبل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر وقت جناب آقای اسماعیلی، پیشنهاداتی را در جهت تغییر ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانهای به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارائه داد. در آن موارد پیشنهادی بیان شده بود که عبارت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در متن اساسنامه به «بنیاد ملی بازیهای رایانهای و سرگرمیهای تعاملی» تغییر یابد و برای اهداف و شرح وظایف این بنیاد هم پیشنهاداتی داشتند از جمله اینکه کلیه امور تنظیمگری بازیهای رایانهای، سرگرمیهای تعاملی، صدور کلیه مجوزهای قانونی نظارت بر تاسیس و فعالیتها در فرایندهای تولید، واردات، صادرات، مسابقات، نشر، عرضه انواع بازیهای رایانهای، سرگرمیهای تعاملی، کنسولی، ویدیویی، تلفن همراه و بازیگاهها و اتاقهای فرار و سایر کسب و کارهای بازیمحور همه در وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای تعریف شود. البته این پیشنهاد در شورایعالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، اما اساسا به نظر بنده صرفا پرداختن به تغییر نام و یا عنوان بنیاد و یا اضافه کردن یک بند بر اهداف و شرح وظایف اساسنامه آن، مشکلات این حوزه را مرتفع نمیکند بلکه ممکن است مسائل دیگری به آن بیافزاید.
منظور از تغییر ساختار بنیاد چیست؟
عموزادی با اشاره به اینکه ماهیت حقوقی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، موسسه فرهنگی، غیرانتفاعی و غیر دولتی است، اظهار کرد: اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند بر اساس قوانین برنامههای پیشرفت کشور بخشی از تنظیمگری و تصدیگری خود را به موسسات وابسته و یا بخش خصوصی واگذار کند، اما توسعه دامنه بنیاد بازیهای رایانهای بدون درنظر گرفتن زیرساختهایی از جمله نیروی انسانی، بودجه، امکانات و… قابل اجرا نیست و به همین دلیل این موضوع باید فراتر از تغییر عنوان و توسعه دامنه فعالیتها دیده شود. وقتی از تغییر ساختار صحبت میکنیم یعنی باید ساختار بنیاد ملی بازیهای رایانهای را در قامت یک نقش آفرین حاکمیتی ارتقا دهیم و نقش نهادی آن فراتر از چیزی باشد که فعلا وجود دارد.
واکاوی دو دیدگاه درباره بازی و سرگرمی
او در پایان با اشاره به دو دیدگاهی که در زمینه بازیها و سرگرمیهای سازنده وجود دارد، گفت: دیدگاه اول معتقد است همه ابعاد و ساختارهای برنامهریزی، ساماندهی و تنظیمگری مربوط به بازی و سرگرمی در کشور مانند بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بنیاد ملی پویانمایی، شورای نظارت بر اسباببازی، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و … ادغام شوند و در یک ساختار حاکمیتی استقرار یابند و سیاستها در این حوزه یکپارچه و هماهنگ باشد، مانند کشور عربستان و یا ژاپن. دیدگاه دیگری نیز میگوید که با توجه به اینکه بازیهای دیجیتال دامنه مخاطب و اثرگذاریهای خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد؛ بهطور مستقل به آن پرداخته و تقویت شود. این گروه معتقد هستند یکپارچه کردن کل حوزه سرگرمی و بازی باعث تضعیف صنعت بازیهای دیجیتال یا همان بازیهای رایانهای خواهد شد. البته باید توجه داشت ساختارهای تنظیمگری و نظارتی بازی و سرگرمی در کشورهای مختلف متفاوت است و وابسته به شرایط فرهنگی و اجتماعی آن کشور است.
انتهای پیام