فرهنگی و هنری > تجسمی و موسیقی

اتاق بازرگانی تکه‌ای از پازل اقتصاد هنر می‌شود؟


تهران فرهنگی: نشست تفاهم و همکاری در زمینه اقتصاد هنر با حضور نادره رضایی معاون امور هنری، فریدون وردی نژاد دبیرکل اتاق بازرگانی تهران، بهمن عشقی مشاور عالی رئیس اتاق تهران، سید مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی، اعظم رضایی معاون توسعه عضویت، امیررضا بیدگلی مدیر تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی، غلامرضا ملکی معاون امور مجلس درباره موضوعات مربوط به اقتصاد هنر برگزار شد. 

اقتصاد هنر از کلان‌برنامه‌های وزارتخانه/ درک ذائقه نسل نو مسئله جهانی است

نادره رضایی، معاون امور هنری در این نشست با اشاره به امید مردم به گره‌گشایی اجتماعی که مسئولیت هنرمندان را ایجاد نشاط اجتماعی و امیدافزایی چند برابر می‌کند، گفت: مسأله اقتصاد هنر، جزء کلان برنامه‌های وزارتخانه است که مبتنی بر توسعه اقتصاد هنر و صادرات محصولات فرهنگی و هنری است. ما در هنر میراث ملی و سنتی و هنرهای تجسمی، باید سبک و ذائقه نسل نو را در یک زیست بوم فناورانه درک کنیم و این نه فقط یک ضرورت ملی، بلکه مسأله‌ای جهانی است که در صادرات محصولات فرهنگی و هنری نقش مهمی دارد.

هنرمندان را به صحنه برگردانیم/ بخش خصوصی به میدان بیاید

نادره رضایی گفت: نقش‌آفرینی هنرمندان، برای حاکمیت راهگشاست. برای جبران فروکاستگی‌های اعتماد اجتماعی، باید هنرمندان بزرگ را به صحنه برگردانیم. در دوره‌ای احترام‌زدایی شد که باید این رابطه و وضعیت را ترمیم کنیم و بخشی که به ترمیم رابطه حاکمیت و هنرمندان کمک می‌کند تقویت اقتصاد هنر است. در میان هنرمندان، معدود افرادی هستند که با موضوعات بازار و مقتضیات آن آشنا باشند و تأکید بر موضوع اقتصاد هنر می‌تواند هنرمندان را به جریان بازارهای داخلی و خارجی وصل کند. طبیعتاً بخش مهمی از موضوعات در حوزه اقتصاد، از عهده دولت خارج است و بخش خصوصی باید به میدان بیاید. باید سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم. همکاری معاونت امور هنری با اتاق بازرگانی در اقتصاد هنر و وضعیت هنرمندان گشایش ایجاد می‌کند.

تاریخ دخیره اعتماد اجتماعی «تا پایان سال میلادی» تعیین شد؟

نادره رضایی افزود: علاوه بر فعالیت و کارهای مشترک با اتاق بازرگانی و همراهی مجموعه‌های اقتصادی با اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی در زمینه هنر، می‌توانیم در زمینه عدالت فرهنگی و عدالت در تولید محصولات نیز گام‌های مؤثری برداریم. توسعه اقتصاد هنر و فرهنگ از جمله موضوعاتی‌ست که چندان درباره آن کار نکرده‌ایم. همراه شدن با هنرمندان برای تقویت اقتصاد هنر با رویکردی روادارانه و همدلانه در این مدت، تا پایان سال میلادی، می‌تواند از منظر اعتماد اجتماعی، ذخیرۀ استراتژیک برای نظام باشد که با کمک هنرمندان می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. 

اتاق بازرگانی تکه‌ای از پازل اقتصاد هنر می‌شود؟

چرخ ارتباط تجارت و هنر باید بچرخد/ برای حضور اعضای اتاق‌بازرگانی در رویدادهای فرهنگی زمینه‌سازی می‌شود

فریدون وردی‌نژاد، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برقراری ارتباط منظم و موثر فرهنگی هنری در اتاق تهران گفت: در موضوع تبدیل هنر به صنعت و درآمدزایی و کسب و کار موثر در زمینه فرهنگ و هنر کارهای اقتصادی درآمدزا صورت نگرفته است. ما نیازمند ارتباطات چرخشی بین تجارت و هنر هستیم. هنرمندان باید با کسانی که با بنگاه‌داری و روش‌های درآمدزایی سروکار دارند، کارهای مشترک و عرصه‌های تازه‌ای را تعریف کنند که به خلق آثار هنری‌ منجر شود که قابلیت صنعتی و تجاری شدن دارند. در اتاق تهران آمادگی داریم زمینه حضور اعضای اتاق را در رویدادهای فرهنگی هنری فراهم کنیم.

اتاق بازرگانی تکه‌ای از پازل اقتصاد هنر می‌شود؟
نادره رضایی معاون امور هنری ـ فریدون وردی‌نژاد دبیرکل اتاق بازرگانی تهران

به این چند موضوع فکر شود

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران افزود: کارگروه مشترک اتاق و معاونت هنری می‌تواند به نتایج اجرایی ملموس برسد. در این اقدامات اجرایی مشترک باید به چند موضوع فکر کنیم که عبارتند از بهبود تشکل‌های هنری و درآمدزا کردن هنر، برندسازی ایران و مسأله امین‌الضرب.

وردی‌نژاد افزود: رویداد امین‌الضرب فرصت بسیار مناسبی برای همراهی با هنرمندان است، این رویداد هر چند اقتصادی است و چهره‌های ماندگار اقتصاد و صنعت و بازرگانی را معرفی می‌کند، ولی با نگاه بلندمدت آقایان خوانساری و عشقی که این عرصه را توسعه دادند، می‌توانیم امروز از حوزه‌های دیگر نیز افرادی را به‌عنوان چهره‌های ماندگار معرفی کنیم، که بخش مهمی از آن، از میان هنرمندان خواهد بود.

شناخت بازارهای غربی و نسل جوان اروپایی برای عرضه محصولات هنری ایران؟ 

بهمن عشقی، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز به مسأله برندینگ آثار محصولات هنری اشاره کرد و گفت: ما به پروژه اقدام مشترک میان هنرمندان و اهالی صنعت و اقتصاد و تجارت نیازمندیم. برای برندینگ ایران می‌توانیم محصولات هنری را با دریافتن سلیقه نسل جوان اروپایی و شناخت بازارهای غربی عرضه کنیم و برای ذائقه آنها اثر هنری روز تولید کنیم. هنر در شناخت صنعت و تجارت بسیار مؤثر است و هم اهل اقتصاد و صنعت و تجارت به هنرمندان نیاز دارند تا تصویر خوبی در جامعه پیدا کنند و هم هنرمندان به ایشان نیاز دارند تا هنر و محصولاتشان را در بازارهای داخلی و خارجی معرفی و عرضه کنند. همچنین در صادارت محصولات هنری با کشف ذائقه مقصد، و حفظ برند هنر ایران، می‌توانیم در هدفی بالاتر، ایران را مطرح کنیم. نکته دیگر این است که باید در کنار هر رویداد اقتصادی یک رویداد هنری نیز تعریف کنیم تا این ارتباط نزدیک شود.

اتاق بازرگانی تکه‌ای از پازل اقتصاد هنر می‌شود؟
بهمن عشقی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران ـ نادره رضایی معاون امور هنری ـ فریدون وردی‌نژاد دبیرکل اتاق بازرگانی تهران

وجه هنری صنایع دستی و فرش از دست رفت

سید مرتضی حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی در این نشست درباره کمیسیون مربوط گفت: ما در زمینه تولیداتی مثل فرش و صنایع دستی از زمانی دچار مشکل شدیم که وجه هنری کار را از دست دادیم. درحال حاضر زمینه همکاری آماده است و اگر هنرمندان به ما بپیوندند جریانی راه می‌افتد که اقتصاد هنر بهبود پیدا کند. ما صرفاً نباید به فکر صادرات محصولات هنری باشیم، باید بتوانیم طراحی را صادر کنیم و ارزش افزوده برای هنر ایجاد کنیم.

 توانمندسازی تجاری هنرمندان و توسعه برندهای فرهنگی و هنری

اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عضویت هنرمندان در اتاق گفت: عضویت هنرمندان باید استمرار داشته باشد و بعد از عضویت نیز هنرمندان در دوره‌های آموزشی که به طور ویژه برای هنرمندان برگزار می‌کنیم شرکت کنند تا بتوانند در زمینه بازاریابی و افزایش توانمندی تجاری و توسعه برندهای هنری و فرهنگی، دانش بیشتری بیابند. 

در پایان نشست، موضوع امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت هنری و اتاق بازرگانی تهران مورد تأیید قرار گرفت. درگام نخست با تشکیل کارگروه هنر و فرهنگ در اتاق بازرگانی و معاونت هنری و همکاری ادارات کل معاونت مانند اداره کل هنرهای نمایشی، دفتر هنرهای تجسمی و دفتر موسیقی متن تفاهم‌نامه میان اتاق و معاونت هنری دست یافت.

انتهای پیام 



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا