نقد نمایش«سازش»؛ طنز تلخی که ما را به فکر فرو میبرد
به گزارش خبرنگار مهر نمایش «سازش» به کارگردانی رادمهر کشانی که در تالار نقشجهان اصفهان روی صحنه رفته، اثری است که تلاش میکند مرز میان طنز و واقعیت تلخ اجتماعی را بهخوبی درک و منتقل کند. با اقتباسی آزاد از نمایشنامهای خارجی اثر فیلیپ کلودل، این نمایش تلاشی موفق در بازآفرینی متن و همگامسازی آن با فرهنگ بومی و نیازهای مخاطب ایرانی است.
اقتباس هوشمندانه و روایت مؤثر
رادمهر کشانی با بازنویسی متن اصلی، شرایطی را برای ارتباط عمیقتر مخاطب ایرانی با داستان فراهم کرده است. نمایشنامهای که در ظاهر یک داستان طنز ساده از دوستی دو نفر و یک معامله آپارتمانی است، در لایههای زیرین خود دغدغههای اجتماعی، اخلاقی و چالشهای فردی را به تصویر میکشد. این هوشمندی در تطبیق اثر با وضعیت روز جامعه، نقطه قوت بزرگی برای نمایش است.
بازیهای حرفهای و باورپذیر
اسماعیل موحدی و رادمهر کشانی با اجرای توانمند و هماهنگی شگفتانگیز، توانستند دوستی پیچیده و در عین حال آسیبپذیر شخصیتها را به تصویر بکشند. بازیهای آنها از طنز صرف عبور میکند و تماشاگر را به فکر فرو میبرد. همچنین، انتخاب بازیگران متناسب با فضای نمایشهای کلاسیک خارجی، کیفیت اثر را دوچندان کرده است.
طنز با رویکرد اجتماعی
نمایش «سازش» بیش از آنکه صرفاً بخواهد خنده بگیرد، میخواهد با استفاده از طنز، آینهای از واقعیتهای جامعه باشد. کشانی موفق شده است طنز را به ابزاری برای نقد اجتماعی تبدیل کند و تماشاگر را از سطح سرگرمی فراتر ببرد.
طراحی صحنه و نورپردازی
طراحی صحنه توسط آتیلا فربد و نورپردازی هادی شبان، بهخوبی توانسته فضای یک آپارتمان مخروبه را به خوبی به تصویر بکشد. طراحی لباس نیز از دیگر نقاط قوت نمایش است که همراهی بصری مؤثری با روایت دارد.
«سازش» فراتر از سرگرمی
«سازش» نمونهای موفق از چگونگی بومیسازی یک اثر خارجی و تبدیل آن به نمایشنامهای جذاب و تأثیرگذار است. این نمایش برای مخاطبانی که به دنبال اثری فراتر از سرگرمی هستند و از تحلیل اجتماعی استقبال میکنند، تجربهای غنی و لذتبخش خواهد بود. اگرچه شاید برخی موقعیتهای طنز اندکی کلیشهای به نظر برسد، اما در مجموع، نمایش «سازش» اثری است که ارزش دیدن دارد و بهخصوص در فضای فعلی تئاتر اصفهان، نقطهای روشن محسوب میشود.