فرهنگی و هنری > سینما و تئاتر

از یک دعوای لفظی تا اکران یک فیلم توقیفی در جشنواره فجر



تهران فرهنگی: دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه روز چهارم جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با نمایش چهار فیلم داستانی و یک انیمیشن با ترکیبی از ژانرهای متنوع به پایان رسید. این دوشنبه را باید پرحاشیه‌ترین روز جشنواره تاکنون دانست که در ادامه برخی از اتفاق‌های آن را مرور می‌کنیم. 

* روز چهارم جشنواره فیلم فجر به یاد زنده یاد فریدون شهبازیان نام گرفت که برای بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران نواهای دلنشین و فراموش‌نشدنی را به یادگار گذاشته است.

* پس از گذشت سه روز و انتقادها و اعتراض‌هایی که نسبت به اعلام نشدن زمان شروع فیلم‌ها و نشست‌های مطبوعاتی در مرکز همایش‌های برج میلاد مطرح شد، از روز چهارم، بخش اطلاعات سینمای رسانه از حالت تعطیلی درآمد و با اعلام زمان برنامه‌ها، فضای نیمه‌مرده جشنواره را زنده کرد.

* از میان فیلم‌های نمایش داده شده ابتدا بهتر است به انیمیشن «ژولیت و شاه» به کارگردانی اشکان رهگذر اشاره کرد که بجز جذابیت‌های بصری، داستان جالبی را هم روایت می‌کند. قصه این انیمیشن در دوران ناصرالدین شاه می‌گذرد که قرار است یک نمایشنامه نویس به همراه بازیگری خارجی نمایشنامه «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر را اجرا کنند. یکی از نکته‌های جالب این فیلم گویندگی و خوانندگی بازیگران مطرحی همچون حامد بهداد است که به جای مادر ناصرالدین شاه (مهد اولیا) صحبت کرده بود. او به همراه غزل شاکری در فتوکال فیلم، پیش از نمایش آن حضور داشت اما هیچ‌کدام در نشست مطبوعاتی فیلم شرکت نکردند.

* دیگر فیلم‌هایی که در این روز نمایش داده شدند «لولی»، «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی» بودند. لولی اولین ساخته بلند رضا فرهمند است که قبلاً مستندهای معروفی همچون «زنانی با گوشواره‌های باروتی » را ساخته بود. فیلم او که در اولین سانس سینمای رسانه(مرکز همایش‌های برج میلاد) به نمایش درآمد با بسیاری از مخاطبانش چندان ارتباط برقرار نکرد و سوال‌ها و ابهام‌هایی را به جا گذاشت و شاید همین ویژگی‌ها بود که باعث شد سازندگان این فیلم «لولی» را همراه با نظز بعضی منتقدان، اثری هنری و روشنفکرانه تلقی کنند.

* «شمال از جنوب غربی» داستانی مشابه فیلم «بازی خونی» داشت که البته کارگردانش آن را رد کرد. اکران این فیلم که به یک ماجرای واقعی از سال‌های دهه ۶۰ اشاره دارد سبب شده تعداد قابل توجه فیلم‌هایی از این جنس با موضوعاتی مشابه خسته کننده و ملال آور شود هرچند کیفیت هر کدام از این‌ها با یکدیگر تفاوت دارد اما در محتوا چندان تفاوت ویژه‌ای دیده نمی‌شود.

* البته این فیلم یک بخش جذاب هم داشت؛ اینکه علی دهکردی پس از هشت سال نقشی تازه و البته کوتاه در سینما بازی کرد. 

* مهمترین اتفاق حاشیه‌ای روز چهارم هم به بحث میان کارگردان این فیلم (حمید زرگرنژاد) و امیررضا دلاوری مربوط می‌شود. در نشست مطبوعاتی این فیلم خبرنگاری پرسید که چرا نقش دلاوری با وجود سابقه و توانمندی‌هایش کوتاه بوده و در واقع اعتبار او از این نقش بیشتر بود. این پرسش که کارگردان حدس می‌زد با هماهنگی مطرح شده داغ دل دلاوری را تازه کرد. او به انتقادهایی نسبت به کوتاه شدن نقشش با وجود تمرین‌های طولانی اشاره کرد. این اعتراض‌ها از طرف کارگردان مورد قبول واقع نشد و اگرچه امیر آقایی به عنوان یکی از بازیگران فیلم تلاش کرد دلاوری را آرام کند اما به نتیجه نرسید و این نشست بدون طرح پرسش‌های جدی‌تر و تحت تاثیر کامل این اعتراض به پایان رسید؛ اعتراضی که از منظر بیرونی و از نگاه خبرنگاران هم خوشایند نبود.

* فیلم «چشم بادومی» که شاید از معدود فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر با مسائل نوجوانان امروز کشور باشد به علاقه مفرط یک دختر نوجوان به خواننده گروه موسیقی کی پاپ کره‌ای و اتفاق‌هایی که برایش رخ داده اشاره می‌کرد. 

* در کنار این‌ها، فیلم «لاک پشت» به کارگردانی بهمن کامیار که در بخش ویژه نمایش داده شد از اتفاق‌های مثبت این روز بود چرا که به هر حال فیلمی که مسئله‌دار عنوان شده بود در معرض قضاوت قرار گرفت. این فیلم با بازی فرهاد اصلانی نازنین بیاتی ،صابر ابر آزیتا حاجیان و هومن برق‌نورد یک درام روانشناسانه را روایت می‌کند.

* از دیگر اتفاق‌های مهم روز چهارم جشنواره به انتشار یک فهرست از ۱۵ فیلم برتر تماشاگران در سینماهای مردمی می‌توان اشاره کرد که شامل فیلم‌های«مرد آرام»، «فریاد»، «سونسوز»، «شمال از جنوب غربی»، «بچه‌ی مردم»، «موسی کلیم الله»، «اشک هور»، «صیاد»، «بازی را بکش»، «اسفند»، «پیشمرگ»، «ناتوردشت»، «رها»، «زیبا صدایم کن» و «خدای جنگ» می‌شود. در مورد این آراء دو نکته پیش از هر چیز به چشم آمد؛ یکی غیبت چند فیلم کمدی پرفروش و دیگری پرتعداد بودن فیلم‌های سازمانی و ارگانی که البته مدیر بخش جوایز مردمی جشنواره اعلام کرده است بلیت‌های تهیه شده از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها امکان شرکت در بلیت‌فروشی را ندارند. 

* انصراف بهرام رادان از داوری جشنواره پس از گذشت یک روز همچنان بحثی داغ در سینمای رسانه است چرا که با جایگزین نشدن یک فرد دیگر در هیئت داوران تعداد داورها عددی زوج است و برخی نظرهای کارشناسی بر این تکیه دارد که برای رأی‌گیری عادلانه و درست‌تر بهتر است تعداد داورها عددی فرد باشد تا نیازی به مداخله یا تغییر رأی پیش نیاید. در این زمینه بهروز افخمی در برنامه تلویزیونی هفت اشاره کرد که به هر حال ممکن است تحت شرایط متفاوت، دبیر جشنواره اعمال نظری در داوری‌ها داشته باشد و شاید موقعیت فعلی این امکان را به وجود آورد.

او در این باره خاطره‌ای را از سالی که فیلم‌های مسافران، نیاز و نرگس در جشنواره فجر حضور داشتند و خود او هم یکی از اعضای هیئت داوران بود تعریف کرد. افخمی می‌گفت: تقریباً دو روز مانده بود به پایان جشنواره و ما تمام فیلم‌ها را دیده بودیم و رأی‌گیری هم انجام شده بود که ناگهان فیلم مسافران رسید و ما با عصبانیت و ناراحتی از این تأخیر فیلم را تماشا کردیم که در همان لحظه‌های اول فیلم با جمله‌ای که هما روستا بیان می‌کرد شگفت‌زده شدم. در پایان، کار به جایی رسید که فیلم مسافران با تغییر نظر هیئت داوری ۵ جایزه اصلی را گرفت و ما به آقای بهشتی که دبیر جشنواره بود گفتیم این نتیجه آراء ماست. در آن مقطع آقای بهشتی با مصلحت اندیشی‌ای داشتند، گفتند جریانی که با خود او یا سینما مخالفت دارد می‌تواند کاری کند که بیضایی دیگر نتواند فیلم بعدی خود را بسازد و همین جمله سبب شد ما نظر خود را دوباره تغییر دهیم و تعداد رأی‌های مسافران کاهش پیدا کرد.

او با یادآوری این ماجرا بیان کرد: دو فیلم نیاز و نرگس هم در کنار مسافران فیلم‌های خوبی بودند و ممکن است ما درباره تغییر رای آنها احساساتی شده بودیم. به هر حال ممکن است در هر دوره‌ای بنا به اتفاقات و شرایط، یک فردی که اثرگذار است بتواند در این ماجرا نقشی داشته باشد. 

* در روز چهارم جشنواره فیلم‌های سینمایی «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، «موسی کلیم‌الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی، «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار، «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، «گوزن‌های اتوبان» به کارگردانی ابوالفضل صفاری، «ناتوردشت» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان، «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق و «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی،«خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی، «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری به سانس فوق‌العاده رسیدند.

انتهای پیام 



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا