«آبجی مظفر» خنده به لب «تئاتر فجر» نشاند؛ اعتراض قطبالدین صادقی به نادیده گرفتنها
به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته سوم بهمن در اولین روز از برگزاری جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر به صحنه رفت.
شاید تنها نمایشی که توانست شور و هیجان را به اولین روز جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر تزریق کند نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» بود. نمایشی سنتی براساس سفر مظفرالدین شاه قاجار به پاریس برای افتتاح نمایشگاه ۱۹۰۰ که طی آن رابطه عاطفی بین یکی از همراهان شاه به نام قدمشاد و یک سرباز فرانسوی شکل میگیرد اما در بازگشت به ایران مسیر طنازانه داستان به سمت تراژدی کشیده میشود.
قطب الدین صادقی در جدیدترین تجربه تئاتری خود به سراغ نمایشهای ایرانی رفته و در آن علاوه بر مرور برخی اتفاقات تاریخی به زبان طنز و هجو ماجرایی عاشقانه را هم به تصویر میکشد که در نهایت راهی به وصال نمییابد. صادقی که پیش از این «خط عشق»، «باغ شکرپاره» و «طلسم صبحگل» را به شیوه نمایشهای ایرانی به صحنه برده بود در کارگردانی این اثر نمایشی دوباره به روزهای اوجش بازگشته و نشان میدهد که همچنان دود از کنده بلند میشود.
اجرایی که دل تماشاگران را به دست آورد
با وجود طولانی بودن نمایش، اجرا در طول نزدیک به ۲ ساعت از ریتم نمیافتاد و تماشاگران با شور و هیجان که ناشی از داستان طنازانه از حضور پرزرق و برق مظفرالدین شاه در پاریس و ماجراهای عاشقانه جوان فرانسوی برای رسیدن به قدمشاد مطرب بود، با این نمایش روحوضی مدرن همراه میشدند و در بیشتر صحنههای نمایش خنده بر لبشان بود و با گروه همراهی میکردند. سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در اولین روز از اجراهای صحنهای جشنواره شب دلانگیزی را پشت سر گذاشت و با وجودی که انتظار میرفت استقبال بیشتری از اجرای نمایش بشود اما مخاطبان با احساس رضایت از سالن خارج شدند.
بازیهای خوب بازیگران مخصوصاً شهرام مسعودی بازیگر نقش مظفرالدین شاه و الهه پورجمشید بازیگر نقش قدمشاد، هماهنگی گروه حرکت و بهره گیری از حرکات و رقصهای خلاقانه که مشخص است با تمرینهای زیاد همراه بوده، فضاسازی بدیع برای برخی صحنهها مانند صحنه بازگشت با قطار به ایران، بخش باغوحش و همچنین پرده تراژیک پایانی نمایش که با اجرای درست الهه پورجمشید حس و حال متفاوتی را در تماشاگران ایجاد کرد و از همه مهمتر حضور گروه موسیقی زنده نمایش که فضاسازی مناسبی با توجه به صحنههای مختلف شکل میدادند از برگ برندههای این اثر نمایشی بود.
در چند روز اخیر قطب الدین صادقی نسبت به شرایط نامناسب اجرای نمایش و این که بعد از پایان جشنواره نمیتواند به اجرایش ادامه دهد و همچنین مشکلاتی که در پرداخت نشدن تعهدات مالی به نمایش به وجود آمده بود، اعتراض داشت که این صحبتها سروصدای زیادی نیز در فضای مجازی به پا کرد.
قطبالدین صادقی همچنان معترض است
شب گذشت بعد از پایان نمایش نیز صادقی مجدداً به گلایه از شرایط پرداخت و عنوان کرد: این نمایش هشتادوسومین نمایشنامهای است که نوشتهام و پنجاهوششمین کارگردانی من است. من بعد از ۱۰ سال دوری به دعوت دبیر جشنواره قرار شد این نمایش را آماده کنم. قرار بر این بود که نمایش حمایت شود که ۲۴ ساعت قبل از اجرا یک دهم از تعهداتشان را پرداخت کردند. در نتیجه من این نمایش را با قرض و وام به صحنه بردم.
وی افزود: اما مساله نمایش به همین جا ختم نمیشود چون مدیر قبلی به نمایشی که چند ماه قبل در سالنی دیگر اجرا رفته و در شهرستانها هم اجرا داشته است قول اجرا داده بود که جای ما را بگیرد. اما من به شدت ایستادم و اعتراض کردم حتی به معاون وزیر. منشی خانم معاون وزیر گفت که وی با من تماس میگیرد. من تمام شب منتظر تماس ایشان بودم اما با نهایت توهین هنوز با من تماس نگرفته است. مسئول در زمان وقوع بحران مدیر است نه در شرایط عادی.
صادقی در پایان تصریح کرد: بعد از اعتراضهایی که داشتم به من گفتند که بعد از جشنواره میتوانم تا ۱۰ اسفند نمایشم را روی صحنه ببرم. مسئولیت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت و دفاع از نمایش ایرانی و تئاتر حرفهای و هنری است نه تئاترهایی که در آن دلالها با آوردن چند چهره و نمایشنامه خارجی پول به جیب میزنند. ما قرار است از ۱۸ بهمن تا ۱۰ اسفند اجرا برویم. امیدوارم خللی در این اجرا به وجود نیاید وگرنه صدای من خیلی بلندتر از این خواهد شد.
صادقی در حالی خبر از اجرای نمایش بعد از جشنواره داد که طبق اعلام گروه نمایش «ترور» این اثر نمایشی نیز قرار است بعد از جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا داشته باشد. هنوز مشخص نیست قرار است این ۲ نمایش به صورت همزمان اجرا شوند یا اجرای یکی از آنها لغو شود.