فرهنگی و هنری > فرهنگ عمومی

بررسی مشکلات و رفع موانع تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک کشور



تهران فرهنگی: جلسه کمیته نحوه اجرای قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و کمیته حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، در محل «کمیسیون ویژه جهش تولید» مجلس شورای اسلامی با موضوع «بررسی مشکلات و رفع موانع تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک کشور» برگزار شد.

در این جلسه چهار ساعته که با حضور روسای اتحادیه‌ها، اصناف، فعالین اقتصادی و تولیدی بخش خصوصی و همچنین نمایندگان دستگاه‌های دولتی مرتبط برگزار شد، مدعوین به بیان شبکه مسائلی که مانع از سرمایه‌گذاری در بخش تولید و در نهایت رشد آن می‌شود، پرداختند.

سیدمرتضی محمودی – نماینده مجلس و رییس کمیته حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی در سخنانی ماموریت این کمیته و پرداخت به محورهای سه‌گانه قاچاق پوشاک و بررسی علل و ریشه‌ها، بررسی مشکلات و مسائل مانع رشد تولید و احصاء راهکارهای افزایش صادرات پوشاک را تشریح کرد.

وی با حائز اهمیت دانستن توجه به هویت و پیوست فرهنگی در مسیر رشد تولید کالای ایرانی از لزوم توجه به ریشه‌های فرهنگی و ظرفیت پوشاک در بازنمایی هویت ایرانی ـ اسلامی در بازار داخل و فضای بین‌الملل سخن گفت.

محمودی با اشاره به ظرفیت قانونی کارگروه مد و لباس کشور، ابراز امیدواری کرد با استفاده از این پتانسیل، مسیر بهره‌مندی از ظرفیت بالای فرهنگی در کالای ایرانی سرعت یابد.

زهرا گلپایگانی – رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در ادامه جلسه، از وظیفه حمایت، پشتیبانی و نظارت دولتی در فضای زیست بوم هنر ـ صنعت مد و لباس گفت و بر ضرورت شفافیت در حوزه اجرا، تاکید کرد.

وی با برشمردن اهداف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به عنوان نهادی فرادستگاهی که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است، به ماموریت حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ترویج الگوهای بومی و ملی و بازنمایی طرح‌ها و الگوهای متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی از طریق پوشاک اشاره کرد.

گلپایگانی با اشاره به ضرورت لحاظ نظر متخصصین حوزه فرهنگ و اقتصاد به اهمیت بهره‌مندی از راه‌حل‌های ارائه شده توسط خبرگان این حوزه در سیاستگذاری‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در یک سال اخیر این مورد را در راس فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی استفاده از فناوری‌های نوین و به‌ویژه هوش مصنوعی را از ابزارهای کارآمد برای حفظ همزمان چارچوب‌های فرهنگی و حقوق تولیدکنندگان در عرضه مناسب آثار عنوان کرد.

وی ظرفیت فوق‌العاده فرهنگ ایران را وجه مزیت رقابتی پوشاک در داخل کشور و فضای بین‌الملل دانست و افزود: استفاده از نمادها و مفاهیم فرهنگی اجتماعی ایران، برگ برنده‌ای برای تصاحب بازار داخل و رقابت در بازار جهانی است.

بنابر اعلام روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه این نشست، محسن گرجی – دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر نیز ضمن تاکید بر پتانسیل فرهنگی ایران بر تقویت جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تاکید و محوریت موضوع «کشف ایران» در این جشنواره را وجهی متمایز و فرصتی مناسب برای بهره از این ظرفیت به منظور بازنمایی طرح‌های خلاق، نوآور و جریان‌ساز در حوزه پوشاک عنوان کرد.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا