هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

ارائه یک چالش جدید بی پایان در یک پروژه موسیقایی!


به گزارش خبرنگار مهر، «تکنیک ویولن نوازی معاصر» عنوان یک مجموعه سه جلدی به نویسندگی ایوان گالامیان و فدریک نویمان با ترجمه زهرا نازیار و مقابله و ویرایش شهـاب مِنـا است که به تازگی در دسترس هنرجویان این عرصه قرار گرفت.

در مقدمه مؤلفان بر کتاب می‌خوانیم:

«هدف این مجموعه ارائه متدی برای یادگیری عناصر اساسی «تکنیک ویولُن‌نوازی معاصر» است.

از آنجا که تسلط فنی بیش از آنکه به چابکیِ صرف انگشتان متکی باشد به کنترل ذهن بر عضلات وابسته است، روال کاری‌ای لازم است که چالش فکری دائمی برای هنرجویان پدید آورد. ارائه چنین چالش‌های جدیدِ بی‌پایانی هدف اصلی الگوهای ارائه‌ شده در این مجموعه است.

در این مجموعه گام‌ها و آرپژها با نت‌های تک (در بخش اول) با سیستمی از الگوهای آرشه‌کشی و ریتمیک به روشی کاملا جدید تلفیق شده‌اند (بخش دوم).

در این تمرینات الگوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به هنرجو کمک می‌کنند تا از تمرینات گام و آرپژ خود نتیجه بیشتر و سریع‌تری حاصل کند.

این الگوها به دو دسته تقسیم می‌شوند: الگوهای آرشه مشخص‌شده با B و الگوهای ریتمیک مشخص‌شده با R و هر دسته به بخش‌هایی تقسیم می‌شوند که با B۱ تا B۱۶ برای آرشه‌کشی و R۱ تا R۱۶ برای ریتم‌ها مشخص‌ شده‌اند. (اعداد نشان‌دهنده تعداد نت‌ها در هر الگو هستند.)

در جلد اول در ابتدای هر فصل شماره‌های کُدِ B و R برای نشان‌دادن الگوهای قابل اجرا ذکر شده است. الگوهای اصلی که ابتدا باید تمرین شوند نیز داده شده‌اند.

به‌منظور تسهیل در تمرینات الگوهای آرشه‌کشی، ریتمیک و ترکیب آنها، تمام سرنُت‌ها در تمرین‌ها بدون دسته نوشته ‌شده‌اند. این درحالی است که الگوهای آرشه‌کشی با سرنُت‌ها نشان داده می‌شوند که کشش، متر یا ریتم خاصی را نشان ندهند. الگوهای ریتمیک نیز بدون هیچ نشانه‌ای برای آرشه خاص ارائه شده‌اند.

ارائه یک چالش جدید بی پایان در یک پروژه موسیقایی!

الگوها به شیوه‌ای متنوع می‌بایست مورد استفاده قرار گیرند و تمرینات الگوهای ریتمیک و آرشه‌کشی‌ها با ترکیبات مختلف به‌کار گرفته شوند تا ذوق و علاقه هنرجو برای اجرایشان حفظ شوند. علاوه بر آن، این روش اجرای مکانیکی و تکرار طوطی‌وار و بدون فکر را که علت اصلی عادات تمرینی بی‌ثمر و ناکارامد است به حداقل می‌رساند.

جلد دوم تکنیک ویولن‌نوازی معاصر، از طریق تمرینات گام و آرپژ به مهارت‌ورزی در اجرای نت‌های دوبل و چندصدایی می‌پردازد. این دو جلد در کنار هم، ابزاری کارامد برای کسب تبحر تکنیکی جهت تسلط بر کارگان گذشته و حال ویولن محسوب می‌شود.

در بخش اول این جلد (گام) بیشتر تمرین‌ها در گام دوماژور نوشته شده‌اند با این یادداشت که «در همه سرکلیدهای ماژور و مینور تمرین کنید.» به کسانی که می‌خواهند حداکثر بهره را از این کتاب ببرند توصیه می‌شود تمرینات را تنها به گام نوشته‌شده محدود نکنند چرا که با این کار توازن رشد تکنیک ویولن‌نوازی خود را به‌شدت از دست می‌دهند.

استقبال پرشور از جلد اول «تکنیک ویولن‌نوازی معاصر» سبب شد تا یقین داشته باشیم که جلد دوم این کتاب نیز برای هنرآموزان، هنرجویان و نوازندگان حرفه‌ای ویولن مفید خواهد بود.»



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا