از وعده مقاره برای تولیدآهنگ هشت دقیقهای تا تولد «دردانه» همایون
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیههای ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دستاندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانههای رسمی به ارائه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقاییشان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که میتواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگیاش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمیتوان به راحتی از آنچه در این بستر رسانهای روی میدهد، بیتفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیبهای عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بیانتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن میشویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاههای خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاریها و رسانههای رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که میتواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانههای رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانههای رسمی و رسانههای فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها میتواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتنابناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارشهای هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
امیر مقاره؛ توضیح درباره آلبومی که اسم آن انتخاب نشد!
امیر مقاره یکی از خوانندگان گروه «ماکان» که طی سالهای اخیر از جمله مجموعههای پرطرفدار قشر به اصطلاح تین ایجر جامعه محسوب میشوند، با انتشار چند استوری از انتشار تازهترین آلبوم گروهشان خبر داد.
وی در این استوریها نوشت: «۱- اسم آلبوم هنوز انتخاب نشده است. ۲- آلبوم شامل چهار ترک هست. ۳- کنسرتها بعد از پخش آلبوم در تمام شهرهای ایران و خارج از ایران شروع میشود. ۴- سبک ترکها تقریباً مثل «ما ادامه داریم» هست. ۵- در تلاش هستیم که آلبوم تا قبل از ۱۷ آذر پخش شود و رونمایی خواهیم داشت. ۶- تمامی ترکها دوتایی هستش با برادرم رهام.
و یک موزیک تو آلبوم هست به اسم «طوفان»؛ این موزیک تقریباً هشت دقیقه هست و بیشتر برای اونایی ساخته شده که واقعی عاشق بودن اما طرف مقابلشون اصلاً نمی دونست عشق چیه (از خودشون گذشتن برای رفاه و خوشحالی و آرامش طرف مقابلشون اما هیچ وقت درک و فهیمده نشدن اما با این حال بازم برای طرف مقابلشون خوب خواستن و …)
از الان بهتون قول می دم یه ترک هشت دقیقهای خواهید شنید که لحظه به لحظه باهاش همزادپنداری [همذاتپنداری] خواهید کرد.»
همایون شجریان؛ انتشار قطعه «دردانه» به آهنگسازی پویا سرایی
همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی هم که طی ماههای گذشته عمده فعالیتهای خود در حوزه کنسرتها را معطوف به برگزاری کنسرت در خارج از کشور کرده، به تازگی اقدام به انتشار تازهترین تک آهنگ خود در حال و هوایی متفاوتتر از آثار اخیرش کرده است.
«دردانه» عنوان تازهترین تک آهنگی به آهنگسازی پویا سرایی از نوازندگان شاخص سنتور و مدرس موسیقی است که همایون شجریان در آن به عنوان خواننده حضور داشته است.
از جمله ویژگیهای این اثر موسیقایی حضور همایون شجریان به عنوان نوازنده تمبک است که فضای متفاوتی را به نسبت دیگر آثار اخیر این خواننده مطرح فراهم آورده است.
سمیرا عاطفی شاعر، پویا سرایی نوازنده سنتور و آهنگساز، همایون شجریان نوازنده تمبک و خواننده، رادمان توکلی هماهنگی انتشار و سحر فروزان مدیر پروژه از جمله مجریان این پروژه موسیقایی هستند.
سیامک آقایی؛ فعلاً فقط برگزاری کارگاه آموزشی آنلاین!
سیامک آقایی نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی هم که طی سالهای اخیر توجه چندانی به برگزاری کنسرت نداشته و عمده فعالیتهای خود را متمرکز بر آموزش کرده است، طی چند روز گذشته بود که با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از برگزاری یک کارگاه آموزشی موسیقی خبر داده است.
وی درباره این کارگاهها نوشت: «کارگاه های آموزشی آنلاین ردیف استاد میرزا عبدالله به شکل تعاملی و براساس این موارد طراحی و ارائه میشود. این در حالی است که تمرکز بر «اصل نوازندگی» به عنوان محور اصلی این کلاس، ارائه توضیحاتی در جهت شناخت حداکثری ردیف به تفکیک گوشهها و درک زیباییهای ردیف از طریق شناخت مبانی موسیقی ایرانی مانند حرکت نغمگی، زمان بندی، دینامیک، نظام تزیینات، فواصل و سونوریته از جمله مباحثی است که در این کارگاه مورد بررسی قرار میگیرد.
هدف نهایی این کارگاهها تسهیل مسیر خلاقیت فردی و بداهه نوازی است که از طریق تسلط بر دو اصل اول و دوم و سپس گذر از این دو امکان پذیر خواهد بود. این درحالی است که هر جلسه دو تا سه گوشه تدریس شده و مورد بررسی کامل قرار میگیرد.»
علی قمصری؛ به امید آنکه همه هنرمندان به شعور مخاطب توجه کنند
علی قمصری آهنگسازی که طی ماههای گذشته علاوه بر برگزاری کنسرتهای مشترک با سهراب پورناظری فعالیتهای متعددی را در عرصههای مختلف موسیقایی داشته است، چندی پیش بود که با انتشار پستی از ادامه تور کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد» در شهرهای مختلف کشور خبر داد.
وی نوشت: «تور اجراهای «پیروز و پریزاد» در شهرهای شمالی و سپس در استانهای مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. استقبال از اجراهای شیراز ما را به تمدید این اجرا در این شهر تشویق کرد.
استفاده از ظرفیتهای هنری و تکنیکی شهرها، زنده بودن اجرا، منظوم و معاصر بودن بخش ادبی این اجرا، تلاش برای نوگرایی در بافت نوازندگی و آهنگسازی اثر، اهمیت قائل شدن برای عناصر بصری و استفاده از موسیقی اقوام مختلف ایران، مولفههایی هستند که دربازخوردها و ارزیابی مخاطبان به عنوان نکات برجسته این اثر مورد توجه قرار گرفته است. حتماً که کاستیهایی نیز وجود دارد که امیدوارم عزیزان بر ما ببخشند.
«پیروز و پریزاد» که تا امروز ۲۴ اجرا در تهران و ۴ اجرا در شیراز را پشت سرگذاشته به امید آن که فارغ از موضوع «پیروز و پریزاد» همه ما هنرمندان به شعور و چشم و گوش مخاطب، جریان سازی برای نسل تازه، تمرکز بر هنر اقوام و هم سویی هنر ملی با استانداردهای روز توجه کنیم. مردم باید با دست پر از سالن خارج شوند نه دل پر.»
محسن رجبپور؛ حضور در اولین نشست مجازی «حکایت موسیقی و دولت در فصل چهاردهم»
اولین نشست مجازی «حکایت موسیقی و دولت در فصل چهاردهم» گروه هنر خبرگزاری مهر ساعت ۲۰ روز یکشنبه بیست و هفتم آبان از تارنمای این خبرگزاری و دیگر بسترهای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
در این نشست که به نوعی اولین نشست از سلسله نشستهای تخصصی گروه هنر خبرگزاری مهر در حوزه موسیقی بود، محسن رجبپور تهیه کننده موسیقی، مدیرعامل مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری و عضو هیئت مدیره خانه موسیقی به پرسشهای خبرنگار گروه موسیقی خبرگزاری مهر درباره چشم انداز پیش روی مدیریت موسیقی در دولت چهاردهم پاسخ داد و به ارائه نقطه نظرات خود در این زمینه پرداخت.
مکانیزم صدور مجوزها در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چالشهای برگزاری کنسرت در تهران و شهرستانها، ارتقای کیفیت برنامهها و تولیدات موسیقی در حوزههای مختلف، لزوم بازگشت چهرههای فرهیخته به صحنههای اجرای موسیقی، نقش نهاد صنفی در توسعه کیفیت موسیقی، آسیبها و چالشهای فعالیت در حوزه موسیقی پاپ، چشم انداز پیش روی مدیریت موسیقی در کشور و نقش نهادهای مرتبط در این حوزه، بررسی چالشها و برخی انتقادات در حوزه موسیقی، حضور دلالان در عرصههای مختلف اجرای موسیقی، نقش معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید فعالیت برای پیگیری مسائل مختلف موسیقی از نکاتی بود که در این نشست مجازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.