هنر > رادیو و تلویزیون

رویکرد تلویزیون به موسیقی چیست؟/ «جام جم» هم محافظه‌کار شد



خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۲۲ آذر می‌توانید با شماره ۱۷۷ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ مدیر جدید مرکز موسیقی و سرود

مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما شاید به اندازه دیگر بخش های سازمان پرهیاهو و خبری نباشد اما حتماً جزو مراکز مهم سازمان است که توفیق و افول آن نقشی تعیین کننده در خروجی‌های سازمان دارد.

این مرکز در سه سال اخیر با مدیریت علیرضا قزوه سپری شد و این هفته محسن صفایی فرد با حکم پیمان جبلی به مدیریت این مرکز منصوب شد. صفایی فرد بیش از دو دهه است که در بخش های مدیریتی در حوزه موسیقی فعالیت داشته و غیر از آن در حوزه پژوهش و نویسندگی کتاب هایی مرتبط با تاریخ شفاهی موسیقی انقلاب نیز آثاری را به جا گذاشته است.

او در سه سال اخیر مدیر تولید و تامین موسیقی معاونت سیما بود و چند ماه پیش در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره دلیل نبود برنامه های موسیقایی روی آنتن از ارائه «طرح های تکراری و کلیشه ای با محور تلنت شوهای موسیقایی» سخن گفت.

حضور او در مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما حتماً مطالبه اهالی هنر را به دنبال خواهد داشت که بتواند در این مسیر پیش برنده باشد. هنوز در نظر برخی رویکرد تلویزیون در حوزه موسیقی چندان شفاف و روشن نیست. گاهی تلویزیون در برابر پخش قطعات و اشعار سخیف بی توجه بوده و غفلت کرده است و برعکس گاه با حضور افراد شاخص و پرداختن به موسیقی های غنی مخالفت کرده است.

صداوسیما حتی باید مرجعی از موسیقی های آیینی، حماسی و ملی باشد و ساخت و انتشار و پخش این آثار صرفاً به برخی اقدامات مناسبتی شتابزده منحصر نشود.

توجه ویژه به ظرفیت تولید موسیقی در استان‌ها و نواحی، بهره گیری از آرشیو موسیقی غنی رسانه ملی و حمایت ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما از جمله ماموریت های رئیس صداوسیما بوده است.

مصاحبه هفته؛ مدیر شبکه دو

حامد بامروت نژاد همزمان با دوره جبلی به عنوان مدیر شبکه دو سیما منصوب شد. او پیش از این با جشنواره فیلم عمار در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر شناخته شد. بعد از آن به تهیه کنندگی در حوزه فیلم و سریال هم پرداخت و از جمله مجموعه های تلویزیونی او یک سیتکام با نام وضعیت زرد بود.

بامروت نژاد در سه سال اخیر اهل گفتگو و مصاحبه نبوده است و این هفته گفتگویی از او توسط روابط عمومی صداوسیما منتشر شد که درباره برنامه های پربیننده شبکه و بازخوردها سخن گفته بود. او درباره همکاری با هنرمندانی که برنامه‌های شاخصی را در شبکه دو سیما روی آنتن برده‌اند نیز اظهار کرده بود «تقریباً با همه کسانی که با شبکه دو کار می‌کنند، ارتباط برقرار کرده‌ایم و آغوش شبکه به روی همه افراد گشوده است تا برنامه‌سازان به شبکه برگردند و باز هم برنامه تولید کنند.»

بامروت نژاد گفته بود «از آنجا که همیشه شاهد رفت‌وآمد برنامه‌ها و برنامه‌سازان در همه شبکه‌ها بوده‌ایم، روندی عادی در همکاری‌ها برقرار است و منعی برای روی آنتن بردن هیچ برنامه‌ای نداریم.»

در یکی دو هفته اخیر مدیران شبکه ها در گفتگوهایی که با روابط عمومی سازمان داشته اند روی اینکه آغوش شبکه ها به روی هنرمندان باز است تاکید کرده اند و یا مدیر شبکه از اینکه منعی برای برنامه ها ندارند، گفته است. چندی پیش هم مدیر شبکه یک سیما مصاحبه مشابهی داشت و این تیترها اگر برای رسانه ها و افکار عمومی است احتمالاً کمتر می تواند اثرگذار باشد چون مخاطب به دنبال ساخت برنامه های جدید با صداهای مختلف با سلیقه های متنوع است. مخاطب منتظر خروجی متفاوت تلویزیون است و به قولی با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود!

محافظه کار هفته؛ جام جم

با شروع برنامه «جام جم» در تلویزیون و پخش دوباره آن بعد از چند ماه که شائبه توقیف آن مطرح بود، از حواشی فصل اول نوشتیم و پیامدها و کنش و واکنش هایی که ایجاد کرد و این سوال را مطرح کردیم که «جام جم» تند و تیز می ماند؟ حال با پخش چند قسمت از این برنامه می توان گفت گویا «جام جم» هم محافظه کارتر شده است. در همه قسمت هایی که پخش شد قسمت حضور مهران مهام تهیه کننده تلویزیون که بی پروا برخی از مناسبات غلط ساخت سریال را نقد کرد توانست به این برنامه ضریب دهد. در دیگر قسمت ها یا مناظره ای برگزار نشد و یا به شیوه فصل قبل که از مخالف و موافق یک سوژه بهره می گرفت تا تنوع آرا و صداها را در برنامه پخش کند، خبری نبود.

این برنامه حتی به موضوعاتی که در پیش خبر هر قسمت نیز مطرح می شود جواب نمی دهد. به طور مثال قسمت اخیر برنامه قرار بود درباره بازنمایی تحولات سوریه در تلویزیون و بخش خبر باشد. با این حال برنامه آنچنان پیش نرفت که به سوالات مخاطب به درستی پاسخ داده شود. نه اینکه این سوالات مطرح نشود که حتی به کلیدواژه گروه های تروریستی در سوریه و بعد تغییر آن در بخش خبری پرداخته شد اما توضیحات و صرف گفتن پیچیده بودن ماجرای سوریه نتوانست اقناع کننده باشد.

از طرف دیگر این برنامه پیش برد بحث به صورت مناظره را از دستور کار خارج کرده است و در همین قسمت هم کسی نبود که به سیاست های خبری سازمان در مقاطع مختلف نقد وارد کند.

مرور رادیو در هفته؛ گفتگو با رئیس سازمان چالشی و جدی

رادیو تهران از اواسط مهر برنامه ای صبحگاهی با نام «بام تهران» را راه اندازی کرد که ژیلا صادقی اجرای آن را بر عهده گرفت و برای اولین بار مجری این برنامه شد. او توانمندی های جدیدی را در این برنامه از خود نشان داد و توانست برنامه صبحگاهی شبکه را به گونه ای پیش ببرد که هم سرحال و پویا و سرزنده باشد و هم در گفتگوها چالش و طنز را با هم همراه کند. خود برنامه هم برنامه ریزی شده پیش رفت و از حضور کارشناسان اقتصادی، سیاسی، ورزشی و … بهره گرفت تا از تخصص و اشراف لازم برخوردار باشد.

این برنامه در هفته ای که گذشت میزبان پیمان جبلی رئیس صداوسیما شد تا درباره موارد مختلفی از او پرس و جو کند. این گفتگو هم صمیمانه و طنازانه پیش رفت و هم به دلیل جایگاه رئیس صداوسیما به گونه ای نبود که صرفاً به یک مونولوگ خسته کننده و یا گزارش گونه از دستاوردهای سازمان بدل شود و اتفاقاً با پرسشگری نسبت به برخی رویکردها و اتفاقات هم همراه شد.

همان روز هم رسانه ها به بخش های مختلفی از این گفتگو پرداختند از حق پخش تلویزیونی مسابقات، تا رویکرد تلویزیون نسبت به شبکه نمایش خانگی. حتی موضع سازمان نسبت به تحولات سوریه و حضور جبلی در رادیو توانست اتفاقی دو سر برد باشد که هم به نفع صداوسیما تمام شد و هم برای مخاطب آورده داشت.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا