پاسخهای آرش خوشخو درباره شگفتیها و حسرتهای انتخاب فیلمهای فجر
آرش خوشخو یکی از هفت عضو هیأت انتخاب چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر است که به همراه سعید سهیلی، رعنا آزادیور، منیر قیدی، محمود گبرلو، حسین کرمی و محمدرضا مصباح پس از بازبینی بیش از ۹۰ فیلم، آثار بخش مسابقه این دوره را انتخاب کردند.
او در گفتوگویی با ایسنا ارزیابی خود را از فیلمهای پذیرفته شده و جامانده از بخش مسابقه این دوره مطرح کرد و گفت، جریانی تازه در فیلمسازی ایران به راه افتاده منتها ضروری است که بخش خصوصی از این جریان حمایت کند.
او در کنار اشاره به فیلمهایی تکاندهنده از فیلم اولیها ابراز امیدواری کرد که بخش ویژه جشنواره برای رونق این رویداد سینمایی با نمایش فیلمهایی که بنا به دلایلی فرصت نمایش نداشتند، برپا شود.
مشکل فیلمهایی که قبلا در جشنوارههای خارجی بودند برطرف شد
خوشخو در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به اینکه این روزها بحث بر سر برخی موارد آییننامهای زیاد شده و آیا در هیأت انتخاب درباره فیلمهایی که پیشتر در جشنوارههای خارجی شرکت کرده بودند صحبت شده یا خیر، بیان کرد: بحث جشنوارههای خارجی برای بازبینی فیلمها حل شده بود چون بخش بینالملل از جشنواره فجر امسال حذف شد و در این زمینه مشکلی برای فیلمهایی که قبلا در جشنوارههای خارجی شرکت کرده بودند وجود نداشت. فقط مسئله سالِ ساخت، مطرح بود که در این بخش تعارضهایی در آییننامهای که هفت ماه قبل تغییر کرده بود، به وجود آمد و به همین دلیل فیلمهای «پیر پسر»، «رکسانا» و «بی سروصدا» که هر سه فیلمهای خوبی بودند بخاطر مغایرت با آییننامه و پافشاری شورای سیاستگذاری در رعایت کامل آییننامه از دایره مسابقه خارج شدند.
او درباره کیفیت فیلمهای جشنواره نیز گفت: به نظرم کیفیت فیلمهای امسال در مجموع از جشنوارههایی که بعد از دوران کرونا، یعنی از سال ۹۸ به بعد برگزار شدند بهتر و بالاتر بود گرچه به سلیقه من شاید اگر تعداد فیلمهای بخش مسابقه کمتر بود، کیفیت جشنواره هم بالاتر میرفت اما به هر حال سیاستگذاران جشنواره مسائل کلانتری را در نظر دارند به همین دلیل جشنواره چهلوسوم چتر خود را بازتر کرد تا دیدگاهها و سلیقههای متنوعتری را در برگیرد.
جشنواره فجر امسال دیدنی است
وی اضافه کرد: به طور کلی جشنواره امسال دیدنی است و اگر بخش ویژه جشنواره همانطور که آقای شاهسواری (دبیر جشنواره) وعده دادند، در کنار بخش مسابقه قرار بگیرد و فیلمهایی که در سالهای اخیر از منظر عمومی خارج شدند در آنجا پخش شود و این فرصت فراهم شود تا تماشاگران بتوانند کیفیت فیلمها را بسنجند، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد. البته میدانم این کار دردسرهای زیادی خواهد داشت ولی پخش «پیر پسر»، «قاتل و وحشی»، «رکسانا»، «بی سر و صدا» و همینطور فیلمهایی مثل «اورکا» میتواند کمک کند که اتفاق مثبتی را در جشنواره شاهد باشیم. این بخش توسط شخص آقای شاهسواری پیگیری میشود و من شاهد تلاش ایشان برای سر پا کردن این بخش بودم.
خوشخو در پاسخ به اینکه با توجه به اشارهای که به فیلم اورکا شد، آیا هیأت انتخاب برای فیلمهای این بخش پیشنهاد ارائه کرده، توضیح داد: در این زمینه هیأت انتخاب نقشی نداشته و ما فقط تاکید کردیم فیلمهایی همچون «پیر پسر» و «رکسانا» در کنار فیلمهای جشنواره در بخش «ویژه» و نه بخش جنبی نمایش داده شوند. اگر «قاتل و وحشی» هم به این فیلمها اضافه شود جشنواره فجر یک سفره رنگین برای میزبانی از تماشاگران خود خواهد داشت.
او در پاسخ به اینکه آیا «قاتل و وحشی» نمیتوانست در بخش رقابتی بررسی شود گفت: گویا صورتجلسهای این فیلم در دورههای قبل ثبت شده و طبق قوانین فیلمی که صورتجلسه داشته باشد نمیتواند دوباره بررسی شود.
حاصل کار چند فیلمساز جوان جسور فیلمهای واقعگرا و تکان دهنده شده
این منتقد سینما درباره اینکه کیفیت فیلمهای فیلمسازان حرفهای و فیلمسازان جوانتر را چطور مقایسه میکند، بیان کرد: ما امسال چند فیلمساز اول داریم که بسیار جسور هستند و معلوم است فیلمهای روز دنیا را نگاه میکنند و حاصل کارشان فیلمهای ملموس، واقعگرا و تکان دهندهای شده است. آنها برای غلبه بر مسئله هزینه تولید، فیلمهای خود را به مناطق خاصی بردند که تمهیدی بوده تا هزینهها کنترل شود. به نظرم اینها خوب فیلم دیدهاند و در میانشان چهار، پنج استعدادِ حتمی فیلمسازی میبینیم. ضمن اینکه در سالهای قبل هم چند فیلمساز جوان داشتیم مثل کارگردان «علت مرگ:نامعلوم» (علی زرنگار) یا «برف آخر» (امیرحسین عسگری) که خود را نشان دادند و الان با تجمعی از سینماگران خوب روبرو هستیم که به پشتیبانی بخش خصوصی احتیاج دارند؛ چون بخش دولتی که هدفهای خاص خود را دنبال میکند و شاید نتوان به آنها خرده گرفت اما بخش خصوصی باید کمی ریسک کند و از این ۱۰- ۱۵ فیلمساز جوانِ بااستعداد در ساخت فیلمها و سریالهایی که مدنظر دارند حمایت کند. من تصور میکنم فیلم اولیهای امسال خوب هستند و از دیدن برخی فیلمهایشان غافلگیر میشوید. در کنار آنها اگر بخواهم به فیلمهای سینماگران کهنهکار اشاره کنم باید گفت که فیلم آقای صدرعاملی (زیبا صدایم کن) جزو کارهای بسیار خوب ایشان است. فیلم آقای پرویز شهبازی (رکسانا) که نمیدانم چه سرانجامی در جشنواره پیدا میکند بسیار خوب بود و به نظرم پس از «نفس عمیق» دومین فیلم خیلی خوبشان است. فیلم آقای حاتمیکیا (موسی کلیمالله) هم اگر چه مثل دو، سه فیلم دیگر، بخشهایی از آن باقی مانده و کامل نشده بود اما کاملا مشخص است که چه کیفیتی دارد و چه زحمتی برای آن کشیده شده است.
برای هیچ فیلمسازی پارتی بازی نکردیم
وی افرود: البته این را اضافه کنم که آن تعداد فیلم محدودی که نسخه کامل آنها را ندیدیم در حد جلوههای بصری و پرده سبز یا فیلمبرداری یک سکانس در خارج از کشور تکمیل نشده بودند و هیچ نوع پارتی بازی برای هیچ فیلمسازی حتی آقای حاتمیکیا در نظر گرفته نشد؛ بخصوص آنکه فیلم «موسی کلیمالله» حتی یک روز قبل از پایان موعد تحویل فیلمها به جشنواره رسید؛ بنابراین در مجموع ترکیب خوبی را در جشنواره داریم و معتقدم بخشی از تضمینِ کیفیت جشنواره امسال راه افتادن نمایش ویژه فیلمها خواهد بود. باید این بخش در کنار جشنواره باشد تا فیلمهایی که به هر دلیل از دایره قضاوت خارج شدند دیده شوند. این کار میتواند گرمای جشنواره را با سالهای قبل متفاوت کند و در فضای رسانهای و افکار عمومی شور و حرارت و رونق ایجاد کند.
شورای پروانه نمایش پیشرو شده
خوشخو درباره اینکه شنیده میشد شورای پروانه نمایش برخی فیلمها را بازبینی کرده و آیا فیلمی بوده که با ممیزی مواجه شده باشد یا به دلیل ممیزی از جشنواره و فهرست نهایی هیأت انتخاب خارج شده باشد؟ گفت: خیر اصلاً چنین موردی نبود. هیچ توصیهای هم در این زمینه به ما نشد. شورای پروانه نمایش با تغییر ترکیب خود، نسبت به شوراهای گذشته خیلی پیشرو عمل میکند و این موجب شد هیچ فیلمی به مشکل بر نخورد؛ یعنی حداقل به شکل رسمی با این مسئله مواجه نشدیم. البته دو فیلم رکسانا و پیرپسر ممکن بود با مسئلهای مواجه شوند که به دلیل مغایرت با آییننامه کنار گذاشته شدند و نمیتوانیم تقصیری را در این بخش به شورای پروانه نمایش وارد بدانیم.
وی تاکید کرد: من شخصاً خیلی علاقه دارم فیلم «پیر پسر» و «رکسانا» با هر تبصره یا مقرراتی در جشنواره به نمایش در بیایند و مطمئنم گرمای جشنواره را دوچندان میکنند و به کیفیت آن هم بسیار اضافه میکنند چرا که یک تابلوی واقعیتر از تواناییهای سینمای ایران را خواهیم دید. آقای شاهسواری تاکنون برای این جشنواره زحمت زیادی کشیده و تحت فشار شدید از جاهای مختلف بودند اما سعی کرد کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد که به نظرم تا حد بسیار زیادی هم موفق شده است. فعلا تنها نقطه تیره این ماجرا برای من حذف همین سه فیلم است و اگر اینها در بخش ویژه به نمایش درآیند آن وقت احساس میکنم چقدر خوب که ما نزدیک به ۲۰ روز مداوم فیلم دیدیم و حداقل نتیجهاش، این شد که این فیلمها در کنار هم پخش شوند.
او در ادامه به کنار گذاشته شدن فیلم سعید شاهسواری اشاره کرد و افزود: با کنار گذاشته شدن فیلم سعید شاهسواری مخالف بودم اما آقای شاهسواری تصمیم گرفتند برای جلوگیری از هرگونه شائبه فیلم برادرشان از بخش مسابقه جشنواره کنار گذاشته شود.
خوشخو در پایان گفت: گروههای جوانی به سینما آمدهاند که فیلمهای خاص و خوبی میسازند و محیطهایی را از کشور در فیلمهای خود پوشش میدهند که معمولا از آنها چشم پوشیده بودیم به طوری که تقریباً از همه مناطق کشور و قومیتها در سینمای امسال رد و نشانی وجود دارد. من از نتیجه کار چند فیلمساز جوان بسیار لذت بردم اما الان شاید زمان نام بردن از آنها نباشد با این حال فکر میکنم جشنواره خوبی خواهیم داشت با این امید و تکرار که بخش ویژه آن حتماً برقرار شود.
انتهای پیام