کارگردان «کفایت مذاکرات»: اقبال در کمدی به معنی ضعف سینما نیست
خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ سهیل موفق فیلمساز جوانی که کار حرفهای خود را از سال ۱۳۷۲ با بازیگری در سریالهای تلویزیونی آغاز کرد، از اوایل دهه هشتاد، به عنوان تهیهکننده، کارگردان و بازیگر سریالهایی همچون «شهرک ترافیک»، «محله تهرونیا» و … با تلویزیون همکاری کرد. آخرین اثر او در تلویزیون فیلم تلویزیونی «مسابقه ازدواج» در مقام کارگردان بود. وی سال ۱۳۹۵، اولین فیلم بلند سینماییاش را در ژانر کودک و نوجوان ساخت که یک اثر متفاوت در این ژانر بود و نگاه تازهای به دنیای کودکان داشت. موفق بعد از آن، «پاستاریونی» و «نوروز» را ساخت. «نوروز» که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت، برای اولین بار موضوع آداب و افسانههای مرتبط با نوروز را در قالب رئالیسم جادویی به نمایش گذاشت.
حالا در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شاهد چهارمین تجربه حرفهای سینمایی سهیل موفق هستیم. حضور «کفایت مذاکرات» در جشنواره فیلم فجر یکی از اتفاقهای جالب این دوره است؛ از یک طرف ابراهیم عامریان را به کمدیهای بفروشش میشناسند و از طرف دیگر، عامریان این بار با کارگردان جوان سینما یعنی سهیل موفق همکاری کرده است که تا پیش از این فیلمهای ژانر کودک میساخت. «کفایت مذاکرات» نخستین تجربه سهیل موفق در حوزه کمدی است.
مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، حدیث فولادوند، سارا منجزی، محمدرضا داوودنژاد، قدرتالله ایزدی، محمدجواد جعفرپور و جواد پولادی بازیگران این فیلم هستند که حضور مهران غفوریان، محسن کیایی و ایمان صفا در کنار یکدیگر، قطعاً لحظات شیرینی را برای مخاطبان رقم خواهد زد.
«کفایت مذاکرات» روز ششم جشنواره فیلم فجر، چهارشنبه ۱۷ بهمن سانس اول در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به نمایش درآمد.
سهیل موفق کارگردان فیلم سینمایی «کفایت مذاکرات» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده اولیه این فیلم توضیح داد: ایده اولیه کار را حمزه صالحی، نویسنده فیلمنامه، مطرح کرد. او با طرح یک داستان عمیق و انسانی که ریشه در مسائل اجتماعی و فرهنگی ما داشت، جرقه ساخت این فیلم را زد و از همان ابتدا احساس کردم این داستان ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک اثر تأثیرگذار دارد.
با ژانر کمدی ناآشنا نبودم
وی در پاسخ به پرسشی درباره ژانر متفاوت «کفایت مذاکرات» نسبت به دیگر فیلمهایش که در ژانر فانتزی و کودک بوده است و شیرینیها و سختیهای این نوع فیلمسازی، گفت: باید خاطرنشان کنم که فیلمسازی در سینمای کودک و خانواده، به دلیل مخاطب بسیار حساس و البته مهمش، سختی و دقتهای فراوانی را میطلبد و امیدوارم هیچکس این ژانر مهم و تاثیرگذار را کوچک نپندارد. در مورد ژانر کمدی نیز، با توجه به تجریباتی که در سالهای گذشته در تلویزیون، چه در ساخت سریال و چه در ساخت تله فیلم با مضمون کمدی و اجتماعی دارم، با این ژانر نا آشنا نبودم و با کمک دوستان و همکاران خود در فیلم «کفایت مذاکرات» به ویژه نویسنده و تهیه کننده فیلم، تلاش کردم فیلمی مخاطب پسند و قابل دفاع بسازم.
ترکیب بازیگران حرفهای در «کفایت مذاکرات» سبب شد فیلم از نظر اجرا و بازیها به کیفیت مورد نظر ما برسد
موفق درباره انتخاب بازیگران که ترکیبی از بازیگران کمدی هستند، بیان کرد: انتخاب بازیگران یکی از حساسترین و مهمترین مراحل این پروژه بود. برای نقشهای اصلی، از همان ابتدا چند بازیگر را در ذهن داشتیم که به نظرمان کاملاً با شخصیتها همخوانی داشتند. خوشبختانه بیشتر آنها با اشتیاق به پروژه پیوستند و همکاری درخشانی داشتند. در این میان، دفتر عامریان فیلم نیز به واسطه خوشنامی و سابقه در تولید آثار باکیفیت، نقش مؤثری در جذب این بازیگران ایفا کرد. برای نقشهای فرعی و مکمل نیز فرآیند انتخاب با دقت بالایی انجام شد. این انتخابها نهتنها به ایجاد تنوع و طراوت در فیلم کمک کرد بلکه باعث شد شخصیتها واقعیتر و باورپذیرتر به نظر برسند.
آزادی عمل مناسبی در انتخاب بازیگران داشتیم
وی گفت: خوشبختانه در این پروژه آزادی عمل مناسبی در انتخاب بازیگران داشتیم و توانستیم ترکیبی از بازیگران حرفهای را گردهم آوریم. این ترکیب موجب شد فیلم از نظر اجرا و بازیها به کیفیت موردنظر ما برسد. همچنین همکاری نزدیک و تعامل مداوم با بازیگران در طول تمرینها و فیلمبرداری، به آنها کمک کرد تا بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.
تنوع و تفاوت رنگها در جشنواره فیلم فجر میتواند بر غنای هنری جشنواره بیفزاید و جذابیتی ویژه خلق کند
این کارگردان سینما و تلویزیون درباره انتخاب عوامل همچون روزبه رایگا و حسن ایوبی توضیح داد: در تمامی آثارم، انتخاب عوامل همواره با همفکری و مشورت تهیه کننده صورت میگیرد، چرا که این رویکرد در فضای حرفهای از همه جهات امری بدیهی و ضروری است. تمامی عوامل فیلم «کفایت مذاکرات» با دقت و بر اساس معیارهایی انتخاب شدند که نشاندهنده آشنایی و تسلط و نگاه هنرمندانه آنها بر ژانر کمدی باشد. تجربه و درک عمیق از پیچیدگیهای این ژانر، از جمله ویژگیهای برجستهای بود که در انتخاب این تیم حرفهای مدنظر قرار گرفت.
اجازه دهید فیلمنامههای چالش برانگیز در ژانرهای مختلف به چرخه تولید برسند
وی در مورد ارزیابی فضای سینمای امسال و سال پیشرو عنوان کرد: متاسفانه برخی دوستان تصور میکنند اینکه ژانر کمدی در سال یا سالهای پیش با اقبال بیشتری مواجه بوده، نشان از ضعف سینمای ایران دارد. همه میدانیم که سینما با شرایط حال جامعه ارتباط و هم آهنگی دارد. در روزگاری که شاید مردم عزیز کشورمان به روحیه و لبخند احتیاج دارند، سینمای کمدی بار همدلی را به دوش میکشد، هر چند که استقبال مخاطب از برخی آثار تاریخی و اجتماعی نشان میدهد که ژانرهای دیگر نیز به شرط داشتن کیفیت، مخاطب خود را دارند. از نظر من شرایط سینما مطلوب است و مطلوبتر خواهد شد، اگر با وسعت نظر همه عزیزان، اجازه بدهیم فیلمنامههایی چالش برانگیز در ژانرهای مختلف به چرخه تولید برسند.
موفق در پایان درباره دومین سال متوالی حضور در جشنواره فیلم فجر و مقایسه آن با جشنوارههایی مثل جشنواره فیلم کودک گفت: حضور در جشنواره فیلم فجر میتواند زمینهساز همافزایی بیشتر و در نهایت تولید آثار باکیفیتتر در سالهای آینده شود. جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان که در ژانری مشخص برگزار میشود، برای من همواره یادآور خاطرات دلنشینی چه در مقام فیلمساز و چه بهعنوان داور بوده است. اما جشنواره فیلم فجر به دلیل گستردگی و تنوع ژانرهای مختلف، از جذابیت و ویژگی منحصربهفردی برخوردار است. این تنوع و تفاوت رنگها میتواند بر غنای هنری جشنواره بیفزاید و جذابیتی ویژه خلق کند.