فرهنگی و هنری > تجسمی و موسیقی

نمایشگاه نقاشی‌خط و مجسمه‌ از اندیشه‌های حافظ، خیام و فریدون مشیری


به گزارش ایسنا، نمایشگاه نقاشی‌خط و مجسمه‌های ترکیبیِ جلیل خلیلی ـ هنرمند خطاط، نقاش و مجسمه‌ساز ـ این آخر هفته افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه در گالری «آرت پرشیا» برگزار می‌شود.

این نمایشگاه ۲۵ آبان ماه ـ جمعه ـ برپا می‌شود. تلفیق اندیشه‌های باستانی شعرای ادب پارسی همچون حافظ، صائب تبریزی و خیام به همراه یک اثر از زنده‌یاد فریدون مشیری با بیان خط و حجم از این هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود.

رنگ روغن روی بوم، نقش برجسته روی چیت، تراش و پرداخت چوب، خم کاری برنز و قالب ریزی رزین اپوکسی، از تکنیک‌های به کار رفته در آثار این هنرمند است.

نمایشگاه نقاشی‌خط و مجسمه‌ از اندیشه‌های حافظ، خیام و فریدون مشیری

به گفته او آثار ارائه شده در این نمایشگاه اغلب با سبک و سیاق نقاشی، خطاطی و خط نویسی است و بیشترین سبکی که در تحریر آثار این نمایشگاه از آن بهره برده، خط شکسته نستعلیق است. مجسمه‌های این نمایشگاه نیز از تلفیق چوب و رزین و فلز ساخته شده‌اند و روی هر کدام از آنها حکاکی و نقش برجسته به چشم می خورد.

نمایشگاه نقاشی‌خط و مجسمه‌ از اندیشه‌های حافظ، خیام و فریدون مشیری

او می‌گوید که عِرفان و ایجاد ارتباط رنگی و هارمونی رنگی با عرفان، در کنار تلفیق ادبیات کِلاسیک و مُدِرن با هنر، بیشترین منابع الهامی‌اش در خلق آثار موجود در این نمایشگاه بوده است. طبیعت نیز موضوعی بوده که همه آثارش در بستر آن شکل گرفته‌اند. برخی مسائل اخلاقی و اجتماعی هم به‌واسطه افکار صائب تبریزی در آثارش جریان یافته است.

این هنرمند دوره کتابت انجمن خوشنویسان ایران را با رتبه ممتاز گذرانده و چند سال بعد شیوه جدید معماری نمای داخل و خارج ساختمان با استفاده از مصالح رزینی را به نام خود ثبت کرده است.

ساخت تابلوی برجسته سردر فدراسیون فوتبال ایران، نمای نقش برجسته غرب میدان ساعت در فلکه دوم صادقیه تهران، ماکت چهار متری میدان آذربایجان تبریز، شیشه‌های رزینی الوان مسجد تهرانسر و نیز نمای رزینی برجسته پله‌های تالار حرکت تهران از جمله آثار اوست.

این هنرمند به بهانه برپایی نمایشگاه جدید خود درباره تاثیر عوامل و رویدادهای بیرونی بر خلق یک اثر هنری می‌گوید: عوامل محیطی و هیجانات تاثیر بسزایی بر روحیات هنرمند و به تبع آن آفریدن یک اثر هنری دارد؛ به عبارتی دیگر اغراق نیست که بگوییم رویدادهای تاثیرگذار بر روحیه هنرمند از چنان عمقی برخوردارند که می توان آنها را در آثار او مشاهده کرد. گاه این عوامل ناخودآگاه وارد آثار می شوند؛ به گونه ای که در ترکیب بندی، اِلِمان و بسیاری عناصر بصری دیگر قابل لمس است. در مجموع تغییر روحیه خالق یک اثر در طول خلق اثر هنری ممکن است بر ایجاد اثری که از قبل شروع شده تاثیر بگذارد. به‌طوری‌ که هنرمند بخواهد حتی آن اثر قبلی خود را کنار بگذارد و کاری را از نو شروع کند. به هرحال عوامل بیرونی و شرایط محیطی از عواملی است که خواه و ناخواه می تواند در آفریدن یک اثر هنری سهیم باشد.

او معتقد است که نحوه ارتباط یک اثر با بیننده هم تاثیر مستقیمی بر روحیه خالق آن اثر دارد. او بر همین اساس تا حدی خواستار خوانش آزاد از آثار خود توسط مخاطب است و ترجیح می‌دهد فضای فکری پشت کار را توضیح ندهد تا ذهن مخاطب بدون پیش‌زمینه فکری، دنیای ذهنی خود را داشته باشد.

او می‌گوید: دوست دارم بتوانم ارتباط و تعامل دوسویه و درستی را به‌واسطه زوایا و ابزاری که در کارم از آنها بهره می‌برم با مخاطب رقم بزنم.

خلیلی اظهار می‌کند که ایجاد آثار هنری نیازمند شرایط خاصی نیست. او می‌گوید اثر است که برای ایجاد شدن به خالقِ خود ابلاغ می کند که رویش یا شکفتنش نیازمند چه تمهیداتی است. 

این هنرمند خالقِ یک اثر همچون فردِ آبِستَنی می‌داند که اثری را از بَطنِ خود متولد می‌کند با این تفاوت که تکامل و تحول و بالندگی اثر، بستگی به وضعیت روحیه سازنده و شرایط محیطی دارد. 

او ادامه می‌دهد: نُطفه‌ یک اثر هنری در وهله اول باید در ذهنِ خالق خود متولد شود؛ علی‌رغم آن‌که خلق اثر هنری به‌خصوص، نقاشی ممکن است مراحل از پیش تعیین شده و مشخصی را نداشته باشد. به طور مثال گاهی یک شخصِ به اصطلاح هنرمند در جریان جامعه یا زندگی روز مره خود با مسئله ای برخورد می کند، که همان امر می‌تواند چاشنی خوبی برای تولد یک موضوع و پرورش و بالندگی آن باشد.

او معتقد است که روند قطارِ خلقِ یک اثر هنری را نمی‌توان در چارچوب و ریل‌های یک مسیر از پیش تعیین شده به حرکت درآورد.

این نمایشگاه از ساعت ۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ در پاسداران، خیابان ناطق نوری، روبروی دشتستان ۵، مجموعه فرهنگان پاسداران قابل دیدن است.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا